Framtidens trafikflygarutbildning
Publicerad den 6 september 2010Utredningen ska vara regeringen tillhanda under hösten 2010. FlygA har deltagit i en referensgrupp där även flygskolorna har varit representerade. Deltagare från FlygA/SFR har varit undertecknad vid ett tillfälle samt Mats Haglöf från Amapola.
Under de tre möten som avhållits har livligt diskuterats om och till vilken nivå staten ska engagera sig i trafikflygareutbildning. Och hur det i så fall ska organiseras. Även frågan om arbetsgivarna ska var involverade har diskuterats.
Som det nu ser ut så har man enats om att utbildningen ska innehålla CPL, ME/IR, ATPL-teori och MCC-kurs som bör bekostas av statliga medel. Typutbildning ska inte omfattas av denna utbildning. Däremot så diskuteras om det ska ingå kortare kurser i t.ex psykologi, säkerhet, miljö och lite ekonomi.
Yh-förordningen kräver att en högskoleutbildning omfattar minst 25% LIA (Lärande i arbete)av studietiden för berättigas till att räknas som en kvalificerad yrkeshögskoleutbildning. Detta kräver i så fall att flygbolagen blir engagerade i de blivande piloternas utbildning!
Utbildningstiden bedöms bli 2 – 2½ år inklusive LIA och projektarbete. Troligen kommer statens anslag för denna utbildning att räcka till ca 40 elever per år till en beräknad kostnad av 700-800 tkr/elev dvs. en total kostnad för staten på ca. 30msek/år. Från branschens sida tycker vi antalet platser är för lite vi har föreslagit i genomsnitt 50 elevplatser per år.
Utbildningen kommer att läggas ut på anbud till olika flygskolor. Första intag kanske 2011-2012.
Janne
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten