Gotlandsflyg – 5-åring som växer
Publicerad den 31 mars 2006Gotlandsflyg fyller 5 år nu på söndag. Bolaget bildades den 2 april 2001 på initiativ av Michael Junevik och Pigge Werkelin och är idag ett av få svenska flygbolag som gör vinst.
"Gotlandsflyg startades därför att det var alldeles för dyrt att flyga mellan fastlandet och Gotland", säger Conny Bohlin (bilden th),platschef för Gotlandsflyg på Gotland, till Flygtorget @irmail. "Skyways tog då 2 000 kronor enkel resa för affärsresenärer, ett pris som halverades genom oss."
“Hela idén med Gotlandsflyg är att finnas till för Gotland och för gotlänningarna”, säger Conny Bohlin. “Vi sparade 40 Mkr år våra passagerare under de första två åren.”
Gotlandsflyg hade 108 000 passagerare förra året och i år räknar man med att komma upp till 132 000 med 114 frekvenser i veckan och upp till 22 avgångar per dag.
Hur mycket har gotlänningarnas ´solidaritet´ med just ert flygbolag betytt för Gotlandsflyg?
“Enormt mycket! Man har ställt upp mangrant, både företag och privatresenärer. För två år sedan gav ju också Skyways upp på linjen Visby-Bromma, så där flyger vi nu ensamma, medan Skyways flyger Visby-Arlanda.”
Gotlandsflyg har också bytt till en ännu tydligare Gotlandsprofil.
“Bland annat har vi sedan i maj förra året anställt våra värdinnor. Vi hyrde tidigare in dem. Men i takt med den ökade profileringen så tyckte vi det var viktigt, att våra kunder och värdinnorna kände igen varandra. Så nu är de anställda hos oss.”
Och alla värdinnor är förstås gotlänningar?
“Javisst! En av dem är visserligen inte från Gotland, men hon har flyttat hit så vi räknar henne som gotlänning nu .”
I sommar ökas kapaciteten med 70 procent och Gotlandsflyg satsar på en ny flyglinje mellan Visby och Ängelholm.
Trots att Gotlandsflyg alltså flyger alltfler passagerare så har den totala trafiken från flygplatsen i Visby minskat från cirka 500 000 1990, till 275 000 förra året.
“Förmodligen är det så att många har ansett det vara för dyrt att flyga och i stället väljer att åka båt”, säger Conny Bohlin. “Därför ser vi också den föreslagna flygskatten som ett bekymmer.”
Gotlandsflyg ägs av Sverigeflyg, som ägs av bl a Michael Junivik, Pigge Werkelin och LjungbergGruppen. Sverigeflyg äger också Kullaflyg, Sundsvallsflyg och Blekingeflyg.
Och hur går det för de andra tre flygbolagen?
“Kullaflyg går jättebra, Sundsvallsflyg är på väg och Blekingeflyg är ju alldeles nytt”, säger Conny Bohlin.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten