Jet Time tar ett steg in på svenska chartermarknaden
Danska Jet Time startade för fem år sedan med ambitionen att uteslutande vara ett charterbolag.
– Det fanns en nisch för renodlad charterverksamhet som vi ville fylla, säger VD Klaus Ren, själv pilot med ett förflutet ibland annat Maersk Air, ett av de flygbolag som han nu inte ville efterlikna.
– Vi tänker inte gå in i några egna reguljära linjer, fortsätter han. Det var just det som Maersk och Sterling föll på. Ena dagen flög de charter på uppdrag med turister till olika destinationen, nästa dag flög de reguljärt till samma destinationer och var tvungna att själva fylla planen. Det håller inte, det går inte att konkurrera med sig själv.
Det renodlade charterkonceptet har visat sig hålla. Tillväxten ligger stadigt på cirka 20 procent per år och i dagarna togs en sjunde Boeing 737 in i flottan vid sidan av sex 737-300. Det är en första 737-700 med kapacitet att klara de lite längre distanserna till Egypten och Kanarieöarna, vilket inte 737-300 kan göra med bibehållen ekonomi.
Just den här maskinen flög tidigare för det litauiska flygbolaget Star 1 som gick i konkurs i september förra året. Efter att ha beslagtagits i Dublin, bara en vecka innan konkursen, har flygplanet sedan dess anpassats till Jet Time och tar nu 148 passagerare i en enhetlig turistklasskabin. Dessutom är en åttonde maskin på väg in och ska tas i bruk under maj månad.
Den tydliga satsningen på enbart kontraktsflygningar, antingen längre serier för olika turoperatörer eller ad-hoc-beställningar, har också skapat en helt egen nisch med fraktuppdrag.
– Vi är det enda bolaget i Skandinavien med en Boeing 737 QC, alltså quick-change. Det innebär att vi snabbt kan bygga om till en ren fraktmaskin med 16 tons fraktkapacitet. Förra året flög den maskinen nästan uteslutande för TNT i Belgien.
I Sverige är Jet Time ännu en inte särskilt vanlig syn. I nuläget trafikerar man i huvudsak bara Göteborg. Senare i år ändras det när vinterprogrammet drar igång med trafik från Växjö, Örebro, Norrköping och Göteborg till Egypten och Kanarieöarna, bland annat på uppdrag av svenska Fritidsresor.
– Det är faktiskt en av anledningarna till att vi skaffat två 737-700 eftersom de klarar de distanserna.
Klaus Ren räknar Jet Time som det enda helt fristående charterbolaget i Danmark sedan Transavia drog sig tillbaka. Thomas Cook, TUI och Novair har en annan ägarkonstruktion och SAS och Norwegian ägnar sig alltså åt den blandverksamhet som Jet Time inte vill närma sig.
– Vi har vår nisch, har lyckats tjäna pengar under de år som vi funnits och tänker inte konkurrera med de reguljära bolagen.
Kommentarer
Nej men jag har hört att de behöver tredjepiloter och navigatörer. Stämmer det?
Ett bra exempel på att man kan tjäna pengar på wetlease. Lite synd att vi i sverige är så dåliga på att göra detta.
behöver bolaget inga styrmän med redan klar rating för 737 classik och NG
Det är just därför´re e soft…hängeru me eller?..
Dom är varm välkommna. Aldrig åkt med dom och aldrig hört nått dåligt om dom för den delen heller av kompisar som åkt med dom. Älskar deras målning också den är väldigt stilren!
…-Ja soft helt enkelt! =)
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

