Joon läggs ner – Air France kvar på Arlanda
Publicerad den 11 januari 2019Det blev inte mer än drygt två år i luften. Air France försök med flygbolaget Joon läggs nu ner. Det gör att Air France blir kvar på Arlanda.
Joon
Joon har sedan starten i december 2017 varit ett försök från Air France att slå två flugor i en smäll: dels skulle flygbolaget vara ett lågkostnadsalternativ, likt Lufthansas satsning på Eurowings, dels skulle det vara ett flygbolag med en ny profil, anpassad till unga resenärer, den så kallade milleniumgenerationen.
Det blev varken eller och sedan Benjamin Smith tillträtt som ny vd för Air France-KLM har det ryktats om att hela projektet skulle läggas ner. Det kunde Flygtorget rapportera om redan i slutet av november förra året och nu har ryktet blivit verklighet.
Med omedelbar verkan ska verksamheten avvecklas och de 21 flygplanen i flottan, 17 ur A320-familjen och fyra A340 för långlinjerna, integreras i moderbolaget Air France. Vad som sker med personalen är oklart. Frågan är också hur de olika fackorganisationerna i Air France reagerar. De motsatte sig kraftigt hela satsningen och den uttalade målsättningen att kunna producera flygningar betydligt billigare än stora Air France.
Att Joon nu läggs ner innebär också att Air France blir kvar på Arlanda med linjen till Paris-CDG. Enligt planerna skulle Joon ha tagit över den trafiken när sommartidtabellen trädde i kraft den 1 april och då gått upp från tre dagliga rotationer med Air France till fyra dagliga med Joon. Av det blir det nu inget. I Norge har Joon redan flugit på både Oslo och Bergen och där är frågan om Air France nu återkommer. En grundtanke med lågkostnadsverksamheten Joon var att kunna vara en lönsam spelare på hårt konkurrensutsatta linjer och Arlanda är en sådan med både SAS och Norwegian.