Jubel på Arlanda – åt Jumbofrakt
Publicerad den 20 juni 2006Arlanda firar framgångar som fraktflygplats när nu två flyggiganter samtidigt tillkännager att de i höst börjar flyga frakt med jumbojet till och från Stockholm.
Den 24 augusti inleder Korean Air Cargo sina fraktflygningar Seul-Wien-Stockholm två gånger i veckan med en Boeing 747-400F.
Den 17 september börjar Cathay Pacific Airways, som har sin bas i Hongkong, flyga två gånger i veckan till Stockholm med en Boeing 747 anpassad för flygfrakt. Cathay´s Stockholms-rutt går Hongkong-Dubai-München-Stockholm-Dubai-Hongkong.
“Vi har brutit nollan!”, säger en mycket glad Björn Ragnebrink (bilden nedan), affärsutvecklare inom fraktflyg hos Luftfartsverket, LFV, till Flygtorget @irmail. “Att vi nu, från att inte ha haft någon 747:a för frakt på Arlanda alls, får två stycken samtidigt kommer att få en väldigt stor betydelse för Arlanda. Man får helt enkelt klart för sig i fraktkretsar, att de här stora fåglarna använder man inte om de inte behövs.”
Björn Ragnebrink avslöjar att man nu också talar med två andra flygfraktoperatörer:
“Att vi fått Korean och Cathay tror jag gör att vi nu också har större chans att få dessa.”
Upptagningsområdet för de båda nya jumboaktörerna på Arlanda blir hela Skandinavien. Frakterna ut från Stockholm kommer främst att bestå av telekomprodukter och läkemedel och importen främst av textil, bildelar och hemelektronik.
Björn Ragnebrink berättar, att hittills när man har varit ute i världen och argumenterat för nya fraktlinjer med jumboplan till Arlanda – och då bl a betonat att Sverige är den största marknaden i Norden – så har man ofta fått motfrågan: “Och varför flyger då inga andra dit…?”
“Det råder en slags flockmentalitet”, säger Björn Ragnebrink. “Man ser ofta bara till flygfraktstatistik och då finner man bl a, att Kastrup har runt 300 000 ton frakt per år, d v s dubbelt så mycket som Arlanda. Ändå är Mälardalen kanske Nordens allra starkaste exportregion!”
Idag körs mycket frakt på lastbil till något av de stora naven på kontinenten där den lastas på flygplan. Med direktflyg från Arlanda kommer frakten att nå sin destination något dygn snabbare än idag.
“Med Cathay Pacific Airways till Hongkong och Dubai och Korean Air Cargo till Seoul får svensk industri direktaccess till de intressanta marknaderna i Mellanöstern och Asien”, säger Björn Ragnebrink.
Karsten Bjärbo, chef flygfrakt LFV Arlanda, säger att de nya linjerna inte bara gör transporterna snabbare, utan också mera “prisvärda och också miljövänligare än om man först kör lastbil söderut och sedan någon dag senare flyger över Sverige igen på väg mot bortre Asien”.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten