Kastrup med i huggsexa om Budapest flygplats

Publicerad den 2 juli 2005
Kommentarer
Flera företag har lämnat in ansökan till det Ungerska privateringsministeriet om att få köpa den snabbväxande huvudstadsflygplatsen i Budapest av staten.  Svar på vem som får köpa räknar man med att lämna den 12 juli 2005.
Varför Köpenhamns och Frankfurt flygplatser - två stora monopolister som båda utmärker sig med besvärande höga avgifter hemmavid - tillåts att agera i snart sagt varje anbud som kommer ut på marknaden, kräver eftertanke. Felet är inte bara att lämna in ett anbud, varje anbud är förknippat med många nedlagda arbetstimmar - snarare månader - resor, utredningar m m. Redan innan man får iväg ett anbud har detta kostat betydande summor, något som passagerarna på hemmaflygplatsen får betala.

Bilden: Budapest flygplats i Ungern

Den tyska flygplatskoncernen FraPort – som ensam utmärker sig med miljard förluster i US Dollar – har varit med i havererade projekt bland annat i Manilla och Turkiet. (se tidigare artikel). Man har blivit “luggat” därför att man inte förstått business och hur den fungera i den stora världen.  Fraport har bland Europas högsta avgifter, särskilt om man inkluderar de stora så kallade infrastrukturavgifterna som EU så generöst har låtit dem behålla denom det så kallade Ground Handling Direktivet. Dessa infrastrukturavgifter är dessutom inte “förhandlingsbara”. Är ett flygbolag inte nöjt med dem måste man gå till domstol. Det skrev en flygbolagschef som har omedelbar insyn till mig. Han var dessutom frustrerad över alla  affärer som “avreglerade” monopolister tillåtes hålla på med.

Copenhagen Airport, har visserligen ännu inte gjort samma miljardförluster i sina affärer, men inte desto mindre kostar det stora summor att ta fram underlag för anbuden när man flitig bjuder på olika flygplatsprojekt världen över. bl.a i Bulgarien som vi har skrivit om.
här på Flygtorget. (se artikel)

 Följande kandidater finns med och lägger bud på Budapest Flygplats:


— Denmark’s Copenhagen Airports
— Spanish Ferrovial Aeropuertos and Ferrovial Infraestructuras and Goldman Sachs
— Germany’s Fraport and Deutsche Bank
— Germany’s Hochtief Airport and Hochtief Airport Capital
— Terra Firma Investment of the UK
— BAA of the UK and Hungary’s Wallis Ingatlan
— Turkey’s Tav Tepe-Akfen-Vie Yatirim Yapim Ve Isletme Anonim Sirketi
— Corporacion America and Hungarian Stellaria Tanacsado
— Macquarie Airports of Australia
— Ontario Teachers’ Pension Plan, Spain’s Abertis, Aena Internacional and TBI
— Italy’s Aeroporto di Venezia Marco Polo and Hungarian companies Euroinvest Central European Investment, Trigranit Development, OTP Bank and MOL.

Toni Liten

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten