Möten med Transportstyrelsen

Publicerad den 14 oktober 2011
Kommentarer
Under hösten tar TS olika möten fart, olika typer av flygchefs- och AM-möten, konsultationer om avgifter, prognosmöten och branschmöten. Allt för att hålla oss uppdaterade av vad som komma skall och för att även TS ska få information om hur det är verkliga livet. Nedan följer referat från några möten som hittills genomförts.

Branschråd, 2011-09-21

Syftet med branschrådet är att Transportstyrelsen på strategisk nivå ska kunna diskutera framtida utveckling inom EU på kort och lång sikt, pågående och framtida regelutvecklingsprojekt och tankar kring en europeisk flygsäkerhetsstrategi med flygmarknadens aktörer. Detta för att bättre kunna påverka EU och EASA i önskad riktning och förbättra flygsäkerheten.

Inför mötet hade TS skickat ett utkast till omvärldsbeskrivning där branschens aktörer har möjlighet att komma med synpunkter på innehållet. Avsikten är att denna omvärldsbeskrivning ska ligga till grund för en kommande svensk luftfartspolitik.

Dokumentet ledde till livliga diskussioner om bl.a TS och EASAs roller.

Läs en sammanfattning av hela mötet här:
Läs omvärldsbeskrivningen här:

Prognosmöte 2011-09-30

Den svenska flygbranschen bjöds in av TS för att diskutera trafikprognoser som grund till olika trafik- och passageraravgifter under 2012.

Tyvärr kan man konstatera att uppslutningen från flygbolagen inte var så stor! Endast två flygbolag, SAS och Nexjet var närvande. Normalt sett så borde ju detta ämne vara av stort intresse för både flygbolag och flygplatser eftersom dessa prognoser ligger till grund för de avgifter flygbolagen ska betala kommande år.

Prognoserna ligger till grund för:
– Enroute
– TNC
– Start o landning
– Passageraravgift
– Avgift för gemensam säkerhetskontroll GAS.

Alla aktörer i systemet har inte samma syn på vilka nivåer prognoserna ska ligga.

Swedavia och LFV ser helst att prognoserna hålls nere för att kunna ta ut så höga enhetsavgifter som möjligt. Detta får då till risk att flygbolagen agerar bank till dem, om utfallen blir högre än prognoserna.

Flygbolagen vill tvärtom ha höga prognoser för att hålla nere enhetsavgifterna. Självklart är det bäst om prognosmakarna alltid är nära sanningen.

Under mötet presenterade Helen Axelsson TS sina senaste bedömningar. TS gör ett gediget arbete och väger in många faktorer i sina bedömanden. Tyvärr tycker vi från branschen att det fattas en eller två viktiga bitar:

1.    Man tittar för lite på fakta för 2011 där utfaller ligger väl över gällande prognoser. Utfall 2011 kommer ju att varar basår för 2012. Nu är man rädd för att utvecklingen ska stagnera och lägger därför en allt för pessimistrisk syn för 2012. Branschens bedömning är i stället att utvecklingen kan avta något men inte att helt stanna av.

2.    Faktiska ”kunskaper” om lagda och planerade framtida trafikprogram från operatörerna fångas inte upp i deras modeller.  Även sådana fakta måste vägas in i beräkningsmodellerna.

Dessa synpunkter framfördes under mötet och TS sa att de inte var oeniga och att de noterat dessa och tar dem under övervägande.

I den senaste preliminära prognosen har TS lyssnat på flygbolagens input och kraftigt justerat passagerartrafiken för 2011, från +7,9 till 11,6%.

För 2012 har man beräknat en höjning av antal passagerare från 18 419 553 pax till 18 867 984 pax) men eftersom basen höjts så ser det ut som en minskning i % jämfört med tidigare.

I den nya passagerbasen prognostiserar man + 2,1% mot tidigare +3,1% men som då var beräknat på en lägre bas. Med nuvarande utveckling och med kommande kapacitetsökningar i åtanke anser branschen att prognosen ska ställas högre, snarare + 3,5-4% ökning ligger troligen närmare sanningen även med en del orosmoln i horisonten.

Samma resonemang kan tillämpas vid bedömning av antal service units, SU, som kommer att ligga till grund för enrouteavgifterna. Samma ”brister” i modellen gäller för SU men blir mindre markant eftersom det finns en stor andel rena överflygningar dvs. sådan som inte landar på svensk flygplats. Tyvärr är TS även här lite för pessimistiska i sin bedömning och beräknar bara en ökning med 0,8% för 2012. I den National Performance Plan man presenterade för Eurocontrol i början av sommaren hade man beräknat en ökning på +2,8% för 2012 vilket kanske är lite för högt men branschen anser ändå att det troliga att utfallet blir närmare +2,8% än + 0,8%.
Vad händer nu då……TS har tagit till sig dessa synpunkter och sitter nu på kammaren och funderar, lyssnar på omvärldsbedömare. Jag tror de också följer den dagliga trafikutvecklingen för att vid den kommande konsultationen den 25 oktober presentera en slutlig prognos.
Jag tackar Jens Justesen SAS som agerade som min ”stand in” vid mötet dne 30 sept och dessutom har försett mig med sina värderade anteckningar och kloka synpunkter som underlag till ovanstående information.

Kommande konsultationer
Nästa konsultation har TS den 25 oktober som jag gissar att många fått inbjudan till.  Konsultationen avser då enroute och TNC-avgifter för 2012.
Jag hoppas nu att flera flygbolag tar chansen att delta och framföra sina synpunkter på det underlag som kommer att ligga till grund för kostnaderna 2012.

Janne

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten