Mytravel Airways skär bort Arlanda-plan

Publicerad den 24 oktober 2005
Kommentarer
MyTravel Airways ämnar göra sig av med ett Arlandabaserat A320-plan till nästa sommar, sannolikt med betydande uppsägningar av både piloter och kabinanställda som följd.

"Vi är väldigt fokuserade på vår lönsamhet så när möjligheten fanns att göra oss av med planet så tog vi den", säger Sam Weihagen, koncernchef för Mytravel Northern Europe, till Flygtorget @irmail.

Peter Nilsson, vice ordförande i kabinfackklubben inom HTF på MyTravel, vill inte kommentera planerna med hänvisning till att MBL-förhandlingar pågår.

"Det finns flera skäl till att vi tar bort ett plan från Arlanda", säger Sam Weihagen. "Vi upplever att det finns ett överutbud av flygkapacitet på Arlanda. Trots att Britannia drog ned så har andra ökat sin kapacitet, däribland SAS. Vi vill helt enkelt anpassa vår flygkapacitet och en sådan här maskin producerar cirka 40 000 resenärer per år."

"Andra skäl till vårt beslut är att vi nu drabbas av kraftigt ökade kostnader på grund av det höjda oljepriset och dessutom har det ju föreslagits att man ska ta ut en passagerarskatt", säger Sam Weihagen.

Hur många piloter och kabinanställda berörs av beslutet att ta bort det här planet från Arlanda? Sam Weihagen

Det vill jag inte kommentera eftersom MBL-förhandlingar pågår.”

Kommer ni att köpa in flygkapacitet från andra för att ersätta det flygplan ni nu gör er av med?

“Vi kommer att köpa in ytterst marginell kapacitet underhögsäsong.”

Bilden: Sam Weihagen, koncernchef för MyTravel Northern Europe

MyTravel Airways har redan sedan 2001 minskat sin flygplansflotta från tretton flygplan till tio. Med den nu planerade minskningen blir det alltså bara nio flygplan kvar till nästa sommarsäsong.

MyTravel har, vilket Flygtorget @irmail tidigare i år redogjort för (@irmail 21 maj), lyckats uppnå betydligt högre marginaler än sina främsta konkurrenter i Norden, 6,8 procent på en omsättning på 10,4 miljarder kronor år 2004. TUI Nordic (bl a Fritidsresor) omsatte 7,5 miljarder kronor och hade hälften så stor marginal, 3,4 procent. Kuoni Scandinavia (främst Apollo) omsatte 3,5 miljarder kronor och hade 2,8 procents maginal.

Så här förklarade Sam Weihagen då MyTravel Northern Europe’s  högre lönsamhet:

“Vi har länge jobbat hårt för att anpassa våra volymer till efterfrågan. För sanningen är ju att för att täcka förlusten på en såld sistaminuten-resa så måste vi sälja två resor till katalogpris.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten