Nextjet fortsätter flyga Lycksele – Arlanda
Publicerad den 17 mars 2016Lycksele tillhör de destinationer som ingår i den upphandlade trafiken. Nextjet haft uppdraget i många år men beslutade förra året att själva ta över flygtrafiken på kommersiella villkor. När det sker släpper staten ansvaret och samtidigt försvinner ensamrätten på att flyga linjen. I fallet med Lycksele innebar det att dåvarande Estonian gick in med ambition att flyga sträckan från Arlanda med en jetmaskin. Nextjet drog då tillbaka sin ansökan och Trafikverket inledde en ny upphandling. Den fick Nextjet med kontrakt fram till maj i år och i en nyligen avslutad upphandling har Nextjet fått uppdraget i ytterligare drygt tre år, till oktober 2019.
– Det känns mycket bra. Det är alltid lite ovisst innan ett tilldelningsbeslut är klart och det här är också en lite komplicerad rutt, säger marknadschefen Henning Lindberg till Flygtorget.
Upplägget är att trafiken till Lycksele också tillgodoser behovet av flygtrafik till Kramfors och Hemavan. Det gör att slingorna blir olika både under dagen och året. I huvudsak ser det dagliga flygprogrammet ut så här:
Lycksele – Arlanda
Arlanda – Kramfors – Lycksele
Lycksele – Kramfors – Arlanda
Arlanda – Lycksele
Det innebär att den maskin som används, omväxlande SAAB 340 och ATP, övernattar i Lycksele. Utom de nätter under året då den fortsätter från Lycksele till Hemavan innan kvällsstoppet.
– Och under sommaren är det trafikuppehåll på Kramfors så då går den direkt på Lycksele varje gång.
Linjen till Lycksele är den ena av de två rutter i Sverige där Nextjet är upphandlade av Trafikverket. Den andra är Arlanda – Vilhelmina – Hemavan. Dessutom har myndigheterna på Åland gett Nextjet uppdraget att flyga Arlanda – Mariehamn, vilket i sin tur öppnat för en daglig rotation mellan Mariehamn och Åbo. Ytterligare en linje som flygbolaget trafikerar är den som Artic Airlink ansvarar för. Uleåborg – Luleå – Tromsö.
– Vi ser ett ökat intresse för regionala linjer som går på tvären i Skandinavien.
Kommentarer
De kunde nästan lika gärna flyga med DC-3. Det ser ju lite konstigt ut med ATP år 2016:)
Estonian hade aldrig för avsikt att trafikera Lycksele, däremot Arvidsjaur och Gällivare. Hur kan sådana här flagranta faktafel förekomma så ofta i Flygtorgets artiklar?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten