Rekordmånad på Kastrup – fler nordbor flyger via Köpenhamn
Efter pandemin har flygplatserna i Norden utvecklats i olika riktningar. I september tog Kastrup klivet in i sin mest intensiva höst någonsin – nio procent fler resenärer än samma månad i fjol. Allt fler svenskar och norrmän använder nu flygplatsen som mellanlandning på väg mot Sydeuropa, Nordamerika eller Asien.
– Köpenhamn har på allvar återtagit sin roll som Nordens stora knutpunkt, säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på CPH.
Den danska staten har nu tagit över nästan hela ägandet i Copenhagen Airports A/S – ett tydligt ställningstagande för att säkra landets globala tillgänglighet.
Fullsatta flyg och nya flygplan
Beläggningen på flygen till och från Köpenhamn nådde 80 procent, den högsta nivån som någonsin uppmätts under en höstmånad. Det betyder inte bara fler resenärer, utan också en effektivare användning av flygkapacitet.
Samtidigt förändras flottan snabbt. 37 procent av alla starter och landningar sker nu med nya, bränslesnåla flygplanstyper som Airbus A320neo och Boeing 737 MAX. För bara sex år sedan var siffran fem procent.
De nya flygplanen gör skillnad – både för miljön och för passagerarupplevelsen. En A320neo använder 22 procent mindre bränsle och är 50 procent tystare än sin föregångare. Det är en konkret påminnelse om hur teknikutvecklingen faktiskt förändrar vardagen i luften.
Norden flyger via Köpenhamn
Den kanske mest talande siffran i CPH:s statistik är ökningen av transferresenärer från Norge och Sverige – upp hela 35 procent jämfört med förra året. Allt fler nordbor använder Köpenhamn som mellanlandning på väg till Sydeuropa, Nordamerika eller Asien.
– Det är tydligt att Köpenhamn har blivit det självklara navet för hela Norden, säger Krogsgaard.
Förklaringen ligger både i SAS strategiska val och i den danska statens långsiktiga engagemang. SAS har successivt flyttat sin långdistanskapacitet från Arlanda till Kastrup – ett beslut som blivit ännu mer påtagligt sedan flygbolaget bytte allians till SkyTeam och fick Air France–KLM som huvudägare.
Resultatet märks i praktiken: SAS växer i Köpenhamn, medan Arlanda väntar på politiska besked och infrastrukturplaner.
Danmark tar kontroll över sin framtid
Samtidigt har den danska staten tagit över nästan hela ägandet av Copenhagen Airports A/S, efter att EU godkänt affären i juli. Från den 30 september äger staten nu 98,6 procent av bolaget. Syftet, enligt styrelseordföranden Lars Nørby Johansen, är att “säkerställa ett långsiktigt och ansvarsfullt ägande som stärker Danmarks globala tillgänglighet”.
Det är ett tydligt tecken på att Danmark vill ha kontroll över sin viktigaste infrastruktur i en tid när flygtrafiken åter växer kraftigt.
Ett litet moln på himlen
Allt är dock inte friktionsfritt. I september tvingades flygplatsen tillfälligt stoppa trafiken efter drönaraktivitet i närheten av startbanorna. Händelsen väckte både oro och frustration bland resenärer – och satte fingret på en växande utmaning för flygbranschen: att skydda luftrummet mot obehörig teknik.
Starkast växande rutter
Enligt CPH:s statistik ökade trafiken mest på linjerna till Spanien, Italien och Finland, samtidigt som transferresandet från Norge och Sverige ökade med hela 35 procent jämfört med september i fjol.
Det danska flyget är inne i en ny guldålder. Medan Sverige fortfarande väntar på politiska beslut om Arlandas framtid, har Danmark redan agerat – både som ägare och utvecklare av sin flygplats. Resultatet märks i siffrorna: fler passagerare, modernare flygplan och en flygplats som knyter ihop Norden med världen.
September 2025 på Köpenhamns flygplats (CPH)
Totalt antal passagerare: 3,1 miljoner (+9%) – rekord
Beläggningsgrad: 80% – högsta någonsin under höstmånad
Transferresenärer (NO/SE/FI): +35%
Andel moderna flygplanstyper: 37% (5% år 2019)
Mest växande destinationer: Spanien, Italien, Finland
Ägarstruktur danska staten: 98,6%
Kommentarer
Läs kommentarerna i forumet för att se att det jag skriver är rätt.
@Mattias. Tror inte någon ser Stockholm som en fiende, men folk är trötta på den dryga attityden att allt utanför tullarna är ingenting, något att se ner på. Utanför Sverige skrattar man åt det, men resten av Sverige skall dras med det. I övrigt så är jag inte säker på att folk utanför tullarna anser att Stockholm är motorn. Stockholm skulle inte överleva utan sin omgivning heller.
Angående CPH/ARN så råder det väl ingen tvekan om att rent geografiskt ligger CPH bättre. Vem i södra eller västra Sverige (är det 4-5 miljoner?) vill starta med att åka norrut upp i skogen, åt fel håll, till en flygplats som erbjuder ett sämre utbud. Det har inget att göra med om man är för eller emot Stockholm.
Stockholm är inte fienden, det är motorn!
Det här diskussionen handlar inte om Stockholm. Det handlar om Sverige.
Ändå verkar många här ha svårt att förstå att när det går bra för Stockholm, då går det bra för hela landet.
Vi måste sluta tala om huvudstaden som om den vore någon sorts fiende.
Det är här investeringar föds, företag växer och arbetstillfällen skapas, inte bara för stockholmare, utan för hela Sverige. Ett starkt Stockholm betyder fler möjligheter för alla.
Flyg varifrån du vill, med vilket bolag du vill – vi lever i ett fritt land.
Men det är hög tid att sluta med den sorts budskap som går ut på att straffa, skuldbelägga eller hata Stockholm.
Det gynnar ingen.
Arlanda har dessutom äntligen börjat återhämta sig. För första gången på fem år ser vi en starkare tillväxt i utrikesresandet i Oktober än 2019.
Efter år av lågkonjunktur, där många bara haft råd att betala räntor istället för resor, börjar svenskarna resa igen.
Och det är inte konstigt – svenskar är ett resande folk.
SAS må flytta sitt nav till Köpenhamn, men jag är övertygad om att andra aktörer snart fyller tomrummet.
När svenskarna får tillbaka sin köpkraft kommer flygtrafiken.
Så låt oss sluta prata om Stockholm som problemet. För sanningen är enkel: när Stockholm lyfter, lyfter Sverige.
Ja, men vi vill inte flyga härifrån I norrland över Kastrup. En hel dag sittande på en flygplats i Arlanda och då i Köpenhamn bara för att åka lite vidare i Europa. Direktflyg frän Arlanda till mer destinationer behövs.
Sv KF
Nej det handlar inte bara om SAS.
Det handlar om att inga flygbolag vill satsa på Arlandas flygplats.
Vad gäller långlinjer så finns inte marknaden på ARN för att dessa ska bli lönsamma.
Jag vägrar betala mer i skatt för att hålla noget nytt svenskt statligt flygbolag under vingarna
Förstår att det smärtar att inse fakta om Arlanda om man bor i Stockholm. Men flygplatsen ligger fel till för att serva mellansverige på ett bekvämt sätt, och helt fel för att serva södra Sverige med en betydande befolkningskoncentration jämfört med norra Sverige. Infrastrukturen för matar trafik till Arlanda flygplats är både dyr och geografiskt outvecklad jämfört med Kastrup där Öresundståg servar alla större orter i södra Sverige, Malmö,Lund, Helsingborg Varberg, Falkenberg, Halmstad,Göteborg, Kalmar, Karlskrona mfl. Att Arlanda flygplats gjorts obekväm med långa vandringar i korridorer och snirkliga taxfree butiker gör knappast en van resenär gladare. Det är därför sannolikt att matarflyg från fler orter i mellersta och norra Sverige går direkt till Kastrup där det interkontinental nätverket växer. Varför krångla sig till Arlanda?
@Mattias
Tillväxt är väl tillväxt!Varifrån den kommer ifrån spelar mindre roll.Nu visar det sig att många svenskar och norrmän väljer att flyga via CPH istället för andra hubbar i europa och det måste ju vara ett bevis på att CPH/SAS gör något rätt.
I den här tråden och andra: bitterheten och looser-kommentarerna är otroliga. Klart att utan SAS så hade CPH inte varit vad det är idag eller i framtiden. På samma sätt som om AMS inte varit vad det är utan KLM. Och om SAS inte klarar det så kommer CPH få stora problem. Klart, men det officiella budskapet är att AFKLM vill ha en tredje hub och det är SAS som står för det. Tror inte AFKLM hade tänkt köpa in sig i SAS för något annat. Så kan stockholmare sitta uppe i skogen och hoppas att SAS och CPH misslyckas hur mycket man än vill.
SAS strategi är att flyga in folk till sin hub för vidare. Som alla bolag. Men skall någon vara tacksam för det? Och jag tror att det är fritt för alla att välja andra bolag och flygplatser som hubs. Förstår inte varför det skall poängteras. Välj då ett annat bolag och ta bitterheten med dig. På plussidan så kommer ju Stockholm och ARN äntligen bli så magnifikt som det borde vara. Alla kommer då att flockas att flyga från ARN.
Jag kan inte förstå denna looser mentalitet, bittra kommentarer och önskan att se ner på allt utanför tullarna. Kanske en anledning till varför folk i södra och västra Sverige mer och mer vänder sig söderut, och inte norrut mot Stockholm.
Hehe, många pratar i andra trådar i forumet om hur stor, vacker och fantastisk Köpenhamn är, men så visar det sig att Kastrup egentligen växer tack vare oss svenskar och norrmän. 😄
Grattis till tillväxten, CPH! Men låt oss vara ärliga, utan grannarna i norr hade det kanske gått lite trögare med den där ”världens bästa stad”-titeln…
Måste vi flyga med SAS till vilket pris som helst?
Är det verkligen obligatoriskt att flyga med SAS?
Varför skulle man bry sig om SAS om det finns andra aktörer (flygbolag) med samma eller till och med BÄTTRE service/kvalitet?
För mig är det helt IRRELEVANT att flyga med SAS om de inte erbjuder direktflyg till och från Arlanda. Men om jag av någon anledning tvingades mellanlanda då skulle jag definitivt välja vilken annan nav (HUB) som helst före Köpenhamn. Så enkelt är det.
SAS är INTE det enda flygbolaget, och DEFINITIVT INTE det bästa, som flyger från Arlanda.
Vi har nu hört till leda hur fina SAS satsar vidare på Kastrup. Men bortom alla fina ord hopas orosmolnen. AirFrance-gruppen kommer inom kort att ta över som majorietsägare i SAS. Hur länge kommer AF att acceptera de löpande förslusterna på miljardbelopp till SAS? Jag kan tänka mig att man ger SAS tre år, max, för att bli lönsamt. Om SAS inte lyckas att lyfta sig självt i håret kommer det bli en tuff anpassning till verkligheten. SAS blir då ett klassiskt matarbolag till sin huvudägares internationella flighter. Och vad händer då med Kastrup? SAS är ju helt dominerande i CHP, och ARN är faktiskt större när det gäller externa bolag på sin egen flygplats. Och skulle det bli en anpassning till den ekonomiska verkligheten för SAS, så riskerar även Kastrup att bli en flygplats på dekis. Och där kan vi faktiskt hamna relativt snabbt.
Man blir nostalgisk. Nu är vi tillbaka på 70-talet igen då man reste via Kastrup. Förstår nya politiken och SAS har en annan verklighet samt att det måste byggas ett nytt nav på CPH. Det enda Stockholm kan hoppas på är linjer utifrån samt om Finnair inkorporerar ARN till sitt långlinjenät igen. Det kan hända. Dock sällan hållbart.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

