Rekordmånad på Kastrup – fler nordbor flyger via Köpenhamn
Efter pandemin har flygplatserna i Norden utvecklats i olika riktningar. I september tog Kastrup klivet in i sin mest intensiva höst någonsin – nio procent fler resenärer än samma månad i fjol. Allt fler svenskar och norrmän använder nu flygplatsen som mellanlandning på väg mot Sydeuropa, Nordamerika eller Asien.
– Köpenhamn har på allvar återtagit sin roll som Nordens stora knutpunkt, säger Peter Krogsgaard, kommersiell direktör på CPH.
Den danska staten har nu tagit över nästan hela ägandet i Copenhagen Airports A/S – ett tydligt ställningstagande för att säkra landets globala tillgänglighet.
Fullsatta flyg och nya flygplan
Beläggningen på flygen till och från Köpenhamn nådde 80 procent, den högsta nivån som någonsin uppmätts under en höstmånad. Det betyder inte bara fler resenärer, utan också en effektivare användning av flygkapacitet.
Samtidigt förändras flottan snabbt. 37 procent av alla starter och landningar sker nu med nya, bränslesnåla flygplanstyper som Airbus A320neo och Boeing 737 MAX. För bara sex år sedan var siffran fem procent.
De nya flygplanen gör skillnad – både för miljön och för passagerarupplevelsen. En A320neo använder 22 procent mindre bränsle och är 50 procent tystare än sin föregångare. Det är en konkret påminnelse om hur teknikutvecklingen faktiskt förändrar vardagen i luften.
Norden flyger via Köpenhamn
Den kanske mest talande siffran i CPH:s statistik är ökningen av transferresenärer från Norge och Sverige – upp hela 35 procent jämfört med förra året. Allt fler nordbor använder Köpenhamn som mellanlandning på väg till Sydeuropa, Nordamerika eller Asien.
– Det är tydligt att Köpenhamn har blivit det självklara navet för hela Norden, säger Krogsgaard.
Förklaringen ligger både i SAS strategiska val och i den danska statens långsiktiga engagemang. SAS har successivt flyttat sin långdistanskapacitet från Arlanda till Kastrup – ett beslut som blivit ännu mer påtagligt sedan flygbolaget bytte allians till SkyTeam och fick Air France–KLM som huvudägare.
Resultatet märks i praktiken: SAS växer i Köpenhamn, medan Arlanda väntar på politiska besked och infrastrukturplaner.
Danmark tar kontroll över sin framtid
Samtidigt har den danska staten tagit över nästan hela ägandet av Copenhagen Airports A/S, efter att EU godkänt affären i juli. Från den 30 september äger staten nu 98,6 procent av bolaget. Syftet, enligt styrelseordföranden Lars Nørby Johansen, är att “säkerställa ett långsiktigt och ansvarsfullt ägande som stärker Danmarks globala tillgänglighet”.
Det är ett tydligt tecken på att Danmark vill ha kontroll över sin viktigaste infrastruktur i en tid när flygtrafiken åter växer kraftigt.
Ett litet moln på himlen
Allt är dock inte friktionsfritt. I september tvingades flygplatsen tillfälligt stoppa trafiken efter drönaraktivitet i närheten av startbanorna. Händelsen väckte både oro och frustration bland resenärer – och satte fingret på en växande utmaning för flygbranschen: att skydda luftrummet mot obehörig teknik.
Starkast växande rutter
Enligt CPH:s statistik ökade trafiken mest på linjerna till Spanien, Italien och Finland, samtidigt som transferresandet från Norge och Sverige ökade med hela 35 procent jämfört med september i fjol.
Det danska flyget är inne i en ny guldålder. Medan Sverige fortfarande väntar på politiska beslut om Arlandas framtid, har Danmark redan agerat – både som ägare och utvecklare av sin flygplats. Resultatet märks i siffrorna: fler passagerare, modernare flygplan och en flygplats som knyter ihop Norden med världen.
September 2025 på Köpenhamns flygplats (CPH)
Totalt antal passagerare: 3,1 miljoner (+9%) – rekord
Beläggningsgrad: 80% – högsta någonsin under höstmånad
Transferresenärer (NO/SE/FI): +35%
Andel moderna flygplanstyper: 37% (5% år 2019)
Mest växande destinationer: Spanien, Italien, Finland
Ägarstruktur danska staten: 98,6%
Kommentarer
Man blir nostalgisk. Nu är vi tillbaka på 70-talet igen då man reste via Kastrup. Förstår nya politiken och SAS har en annan verklighet samt att det måste byggas ett nytt nav på CPH. Det enda Stockholm kan hoppas på är linjer utifrån samt om Finnair inkorporerar ARN till sitt långlinjenät igen. Det kan hända. Dock sällan hållbart.


