Researrangörerna skär guld nästa vecka
Publicerad den 26 oktober 2005 Höstlovsresandet i Sverige blir allt viktigare för både charterarrangörer och reguljärflygbolag.
"Höstlovsresandet ökar stadigt år från år", säger Tommy Swanson, VD för Swanson´s, specialist på USA-resor.
"Oktober är överhuvudtaget vår allra största månad. Vi säljer bra till Florida och Hawaii. Och till New York måste vi nu säga nej till femtio kunder i veckan på grund av hotellbrist där!"
Bilden: Ylva och Tommy på Swanson's
Peter Bertilsson, försäljningsdirektör på Apollo:
"Höstlovsveckan är egentligen den enda veckan på året vi säljer fullkomligt slut på våra resor - oberoende av priset."
Detsamma säger Marie Malmros på Fritidsresor:
"Höstlovsveckan är i stort sett densamma i hela Sverige och är den vecka som säljer slut snabbast."
Kent Wallstedt, VD för långresespecialisten Jambo Tours rapporterar också allt slutsålt just nu. Kent Wallstedt säger att Jambo i år kommer att sälja totalt cirka 7 200 resor vilket är 10-15 procent fler än förra året.
Då ska man veta att en Jambo-resenär, i genomsnitt, betalar 19 000 kronor för sin resa, om man bortser ifrån Jambos särskilda Egyptenprogram där det finns resepaket från 7 000-8 000 kronor.
Vad säljer allra bäst av de riktiga långresorna?
“Östafrika med safaris, Malaysia, Sydafrika och Indien. Vi upplever att folk söker sig alltfler upplevelser sedan de har besökt de vanliga charterdestinationerna. De vill uppleva världen med människor, natur och djur.” Bilden: Egypten från Jambo Tours bildbank
Swanson´s uppger att man i år med råge säljer fler USA-resor än innan 11 september.
“Vi hade svårt att få tag i hotellrum i New York också 2001, fram till den 11 september”, säger Tommy Swanson. “Men nu i höst är det ännu svårare!”
Finns det någon annan trend i USA-resandet?
“Vi säljer också betydligt fler kryssningar, 35 procent fler i år än förra året och snittåldern på resenärerna sjunker”, säger Tommy Swanson. “Fler vill också ha färdiga bilpaket i USA.”
STS Solresor, den nya uppstickaren på den svenska charterhimlen, som i år beräknar att totalt sälja 206 000 resor (fjärde största efter Mytravel, Fritidsresor och Apollo), har under höstlovet inte en enda resa kvar att sälja från någon flygplats alls i Sverige.”
“Höstlovet har vuxit fram till en ny högsäsongs för resande”, säger Alexandra Bylund på STS Solresor. “Typiskt för höstlovet är att kunderna maximalt tar ut en semesterdag för att kunna resa, fredagen innan, eller måndagen efter lovet.”
“I jul har vi nu bara några få ströplatser kvar till de stora destinationerna Egypten, Kanarieöarna, Madeira och Azorerna.” Bilden: Madeira från STS bildbank
Enligt Peter Bertilsson på Apollo har höstlovsresandet ökat stadigt de senaste fyra-fem åren.
Men också jul och nyår säljer ovanligt stark i år och det är långresorna som har gått åt först, resor till Mexico, Goa i Indien, Dominikanska Republiken och Kuba.
“Vi har nu bara några platser kvar i jul och nyår till Hurghada (Egypten) – och Kanarieöarna”, säger Peter Bertilsson. Bilden: Apollos bildbank Dominikanska republ
Kanarieöarna, under årtionden det klassiska vinterresmålet för oss svenskar, känner uppenbarligen av konkurrensen från övriga världen. Det visas bl a av att Kanarieöarnas turistorganisation häromdagen kostade på sig en stor annons för sina öar, bl a i Dagens Nyheter:
“Vintern kommer. På Kanarieöarna är det fortfarande sommar.”
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten