Ryanair försvarar avtal med Nyköping
Publicerad den 28 augusti 2003-Vi är en långsiktig partner till Nyköpings kommun och kan vara mycket toleranta, sade Michael Cawley, vice VD på Ryanair, på en presskonferens igår från vilket vi har fått rapporter. Det handlade om hur Ryanair ser på det domstolsutslag som väntas från länsrätten om eventuellt brott mot upphandlingslagen för ett omdiskuterat 55-miljonersavtal som Göran Forssberg från Nyköping förhandlat fram. Ryanair menar alltså att domstolsutslaget - hur det än går - inte påverkar Ryanairs närvaro. Cawley sade också, på sedvanligt Ryanair-manér: -Inom fem år är Skavsta Sveriges andra flygplats i storlek när det gäller passagerare. Ryanair är då - enligt Cawley - på god väg att passera Lufthansa i storlek, för att bli Europas största flygbolag.
Bilden: Nyköpings starke man Göran Forssberg vid invigningen av Ryanairs bas på Skavsta i april. Foto Harald Rosén.
Vad Nyköpings kommun fått för avtalet med Ryanair tilldrog sig pressens intresse. Cawley poängterade att kommunens avtal med Ryanair inte är exklusivt utan kan erbjudas andra flygbolag. Den säljande hemsida Nyköpings kommun arbetat fram med hotell, sevärdheter och aktiviteter stoppades under sommaren av Ryanair eftersom samtliga hotellbokningar ska gå via deras egen hemsida. Kommunen får gärna göra en säljande sajt, men inte med direktbokningsmöjligheter, säger Ryanair. –Vi uppmanar däremot alla hotell att ansluta sig till sin egen hemsida som är Europas mest välbesökta resesajt.
Ryanairs strategi är att tjäna pengar på en hel del annat än flygbiljetter. Man har ett avtal med hyrbilskedjan Hertz och flera hotell. Även stuguthyrning har man startat. Många resebyråer som tidigare bokat dessa riskerar att förlora sina provisioner när kunderna via Ryanairs sida får direktkontakt med leverantörer av resetjänster. Ryanair tar säkert rejält betalt för dessa hänvisningar.
Kommunens egen sida har, enligt egen uppgift, gått upp med 201 procent efter den permanenta exponeringen. Ryanair skall nu även exponera Nyköping med kampanjmaterial i flygstolarna och muntlig information från besättningen. Bolaget menar att besöksnäringens redan haft en kraftig ökning i regionen.
Angående kritiken av Ryanair från Konsumentverket i Sverige menar bolaget att det är ett fåtal anmälningar, ofta triggade av konkurrenter, som används för att hindra utvecklingen. –Vi tycker oss ha god kontroll över våra reklamationer och kommer inte att invänta resenärer på grund av andra förseningar. I så fall skulle vi inte kunna ha 95 procents punktlighet, säger Cawley.
Ryanair har sällat sig till övriga flygbolag i protesterna mot det nya EU-förslaget om kraftigt höjd kompensation till strandsatta och kraftigt försenade passagerare. Det är förmodligen första gången som Ryanair i något avseende har en samsyn med bolag som till exempel SAS och Finnair.
Det höga tonläget i diskussionen om Ryanairs avtal med Nyköping och konsumentmyndigheter kommer att fortsätta under hösten. Stockholm/Skavstas Flygplatschef kommer bland annat att delta på seminariet Flyg med Framtid 2003 om flygets strukturomvandling med Luftfartsverket, SAS, Malmö Aviation och Finnair (Nordic Airlink) den 19 november i Stockholm.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten