
Ryanair i boxningsmatch mot USA:s tullar
Publicerad den 6 maj 2025När Ryanairs vd Michael O’Leary meddelade att han var redo att ersätta de beställda 737:orna med kinesiska Comacs C919 stack han verkligen ut hakan. Det hela provocerade USA så mycket att de skickade ett uttalande där de uttryckte att ett eventuellt köp av C919 skapade en ”säkerhetsoro”. USA pekade på COMAC:s rapporterade kopplingar till den kinesiska militären och varnade för att affärer med sådana företag medför nationella säkerhetsrisker. Ryanair och andra västerländska flygbolag ombads att undvika partnerskap med kinesiska statligt stödda flygbolag.
Nu har O’Learys ton hårdnat och i ett brev till en högt uppsatt amerikansk lagstiftare säger han att de amerikanska tullarna kan äventyra Ryanairs beställning av 330 Boeing 737 MAX, värda över 30 miljarder dollar.
– Om USA:s regering fortsätter med sin illa bedömda plan att införa tullar, och om dessa avgifter väsentligt påverkar priset på Boeings flygplansexport till Europa, då skulle vi definitivt omvärdera både våra nuvarande Boeing-ordrar och möjligheten att lägga dessa beställningar någon annanstans, skrev O’Leary.
O’Leary erkände också att Ryanair inte har fört diskussioner med COMAC sedan 2011, men sa att den kinesiska flygplanstillverkaren skulle kunna övervägas om deras flygplan är 10–20 procent billigare än de som Airbus erbjuder. Dessutom är Airbus fullbokade ända till slutet av detta decennium. Även om Ryanair inte har inlett formella samtal med COMAC, var O’Learys budskap solklart: om Boeings flygplan blir för dyra kan Kinas C919 bli en seriös utmanare, särskilt om priset är rätt.
Men givetvis är det inte ett lätt projekt att byta flygplansleverantör. COMAC:s C919 är mindre än Ryanairs nuvarande Boeing-flotta och dessutom saknar den europeisk certifiering. Samtidigt är det inte sannolikt att Ryanair skulle göra en fullständig avbokning, eftersom det skulle göra att de tappar sin plats i produktionskön. Däremot kan säkert O’Learys hot att skjuta upp leveranserna bli verklighet.
COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) fick mycket uppmärksamhet när EASA meddelade att en europeisk certifiering inte är alltför långt borta. C919 är en narrowbody som i mångt och mycket skulle kunna konkurrera med Boeing 737 och Airbus A320. Den opererar idag enbart hos kinesiska flygbolag, bland annat China Eastern. Om Comac kan leverera pålitliga plan i tid och inom budget, skulle det kunna störa Airbus och Boeings duopol. Faktum är att om västvärlden inte erbjuder konkurrenskraftiga flygplan i rätt tid kommer flygbolagen att leta någon annanstans, även om det innebär att arbeta med nya och kontroversiella flygplansleverantörer.
Kommentarer
Blir c919 certifierad i Europa så kommer maskinen att vara kontrollerad och genomgången. Sen är det ju upp till Ryan att underhålla planen. En för den helt ny logistik som behövs där eftersom de bara har Boeing nu och comac har inte varit utanför Kina än
Airbus vore absolut det bästa alternativet om möjligheten finns för dem att leverera inom en rimlig tid. Men tyvärr är orderingången på Airbus så pass stor redan idag att det kan dröja innan Ryanair kan få en leverans därifrån.
Förslaget här ovan om t ex SAAB som leverantör är inte aktuellt. SAABs senaste tillverkade större modell var SAAB 2000 turboprop. Den storleken är alldeles för liten jämfört med behovet av flygplan i storleksklassen Airbus A320/Boeing 737 och mig veterligen har SAAB inga planer på att återuppta någon tillverkning av passagerarflygplan.
Embraer skulle möjligen kunna vara ett alternativ som tillverkare men har ingen modell idag som är i rätt storleksklass för Ryanair.
Ha en bra dag!✈️😃
Har något C 919 plan kraschat?? Boeing har 2 krascher ….
Ryanair borde köpa Saab, Bombardier eller Embraer.
Du är medveten om att din mobil med största sannolikhet tillverkats i Kina, liksom din dator och TV, lokalbussen och taxin du precis klev ur? Tror att många har lika lågt förtroende för en 737MAX som en C919 om de ens vet vad som är vad….
C919 är en oerhört kompetens maskin precis som Superjet 100. Bägge från icke-väst länder. Det lär väl sticka i någons ansikte i vilket fall som helst. Folk blir ju kränkta bara man säger blå bil nu för tiden.
Om vi lägger det åsido så tror jag faktiskt att Trump och Boeing löser detta då det gynnar bägge sidor om Atlanten.
Heja Ryan air bra att sätta dit Trumpen han ska gråta hela vägen till banken !!
Boeing har väl i princip lika mycket koppling till staten i USA som COMAC har med staten i China?
Ryanair har hatat på Airbus i årtionden och målat in sig i ett hörn där både Boeing och Comac ligger på motståndarnas planhalva. Visst kan de köpa Airbus men de får nog snällt räkna med att inte få mer rabatt än någon annan.
Boeing har väl också militära kopplingar i sitt numera auktoritära oligarkiska hemland. Vad är skillnaden?
Blir det kinesiskt så blir det inget mer Ryan. Och jag är nog inte ensam som tänker så. Vi måste stärka oss inom EU det lönar sig för alla inklusive Ryan
För mig låter Airbus som en självklarhet, som har alla segment. Kinesiskt av alla de slag är vi ju på G med att fasa ut, varför då snegla på kinesiska flygplan med förmodat inbyggd ovälkommen underrättelse utrustning som det är i alla elektroniska prylar därifrån. Kvaliteten, säkerheten och de anställas förhållande borde vara varningstecken.
Ryanair och M.o.L. har ägnat 31 år till att göra sig osams med gud och halva världen. Han har inga “kompisar” att ringa utan får förlita sig på att Boeing kan lösa problemet åt honom. Om inte får Ryanairs passagerare snällt åka C919 och i jämförelse med en 737MAX ser jag inte vad problemet skulle vara!?
Det borde vara en självklarhet för varje flygbolags VD i Europa och andra länder utanför USA att inte lägga några flygplansbeställningar i USA med dessa höga tullar. Bra av Ryanair att markera.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten