Featured article image

Ryanair i boxningsmatch mot USA:s tullar

Publicerad den 6 maj 2025
Kommentarer
Ryanair är en av Boeings största kunder. Nu har flygbolaget riktat en varning mot Boeing att de kan gå miste om en affär på 30 miljarder dollar på grund av USA:s tullar. Michael O’Leary säger att han är redo att stoppa Ryanairs beställning på 330 Boeing 737 MAX och i stället titta på andra leverantörer – inklusive Kinas COMAC. Detta har satt i gång en regelrätt boxningsmatch mellan Ryanair och olika amerikanska instanser.

När Ryanairs vd Michael O’Leary meddelade att han var redo att ersätta de beställda 737:orna med kinesiska Comacs C919 stack han verkligen ut hakan. Det hela provocerade USA så mycket att de skickade ett uttalande där de uttryckte att ett eventuellt köp av C919 skapade en ”säkerhetsoro”. USA pekade på COMAC:s rapporterade kopplingar till den kinesiska militären och varnade för att affärer med sådana företag medför nationella säkerhetsrisker. Ryanair och andra västerländska flygbolag ombads att undvika partnerskap med kinesiska statligt stödda flygbolag.

Nu har O’Learys ton hårdnat och i ett brev till en högt uppsatt amerikansk lagstiftare säger han att de amerikanska tullarna kan äventyra Ryanairs beställning av 330 Boeing 737 MAX, värda över 30 miljarder dollar.

– Om USA:s regering fortsätter med sin illa bedömda plan att införa tullar, och om dessa avgifter väsentligt påverkar priset på Boeings flygplansexport till Europa, då skulle vi definitivt omvärdera både våra nuvarande Boeing-ordrar och möjligheten att lägga dessa beställningar någon annanstans, skrev O’Leary.

O’Leary erkände också att Ryanair inte har fört diskussioner med COMAC sedan 2011, men sa att den kinesiska flygplanstillverkaren skulle kunna övervägas om deras flygplan är 10–20 procent billigare än de som Airbus erbjuder. Dessutom är Airbus fullbokade ända till slutet av detta decennium. Även om Ryanair inte har inlett formella samtal med COMAC, var O’Learys budskap solklart: ​​om Boeings flygplan blir för dyra kan Kinas C919 bli en seriös utmanare, särskilt om priset är rätt.

Men givetvis är det inte ett lätt projekt att byta flygplansleverantör. COMAC:s C919 är mindre än Ryanairs nuvarande Boeing-flotta och dessutom saknar den europeisk certifiering. Samtidigt är det inte sannolikt att Ryanair skulle göra en fullständig avbokning, eftersom det skulle göra att de tappar sin plats i produktionskön. Däremot kan säkert O’Learys hot att skjuta upp leveranserna bli verklighet.

COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) fick mycket uppmärksamhet när EASA meddelade att en europeisk certifiering inte är alltför långt borta. C919 är en narrowbody som i mångt och mycket skulle kunna konkurrera med Boeing 737 och Airbus A320. Den opererar idag enbart hos kinesiska flygbolag, bland annat China Eastern. Om Comac kan leverera pålitliga plan i tid och inom budget, skulle det kunna störa Airbus och Boeings duopol. Faktum är att om västvärlden inte erbjuder konkurrenskraftiga flygplan i rätt tid kommer flygbolagen att leta någon annanstans, även om det innebär att arbeta med nya och kontroversiella flygplansleverantörer.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500