Ryanair skär ner på Göteborg

Publicerad den 27 oktober 2010
Kommentarer
Ryanair meddelar idag att man i sommarschemat skär ned 30 procent av flygtrafiken från Frankfurt Hahn på grund av Tysklands turistskatt på åtta euro.

Detta innebär fler än 100 färre flyg i veckan (från 532 till 382), en miljon färre passagerare och 1 000 förlorade arbetstillfällen. Antalet flygplan minskar från elva till åtta och linjen till Göteborg tas bort.

Som en direkt följd av Tysklands nya turistskatt på åtta euro skär Ryanair ned trafiken från flygplatsen Frankfurt Hahn. I och med detta försvinner 1 000 jobb i Hahn och 150 av dessa är Ryanairs egna piloter och flygpersonal. De flyglinjer som tas bort är de till Göteborg, Agadir, Berlin (från 10 januari 2011), Gdansk, Klagenfurt, Prag, Santiago, Sevilla och Wroclaw. Utöver detta kommer även 15 andra flyglinjer att drabbas av minskad trafik.

Ryanair beklagar att den tyska turistskatten på åtta euro kommer att göra Tyskland mindre konkurrenskraftigt som turistdestination och detta i en tid då många andra EU-länder (Holland, Belgien, Grekland och Spanien) har skrotat turistskatten helt och hållet eller minskat på flygplatsavgifterna för att öka trafiken och gynna turismen.

– Den tyska turistskatten kommer att spela stor roll för turismen i Tyskland nästa år. Erfarenheter internationellt visar att turistskatter tidigare har orsakat betydande trafikkollapser i både Irland och England och vi anser att det här är något som kommer att skada både turism och arbetstillfällen i Tyskland, säger Michael Cawley, Chief Operating Officer på Ryanair.

– Ryanair kommer att flytta tre flygplan till flygbaser utanför Tyskland som välkomnar turister istället för att beskatta dem. Vi uppmanar den tyska regeringen att återigen titta på de skadliga effekterna som turistskatten haft i Irland och England, säger Michael Cawley.

Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2010-10-31 21:48

Korrekt det du skriver RA, men det er ingen forklaring på helheten.

F undersam
2010-10-31 20:30

Sannerligen små marginaler här, ska 8 Euro verkligen göra en så stor skillnad för passagerarunderlaget till Ryanair? Skatten drabbar ju alla bolag.

RA
2010-10-31 20:13

Ryanair har reducerat trafiken från Storbritannien kraftigt p g a de ökade skatterna det senaste året. Istället har man ökat trafiken från/inom andra länder, inte minst Spanien.

pf
2010-10-31 11:43

Merkelig relasjon med Ryanair; de reagerer kraftig på skatt i f.eks. Tyskland. I UK har de hatt skatt på flyreisen i mange år. I nær fremtid økes den fra 11 til 12 GBP for korte reiser. Når vi vet at Ryanair ofte har billetter til 5-7 GBP per strekning fra UK, strunter selskapet i avgiften? Blir de ikke avkrevd denne? Eller har de andre som betaler myndighetene avgiften, noe de da neppe får til i Tyskland?

Noen som vet noe her?

Harry
2010-10-30 12:00

Skriv vad du vill som berör detta! Jag hoppas att kunderna inser vilken bluff de går på hos Ryanair och att det är därför Ryanair får skära ner.

RA
2010-10-29 22:53

Jag vek väl ut lite, blir så förbannad på folk som vet så lite. Tydligt att killen aldrig hade varit i området och inte vet ett dugg om lågprisflygets turism. Hans kommentar var korkad.
När det gäller Ryanair så håller jag i huvudsak med i din kritik av bolaget. Men debatten hör inte hemma just här.

Drottningholm
2010-10-29 22:30

RA ,jag tycker inte att DU håller dig till ämnet med flygskatten i Tyskland.
Du har tex berättat om dina färdigheter som guide i bla Trier(tysklands äldsta stad),Rhen & Mosel dalarna,Luxemburg,vingårdarna och inte minst vilken utmärkt flygplats Hahn är om man skall dit!
Vad har det med Tyska turistskatten att göra????
Käre RA,det är DU som har påtalat vad man kan skriva och diskutera,INTE jag.

RA
2010-10-29 21:23

Drottningholm, du måste lära dig att det finns spelregler. Man kan inte spela tennis mitt på plan under pågående fotbollsmatch.
Det finns säkert 100 trådar i Flygforumet som handlar om hur mycket folk hatar Ryanair. Dra i någon av dessa!
Jag är inte någon åsiktspolis. Det var DU som nyss talade om vad JAG får skriva. Alla får tycka vad de vill om Ryan – men i rätt sammanhang. Ditt och andras Ryanhat får rum på Flygforumet.

Drottningholm
2010-10-29 19:23

Till RA
Här kommer debatt Polisen igen!!!!!!!.
Sluta blanda dig i vad andra skriver,du är ingen ordförare i det här forumet.
Föreslår att du byter till ett annan debatt!
Get a life!
PS Harry mycket bra inlägg,helt enig DS

RA
2010-10-29 15:12

Påminnelse:
Debatten handlar om turistskatten i Tyskland och dess konsekvenser bl a för en flyglinje till Göteborg.
Debatten handlar IINTE om Ryanair som flygbolag i allmänhet. Skärpning!!!

Harry
2010-10-29 13:50

Ja du kan köpa en biljett med SAS till Frankfurt för 595kr, där allt ingår. Du kan också betala 199kr med Ryanair. sedan får du betala för att “få” betala, betala för att checka in, betala för att gå ombord så att du får välja säte. Det tjatas om att du skall köpa lotterier och en massa annan skit. Du får betala för att ta med en väska och så hamnar du 10 mil från Frankfurt. Vad blev slutsumman? Händer det något står du där med lång näsa. På Ihateryanair.org kan man läsa vidare! Gör det!

pf
2010-10-29 13:03

Flygtorget melder nå om nye ruter……., dog ikke til Tyskland.

Sture Bergman
2010-10-29 12:05

Billigt? Knappast! jag har blivit rejält lurad två gånger från Säve: Dåligt väder=ingen landning=ingen avgång. Dom lämpade av folket på Landvetter och returnerade tomma till Stansted. Förbannade och svärande väntade vi på Säve. Inga besked. Telefonen gick till en telefonsvarare i England…inga pengar tillbaka. Detta skedde två gånger under en säsong! Skitbolag!

Mikael
2010-10-29 11:34

Tycker det är roligt att alla som kommenterar hur dåligt Ryanair är förmodligen inte har en aning om hur det är i verkligheten.
Alla som kommenterar det, har ni jobbat på Ryanair???
Vill du ha service, kan du flyga med andra bolag.
Jag bor i Sverige och har familj i Tyskland. Jag kan betala 4000 kr för att flyga SAS, eller 180 kr och flya med Ryanair. Kostar min biljett 180 kr tycker jag att det är OK att betala en kortavgift på 50 kr och betala 10 kr för toaletten.
Sluta gnäll!!!

Harry
2010-10-28 22:13

Om tyskar blir av med jobbet för att Ryanair inte flyger dit längre, så är det tex Fransmän som får det istället. Blir Ryanairpiloter av med jobbet så får tex Easyjetpiloter jobb istället. Förhoppningsvis utan skattesmitararrangemang, dvs lön till något “skatteparadis” via ett bemanningsföretag. Otroligt vilken flathet svenska skattemyndigheter, Nyköpings kommun, Fackföreningar m fl, visar mot Ryanair. Konkurrens på lika villkor, nej knappast!

RA
2010-10-28 21:25

Putte i Halmstad, det är få turister som åker till Frankfurt, en ful stad utan sevärdheter och Tysklands värsta kriminalitet. Däremot är Hahn en utmärkt flygplats för att besöka Rhen- och Moseldalarna, vingårdarna, Trier (Tysklands äldsta stad) och Luxemburg.
Skatten drabbar inte bara Ryanair men de kan lätt styra över till andra ställen i Europa med lägre skatter (och stora subventioner!!). Skatten drabbar mest tyskarna som får färre jobb!

Putte i Halmstad
2010-10-28 19:55

Att Ryanair lägger ner Frankfurt beror sannolikt på att passagerarna ÄNTLIGEN upptäckt att man hamnar i Hahn som ligger minst en timmes resa från Frankfurt. Men man skyller på turistskatten.
Kanske har sviktande underlag på deras linje till Nyköping gjort att man även här tvingas reducera antalet flygningar. ALLA passagerare är inte idioter! Köper man biljett till FRANKFURT, skall inte hamna i Hahn. Köper man biljett till STOCKHOLM, skall man inte hamna i Nyköping.

Bengt S.
2010-10-28 19:48

Rätt, Harry!
Vi kan väl tillägga att Ryanair säljer biljetter till Stockholm, men lastar av passagerarna i Nyköping. Obegripligt att detta får fortsätta!

Harry
2010-10-28 19:03

Det är inte så att den tyska miljöskatten på 8 euro endast drabbar Ryanair. Förmodligen har RYANAIR dåligt med passagerare. Kan det vara så att de upptäckt att de blir uselt behandlade? Jag är så innerligt trött på den här typen med aldeles för stor trut! Alltid innersvängen med Ryanair.

RA
2010-10-28 16:01

Drottningholm, artikeln handlar just om turistskatten i Tyskland. Det är detta som ska kommenteras här – inte Ryanairs personalpolitik.
Riktigt att du inte skrev exakt som jag påstod i hastigheten angående Norwegian.

Andreas, mycket bra påpekande!!

Robert H.
2010-10-28 15:18

Bäst om vi slapp se detta sunkiga bolag överhuvud taget i Göteborg. Åk gärna ut till Säve en dag med nederbörd och frysrisk. Kolla hur detta livsfarliga bolag struntar i att kosta på avisning av vingarna. HAVERIRISK!!
Vad gör den s.k. Myndigheten?? Måste folk slaktas innan alla vaknar? Under tiden tjänar Ryanair stora pengar på att strunta i avisningsvätskan.

Andreas
2010-10-28 13:16

Hur skär man ner på Göteborg när man tar bort en rutt, men expanderar med flera andra där?

Drottningholm
2010-10-28 03:23

Jag refererade allmänt tilltag mot Ryanair,inte mot skatten i Tyskland.?
Spy ut galla det klarar du nog bäst själv!
Det må ju reta dig till den grad att någon säger emot dig!!!Jag har aldrig skrivit att Norwegian är raka motsatsen till Ryanair,du får nog läsa på bättre.
Jag får önska dig en riktigt god natt och många happy landings med Ryanair.

RA
2010-10-28 02:38

Att använda möjligheten till att kommentera en artikel som en REN URSÄKT till att SPY UT GALLLA över Ryanair – det är inte alls detsamma som att “kommentera saker relaterade till Ryanair”.
För övrigt har du fel när du säger att den tyska turistskatten är “ett tilltag mot Ryanair” – den är ett tilltag mot alla flygbolag. När du beskriver Ryan som ett “maffia flygbolag” (felaktigt särskrivet) så ska du nog INTE påstå att Norwegian är dess raka motsats…

Drottningholm
2010-10-27 22:34

Det behöver ej betyda att man INTE kan kommentera saker relaterade till Ryanair!!
Du och jag är i så fall inne på ett riktigt sidospår
som inte alls har med artikeln att göra.
Boomerang effekten kan drabba en när som helst,när man minst anar det!

RA
2010-10-27 22:18

Nej, du har fel. Ovan står tydligt följande: Kommentera artikeln.
Glasklart! På Flygforumet kan man diskutera det mesta i övrigt, inklusive allt om Ryanairs för- och nackdelar. Att ett och annat vid sidan om kan halka med är väl inte så konstigt när det handlar om kontroversiella aktörer som Ryanair.
Mne inte något enda av de 13 första inläggen behandlade artikelämnet. Därför reagerade jag.

Drottningholm
2010-10-27 21:06

Det är svårt i ett sådant infekterat ämne som Ryanair, att inte halka in på andra saker som gäller detta bolag.
Jag förstår inte att det finns folk som kan försvara detta bolag?????
Konstigt att man i mycket mindre grad hör om tex Easy jet,Norwegian mm
Se Norwegian tar över i cph efter Transavia,samma sker om Ryanair slutar flyga på en linje.
Till dig RA,låt folk ha sin mening du kan skifta till ett annat forum ,här är det ingen som bestämmer vad man ska diskutera !!

Flygvärden
2010-10-27 20:46

Jag sörjer inte…dock säkert de som velat flyga med dem till berörda destinationer. Varför tänker de inte annorlunda och höjer biljettpriset istället…tror nog att 8 Euro extra skrämmer bort turister till Tyskland. Ska SK, BA, AF, KLM etc etc. skära ner på USA flighter bara för att vi nu ska få betala för att ansöka om ESTA??Skulle inte tro det

Z
2010-10-27 20:44

Det är precis det där kommungubbarna köper och skiter i flygplatserna som låter SAS mfl betala kalaset. Vad betalar Ryanair i avgifter jämförelse med de andra bolagen, kan inte någon ta fram lite fakta om det.

RA
2010-10-27 20:40

Ryanair är inte ENBART lönsamma för sig själv. De är knappast lönsamma för flygplatserna men när färre turister anländer till en region så minskar förstås omsättningen för hotell, museeer, butiker, restauranger etc.
Om andra tar över deras linjer så kvittar det förstås. Men till Hahn flyger inga andra än Wizz och övriga flygbolag står knappast i kö för att flyga dit- även om Frankfurt, Köln och Luxemburg ligger inom räckhåll.

Ryan
2010-10-27 20:27

Det är de andra bolagen som får betala det Ryanair inte vill betala. Vad är det för konkurrens? Ryanair är inte lönsamma för någon annan än sig självt.

Att Ryanair skulle skapa jobb? Försvinner dom så tar någon annan över med samma jobb.

TT
2010-10-27 20:24

Är det bara jag som ser detta som ett sätt för Ryan att försöke pressa Tyskland att ta bort turistskatten genom att hota att jobb försvinner. Ingen slump att de gör en stor PR-sak av det hela i god ordning.
Dessutom, finns det någon som tror att de skulle lägga ner lönsamma linjer? Eller är det lite som då city airline lade ner sin utökning “enbart” pgs askan.. 🙂

/TT

RA
2010-10-27 20:22

Det finns mycket att diskutera angående Ryanair. Här är det dock meningen att man ska diskutera artikelns innehåll. Det finns 10-tals trådar i Flygforumet om allt vad ni påpekar. Gå vidare där – inte här.
Angående artikelämnet så anser jag att Ryanair har rätt. Att beskatta turister är detsamma som att bita sig själv i svansen.
Sedan kan ni fortsätta att spy galla över Ryan på andra platser.

Föredetting
2010-10-27 19:35

Ryanair är sannerligen inte det bästa bolaget att jobba på i denna bransch, men som ny i branschen är det helt klart ett av de bättre. Själv slutade jag för möjligheten att få bas på Arlanda åt en konkurent. Faktum är dock mina fd kollegor oftast får ut en bättre lön varje månad, och det efter avsättningar till pension osv. Jag trivdes kanon på Ryan, hade de haft Arlandabas hade jag stannat!

pf
2010-10-27 19:35

Uansett hva man mener om Ryanair, uten deres ca 73 mill pax på et år, hvor mange arbeidsplassen ville gå under av ringvirkningen av denne reisevirksomhet. Jeg tror ikke så veldig mange ville bli substituert av andre….

Funderar'n
2010-10-27 18:18

Jag sitter varken på Ryanair eller Norwegian men jag tänkte att jag fick tycka till iaf. Visst är jag ung, kanske en aning blåögd och utan erfarenhet från branschens olika avtal men hur jag än vänder och vrider på det kan jag inte undgå att ställa mig tveksam till den misärbild som målas upp hos Ryanair. Sen att det är olika bra från bolag till bolag är väl som med alla andra branscher. Känns som att det är lätt att hela tiden gapa efter mer och sedan se ner på det man lämnar efter sig.

Björn
2010-10-27 17:44

Att kringgå lagar som säger att anställda har rätt till sjuklön, borde vara olagligt. Det borde också vara olagligt att hyra in personal och betala ut deras lön i sk skatteparadis. Ryanair utnyttjar flata myndigheter, kommuner, mm. Det borde bli stopp för detta eftersom det inte är konkurrens på lika villkor. Vad tycker du som jobbar i ett företag som gör rätt för sig?

Drottningholm
2010-10-27 17:33

Ja du verkar vara en av dom få som arbetar för Ryanair och som är nöjd med lön och arbets villkår!!!
Jag gratulerar dig!Och tycker att det är fantastiskt av dig att arbeta under sådana omständigheter!
Bara för att du inte är drabbad i dag(antagligen ung och nyanställd),så kommer det en morgon dag.!,med eller utan tält.
Ps det finns andra bolag att arbeta hos tex Norwegian Ds

Funderar'n
2010-10-27 17:21

Att jämföra det här med barnarbete.. Hur illa tror du verkligen att det är som anställd? Läser man lite trådar här på flygtorget får man lätt känslan av att folk tror att anställda jobbar gratis, sover i tält bredvid flygplatsen och anser sig själva ha det värsta jobbet på denna planet.

Funderar'n
2010-10-27 17:17

Visst är det så att det bästa hade varit om arbetsförhållandena förbättrades, dock är det olyckligt att det ska behövas läggas ner saker för det. Bättre vore väl om en uppgång i branschen istället tvingar fram det. Sen är det väl som ni säger ang föräldraförsäkring/sjukdom/ålderdom vilket inte är kalasbra men å andra sidan ges en chans att få in fot en svår bransch för att sedan kunna jobba sig vidare till bättre villkor och avtal.

Drottningholm
2010-10-27 16:40

Alla har rätt till sin åsikt!
Men stanna upp ett tag och tänk.
Är det ok med barnarbete i kina eller indien bara för att dom behöver ett arbete,eller att vuxna tjänar 30 kronor i veckan i thailand?
Här i sverige borde vi kunna ställa krav på dräglig lön och arbetsförhållande.
Glädjetrumpet???Ska personalen inte få drägliga arbetsförhållande bara för att vi ska få billaga flyg biljetter?
BETTER THINK TWICE!

Lenny
2010-10-27 15:58

Du tänker lite kortsiktigt! Det är klart inte så roligt för dem som drabbas just nu. Men om det leder till att branschen tvingas erbjuda justa villkor, ja då är väl det långsiktigt att föredra. Ofta är det unga anställda med lite erfarenhet av hur man bör ha det som arbetstagare. Dom tänker inte på föräldraförsäkring/sjukdom/ålderdom!

Jag applåderar de flygplatser som vägrar att ha Ryanair som parasiterar och bär sig åt.

Funderar'n
2010-10-27 15:47

Är en aning oförstående till era kommentarer om att detta är så bra. Om man nu inte beblandar sig med företaget så ser jag ingen anledning att blåsa i glädjetrumpeten för en sån här sak. Vad vinner man på det? Att tycka att det är bra för att de anställda har dåliga avtal..tror du på allvar att de som faktiskt är drabbade känner lika? Vare sig det är dåliga eller bra avtal där så jobbar folk där av en anledning, de behöver ett jobb för att tjäna pengar som de sedan kan leva på.

Drottningholm
2010-10-27 15:15

Detta är en bra början på avvecklingen av Ryanair.Bara bra dom lägger ned flyglinjer.
Hoppas flera länder inför tilltag mot Ryanair.
Bojkotta dom!!
Dom utbildar personal och säger att säkerheten är lika viktig som försäljningen ombord(källa ryanair staff)
Ingen sjuklön,bara betalt för aktiv tid i luften ,ingen betalning för övertid var ska det hela sluta!!!????
Detta är ett riktigt maffia flygbolag.

Tail Strike
2010-10-27 14:41

Ryan vill spela på svenska och Eus greener, men vill inte betala green fee avgift! Är det någon som vill klippa greenerna gratis åt Ryan?

Gotte
2010-10-27 14:15

Jättebra!!! Hoppas att Ryanair “tvingas” ta bort fler linjer! Hoppas ni kunder som fortfarande flyger med detta skräpföretag snarast inser vilket skurkbolag det är.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten