Säkerhetskrav kan stoppa israeliskt flygbolag i Sverige
Publicerad den 25 april 2012
I Transportstyrelsens lista över flygbolag med tillstånd att flyga passagerare till och från Sverige finns israeliska Arkia med. Bolaget planerar trafik på Malmö och Arlanda med en Boeing 757-300 under sommarperioden.
Men just nu är det osäkert om trafiken kan komma igång. Det sedan israeliska myndigheter ställt långtgående krav på att få göra egna säkerhetskontroller av passagerarna.
– Jag kan inte säga annat än att förhandlingarna pågår, säger Eva-Marie Löfqvist på Transportstyrelsen till Flygtorget.
Säkerhetsarbetet kring israeliska flygbolag har alltid varit rigoröst. I fallet med Arkia kräver den israeliska säkerhetstjänsten, Shin Bet, att själva få placera beväpnad personal på de svenska flygplatserna och att de sedan ska ha tillstånd att göra kroppsvisiteringar och regelrätta förhör av passagerare som ska flyga med Arkia till flygplatsen i Tel Aviv.
Det är alltså inte flygbolaget självt som kräver de hårda säkerhetsrutinerna och det ställer nu till problem i flygprogrammet. De danska myndigheterna sa redan förra året nej till säkerhetskraven, trots att trafiken på Kastrup var igång vilket gjorde att ett par av flygningarna flyttades till Malmö Airport. Även i år har de danska myndigheterna sagt nej varpå flygbolaget vill flytta skandinavientrafiken till Malmö och Arlanda igen.
– Ja, det är riktigt att de tidigare ställt in i Danmark. Men jag kan inte gå in på varför eftersom alla detaljer kring säkerhetsfrågor är belagda med sekretess.
Flygningarna till Sverige har varit bokningsbara en tid och för att kunna genomföra trafiken försöker nu de inblandade svenska och israeliska myndigheterna att lösa problemet.
Arkia har rötter i slutet av 1940-talet och bildandet av staten Israel. Ursprungligen flögs enbart inrikestrafik men efter olika namnbyten och utvecklingen av verksamheten kunde bolaget ta över ett par av El Al’s linjer. Utrikestrafiken är en blandning av reguljära förbindelser och charter. Flottan består av åtta flygplan där de två Boeing 757-300 på sikt ska ersättas med Boeing 787 Dreamliner.
Kommentarer
Jag hoppas innerligt att Transportstyrelsen är lika kloka som våra grannar i Danmark. Sverige är ett suveränt land. Vill man flyga på Sverige får man följa våra regler.Enketlt vi måste följa andra länders regler om vi flyger dit! Om det mot förmådan går igenom, får jag hoppas jag att svenska resenärer är klocka och åker med SAS istället från Köpenhamn!
I Sverige är det viktigaste inte att förebygga brott eller för den delen terroristhandlingar. Vode det så skulle ingen någonsin få avslag på ansökan om att sätta upp kamera för övervakning. Istället skulle man få bidrag för att sätta upp sådana mot att man skickar det inspelade materialet till staten.
I det här landet väger den enskildes integritet tungt och ingen får utan skälig misstanke trakassera en resenär.
Israel, och i synnerhet Tel Aviv är ett fantastiskt resmål. Numera kan man även flyga nonstop med SAS från CPH utan speciell säkerhetskontroll.
Israel och dess flygbolag har en hotbild som gemene man inte riktigt förstår här i Sverige. Varför denna upprördhet att Arkia inte tummar på säkerheten? Det viktigaste är väl ändå att oskyldiga människor inte drabbas av ett terrorattentat.
Sedan när får dessa US Air Marshalls bära vapen på svensk mark om det nu ska ha med diskussionen att göra?
Antingen stannar de ombord då planet står vid gate, eller också lämnas vapen till svensk polis och återfås vid avgång. Inte en chans att amerikansk säkerhetstjänst i någon form kliver beväpnad av det amerikanskflaggade luftfartyget på svensk mark, såvida det inte är i samband med ingripande.
Samtliga Amerikanska intercontinentala flygningar har “BEVÄPNADE marshalls” ombord.. ifall någon trodde något annat..
samma hos SAMTLIGA Mellan Östern baserade bolag -.. oavsett om det är Jordanskt, Syriskt , Irakiskt eller Israeliskt.. detta tack vare muslimska och kristna fundementalister..
Ett fåtal myndigheter ( läs danska , svenska och norska..tror fortfarande att vi lever i sagovärlden där alla vill väl ..fast norrmännen börjar vakna till verkligehten idag..
Men nu glömmer du en sak. Dessa bolag, Delta och Continental (samt tidigare AA) anlitar faktiskt ett svenskt bevakningsföretag(utöver det som Swedavia erbjuder) som genomför sök, profilering och förebyggande säkerhetsarbete i direkt samarbete med amerikanska FAA.
Deras personal är dock inte beväpnad, men utbildade flygplatskontrollanter i den mån det krävs.
Om detta skulle godkännas måste Transportstyrelsen även godkänna andra länders krav på egna säkerhetskontroller och medföljande beväpnade vakter. Känns som att det kan bli snöboll som börja rulla.
Inte ens USA som också har en reletivt stor hotbild mot sig har något liknande för sig på Arlanda. Där trafikerar ju både Continental, Delta. Nej, jag känner mig skeptisk.
Felet med svensk säkerhetskontroll är att de inte profilerar.
Israelernas krav var kanske befogat före den uppdatering av säkerhetskraven som skedde efter 11 septemberattackerna. Nu för tiden är ju säkerhetskontrollen betydligt rigorösare, när jag flög till USA från ARN så var det en extra kontroll precis vid gaten, det bör räcka även för Israelerna.
Den svenska bevakningen på Arlanda bär både handfängsel och batong. Bägge räknas var för sig som “vapen” om du bär dem på stan.
Den patrullerande bevakningen bär även skjutvapen och har rätt att visitera misstänkta.
De har ju byggt en mur runt sig själva. Lås alla portar och släng bort nycklarna. De behöver inte komma hit överhuvudtaget.
Skulle vi tillåta Syriska säk. eller Irakiska säk. samma sak….aldrig.
Jag har ingen åsikt om den svenska säkerhetskontrollen är tillräckligt bra. Många gånger är det hela aracett spel för gallerierna.
Men skall definitivt inte tillåtas andra länders säkerhetspersonal på svenska flygplatser.
Utländsk säkerhetstjänst, beväpnad, som gör fysiska kontroller av svenska medborgare i Sverige? Vad jag vet så har inte normal säkerhetspersonal beväpning i Sverige. Vem har kontroll över hur dessa respresentanter för en utländsk statsmakt beter sig? De har ju genom sin beväpning ett klart övertag över alla andra på platsen – endast Polisen hamnar i samma klass.
Konstigt att inte andra människor inser att svensk säkerhet är bäst i världen. Vi har ju också världens bästa polisväsende och militär. Kan inte någon berätta detta för amerikanska, israeliska och andra länder med en lite annorlunda hotbild ? OBS – ironi !
I Sverige är det viktigare att inte någon förvirrad skobombare pekar finger åt svenska myndigheter i efterhand om han skulle bli inplockad i en extra koll. “Pärmen” på transportstyrelsen stämmer hellre i bäcken ….
Hör hur det låter: Beväpnade Israeler på svensk mark?
Man blir ju riktigt flygsugen, NOT!
Hoppas dom går på Danmarks linje och aldrig tillåter Israeler utföra beväpnade kontroller på svenska flygplatser.
Respekterar dom inte det så ska dom inte få flyga här OAVSETT om det är flygbolaget som kräver det eller deras myndigheter.
Men det går väl fortfarande att flyga med DY till Israel, om man nu skulle vilja flyga dit…
Det är ju så bra att Transportstyrelsen tar alla dom här “viktiga” fighterna 😉
Snacka om att jobba med saker man tycker verkar lättast. Väldigt få står väl upp för Israel i en sån här fråga?
Den israeliska säkerhetstjänsten sätter nämligen förebyggandet av terroristhandling i främsta rummet. Eventuella upplevda kränkningar då någon på grund av sitt långa skägg blir utvald till ytterligare förhör har de överseende med. Svenska myndigheter kommer aldrig att tillåta extra kontroll av någon baserat på godtycklighet.
@kontrollant
Alla större Israeliska flygbolag har en extra säkerhetskontroll utöver den ordinarie.
Det har man på alla Världens flygplatser som man flyger på, har så haft sedan 70 talet, då deras flygbolag varit extremt hotade.
Detta har inget med svensk säkerhets kontroll att göra.
Anser man att svensk säkerhetskontroll inte har tillräckligt hög standard?
Finns det brister i utbildningen av Sveriges säkerhetskontrollanter?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten