Swedavia ska slåss för fler långlinjer till Arlanda

Publicerad den 10 mars 2011
Kommentarer
Swedavia satsar 10 miljoner på en reklamkampanj för verksamheten. Målsättningen är att göra varumärket känt bland allmänheten men också att knipa långlinjer från Kastrup och Helsingfors och placera dem på Arlanda.

Meteorologen Per Holmgren är statliga flygplatsbolaget Swedavia ansikte utåt i en ny reklamkampanj till en kostnad av 10 miljoner kronor. Det är varumärket Swedavia som ska bli mer känt hos allmänheten, är tanken, något som ska generera fler flygpassagerare och större intäkter. Riktigt hur den ekvationen ska gå ihop är svårt att säga eftersom Swedavias kunder i första hand är flygbolagen och det är dit som slutkunden, flygresenären, i första hand vänder sig.

Det finns dock ytterligare strategier bakom kampanjen. Per Holmbergs medverkan handlar om att argumentera mot åsikten att flyget samvetslöst står för 40 procent av koldioxidutsläppen. Istället ska bilden av hållbara flygplatser med liten miljöpåverkan etableras, bland annat med ett nytt nätforum, Wikiairport.

Swedavia ger sig nu också in i kampen om nya destinationer till Arlanda, dels för att locka tillbaka marknadsandelar från Skavsta, dels för att få en eller två interkontinentala linjer som förhoppningsvis ska kunna tas från Helsingfors eller Kastrup. Det innebär att Swedavia hamnar på kollisionskurs med region Skåne som numera gått samman med just Kastrup i jakten på fler linjer dit. Trots att regionen har en egen flygplats är det "Nordens Flygnav" utanför Köpenhamn som är mest intressant.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Bosse Sprängsten
2011-03-13 03:31

Hade givetvis i första hand sett goa Landvetter fått flera långlinjer, hehehe. Men jag flyger gärna också från Arlanda som är en utmärkt flygplats. Bra initiativ, Swedavia! De flesta norr om Varberg vill helst flyga från “hemmaplan” s.a.s!

Tycoon
2011-03-12 11:50

Jag förstår inte riktigt hur du tänker? Jag är för en expandering av Arlanda, men en ny flygplats? Flygplan av modellen A380 kan landa på ARN. En utbyggnad så att vi kan ta emot mer bjässar är väl bra, vi har haft för lite att säga till om gentemot CPH som stjäler onödigt många passagerare. ARN är en utmärkt flygplats som dock inte har så mycekt att säga till om. Bra att Swedavia säger till!

Lastarfrasse
2011-03-12 11:20

…skulle kanske vara att försöka bygga en väl fungerande flygplats då. Dagens Arlanda är för trångt, för dåligt genomtänkt, för präglat av kompispolitik, osv, för att kunna fungera riktigt bra. En markant ökning av widebodytrafiken skulle inte göra underverk för att förbättra saker.

Michael
2011-03-11 23:51

Olika flygbolaget från Olika länder i Världen åker till Arlanda, även tur till Australien, Afrika, Sydamerila, Asien, hela i Europa. De andra städer i Norden kan åka anslutningsflyg till Arlanda. SAS och Finnar borde ihop med ett nordisk flygbolag och lägger i Arlanda med flera långdestinationer. Även Arlana behöver flera terminaler. Vad tycker ni om detta?

Michael
2011-03-11 23:50

Olika flygbolaget från Olika länder i Världen åker till Arlanda, även tur till Australien, Afrika, Sydamerila, Asien, hela i Europa. De andra städer i Norden kan åka anslutningsflyg till Arlanda. SAS och Finnar borde ihop med ett nordisk flygbolag och lägger i Arlanda med flera långdestinationer. Även Arlana behöver flera terminaler. Vad tycker ni om detta?

Tycoon
2011-03-11 21:10

Äntligen! Ända sedan CPH blev bas för SAS har nu någon vågat säga till! Äntligen så säger någon ifrån om långlinjerna!
:)/Tycoon

Macke
2011-03-11 16:58

Jo varje gång man ska via CPH så tar det extra timmar eller att vi många svenskar som inte bor i södra Sverige åker baklänges för att komma vidare. Inte konstigt att AY är fulla med svenskar som uppskattar snabba flyg, korta byten utan att förlora bagaget samt att man slipper åka baklänges och förlora tid.

Den som lever får se
2011-03-11 14:22

Enligt Uppgifter från en källa med nära samarbete till Malaysia Airlines så tittar dom på att öppna Kuala Lumpur-Stockholm-Kuala Lumpur igen. Men som sagt, vi får se

Pelle
2011-03-10 23:24

Alla vill ju åka direkt utan tidspill. Inget konstigt i debatten. Men tyvärr har iaf jag drabbats ofta i CPH av plötsliga strejker (fackligt möte som de ibland kallar det) eller enormt långa köer . Kanske SAS fel i bemanningen eller CPH, men trött är jag på denna flygplats. ARN har även det sina nackdelar i snörusket , eller dimman i OSL Snart öppnar Berlins BBI – då blir det nog andra vägar ut för oss alla.

Smålänningen
2011-03-10 22:31

Jag håller med, och jag tror flertalet av de drygt 5-6 miljoner i Sverige som bor söder om Stockholm också håller med. CPH är inte en flygplats bara för danskar utan för oss “Skandinavier”. ARN är bra på linjer till Norrland och Finland!

Eurobonus Guld
2011-03-10 22:19

Varför påstår du att “vi svenskar inte vill flyga ut via CPH”. Merparten av alla svenskar bor faktiskt söder om ARN, varför skulle vi vilja åka norrut till ARN och sedan söderut till Europa (dit flest resenärer åker). Jag som frekvent resenär samt svensk har knappt aldrig åkt via ARN förutom då jag besökt Luleå, Umeå etc.

Mounsoon
2011-03-10 16:49

Vidare så kan man alltid kolla upp om inte Etihad Airways eller Emirates will köra stop over på väg till exempelvis Washington eller Toronto för att öka direktflygalternativ till Amerika. De flyger ju i alla fall förbi Stockholm på vägen dit.

Mounsoon
2011-03-10 16:48

Jag tycker att Swedavia kan locka tillbaka Malaysia Airlines till Arlanda. De hade förut Kuala Lumpur-Stockholm-New York och vice versa men lades ned för några år sedan. Med lite mer markandsföring än förra gången skulle nog Malaysia Airlines kunna få fart på kabinfaktorn.

Per
2011-03-10 16:31

KÖR HÅRT!!!!!

Alias
2011-03-10 16:14

@Macke – det er da bestemt ikke alle svenskere der ikke gider flyve via CPH ud i verden.

Årsagen til at CPH er vokset så stor i de seneste 10 år kan man takke alle de skåninger for, der anvender CPH. De står for en betragtelig procentdel af passagererne på Kastrup.

Takk 🙂

Macke
2011-03-10 15:56

När ska beslutsfattarna i SAS förstå att vi svenskar inte vill flyga via CPH ut i världen? varför kan bolaget satsa mer på sin största marknad dvs Sverige? Andra bolag kan och lyckas bra så ska väl SAS också kunna??

Funkar inte
2011-03-10 12:33

Så länge SAS sitter tillsammans med departementen och blockerar luftfartsavtal för utländska flygbolag på Arlanda så blir det inte mycket av detta!! Vem ska flyga från ARN?? Finnair??? Nej sälj SAS så finns det möjligheter…

Lasse
2011-03-10 11:29

Då blir det upp till kamp för Landvetter försöker också få fler långlinjer.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten