Visby Flygplats åter aktuellt för remote tower?
Publicerad den 19 september 2018
Kommentarer
Det korta svaret är att du med RTS inte kapar några av de ursprungliga kostnaderna utan istället lägger till ytterligare. Alltså blir det aldrig billigare så länge TS inte vill godkänna obehindrat multipel.
Kostnaden i snitt för sammansatt flygledatimme inom EU är Euro 415,- . Euro 115,- är kostnaden för flygledaren (lön, pension, tillägg, utbildning mm), Euro 300,- är kostnaden för all overhead (utanför den operativa flygledaren) inom de statliga ANSP. Fler ingenjörer/tekniker kommer att behövas. Därutöver alla investeringar som per idag gjorda, ca 800 miljoner enligt officiella källor.
Räkna och se om ni själva tror att RTS blir billigare eller dyrare?
Det lyfts gärna fram att det saknas bevis för att RTS är billigare. Vad finns det för bevis för att traditionellt torn är billigast i längden?
Du förstår uppenbarligen inte djupet i problematiken med att tömma flygledartorn på personal och ersätta med kamera.
Att det skulle handla om ovilja att flytta är egentligen ovidkommande. Den höga förändringstakten får större konsekvenser än obekvämlighet och bygger mer på fakta än på känslor.
Hur mycket billigare har det blivit på de 2-3 flygplatser som fjärrstyrs? Hur lång tid räknar man för att tjäna igen investeringarna?
Kostnaden är tagen, msn kan tycka vad man vill om det, men vore vansinnigt att avbryta nu då den stora utvecklingskostnaden är tagen. Bromsa inte framtiden utan välkomna den, detta sker nu över hela världen, så även i Sverige!
Kostnaden är tagen, msn kan tycka vad man vill om det, men vore vansinnigt att avbryta nu då den stora utvecklingskostnaden är tagen. Bromsa inte framtiden utan välkomna den, detta sker nu över hela världen, så även i Sverige!
Först utvecklar man en helt ny teknik som är fantastisk. Sen ska man diskutera om man ska använda den så att konkurrenterna kommer ikapp och förbi. Sen tappar man fördelen med marknadsförsprånget man hade. Jag tror att många inte hinner med i digitaliseringen och känner sig obekväm med den höga förändringstakten och att man kanske måsta flytta. Det handlar lite om fakta och sak och mycket om känslor. Vad är det som inte fungerar med RTS? Uppenbarligen fungerar det för 2-3 flygplatser redan….
Regeringen har suttit på läktaren och låtit sitt affärsverk LFV fått fritt spelrum med statens pengar. Dyra projekt som det inte finns medel till egentligen. Något som Riksrevisionen har gjort anmärkningar på. Kostar också oss skattebetalare mycket pengar framöver. LFV är i stort sett konkurs om 2-3 år ifall de vore ett aktiebolag.
Vi får verkligen hoppas på ansvarsfulla utskott när nya regeringsbildningen klar. Finans, Näring och Trafikutskottet måste in och städa i LFV affärer.
Jag begriper inte varför regeringen ger uppdraget om analys och konsekvensbeskrivning först nu. Avtalet om Swedavia-flygplatser är redan påskrivet och centralen på Arlanda är väl snart klar. Det om något kräver en förklaring.
Försvarsmaktens nej till Visby tidigare säger allt. Tekniken är inte pålitlig oavsett allt försäljningssnack och dupering av beslutsfattare som inte bemödar sig att lyssna på mycket väl befogad kritik från många håll.
En oberoende borde självklart gjort utredningen där även de som drabbas värst, nämligen de som flyger, skall medverka. Den som har flest fingrar i syltburken skall inte göra utredningen.
Samma förfrågan har även gått ut till kommuner och länsstyrelse runt Landvetter. Men det är tydligen ingen nyhet trots att Landvetter inte har någon Försvarsmakt att luta sig mot som kan stoppa planerna.
Det är klart som korvspad att inte flygledarna skall utreda sig själva. De är ju jävliga. Det är bättre LFV utreder eftersom ett helt annat bolag SDATS ska hålla flygledning. Och i framtiden kan teknikerna göra det själva. Klart starta och landa skall väl inte vara så svårt att lära sig. Dessutom har de svenska småflygplatserna mest avresande svenska resenärer, så man kan halvera utbildningen till bara klart starta. Då blir fjärrstyrt hälften så dyrt.
Den dagen du Anton och övriga förnekare kommer till insikt om att allt inte var så fantastiskt som LFV försökte göra sken av, då har detta pajaseri kostat samhället stora belopp utöver den farliga sits man satt hela landet i. Och som det står i artikeln så kommer det kritik även från pilothåll, dvs de som drabbas(och förstås passagerarna).Läs och förstå Anton!
Det är naturligtvis jäv att LFV utreder frågan om fjärrstyryrning av Visby flygplats. LFV säljer ju numera hela det tekniska systemet via sitt bulvanföretag tillsammans med SAAB. Låt någon opartisk utreda, det är ingen speciell svår och komplicerad fråga att utreda. Nu är visserligen flygledarna inom Försvarsmakten anställda av LFV så dessa kanske är olämpliga att utreda frågan eftersom även dessa kan anses som jäviga.
Återigen är det tydligt vad kritiken kommer ifrån, flygledare som inte vill flytta.
Northern Colorado airport har just investerat i ett RTS för ca 10 miljoner USD. I Sverige kostade de senast byggda flygledartornet ca 20 miljoner SEK. Hur ska LFV/SAAB med RTS (vem ska betala för alla initialkostnader) kunna konkurrera om effektiv flygtrafiktjänst? Priserna kommer sticka iväg mot kunderna. I Sverige har ingen velat tala om priser och kostnader för fjärrstyrd flygledning. Istället har man vilselett alla stakeholders inkl ledande politiker om att detta är framtiden. För vem?
Nej Visby är inte aktuellt. Det blev väldigt tydligt bara i somras. LFV har som en del i kravet på att redovisa effekterna av fjärrstyrningen av fyra andra flygplatser från basutbudet även skickat samråd till alla andra regioner. Helvetet kommer frysa till is innan Visby flygplats styrs från andra sidan Östersjön, sorry.
Det finns inga bevis att flygledning (RTS) på distans blir billigare för kunderna. Bara i Sverige har projektet RTS kostat närmare en miljard. En av anledningarna till att LFV bär stora underskott.
Gotland förlorar kommunalskatt på 14 höginkomsttagare + familj. Gotland förlorar en stor köpkraft.
FM och flygbolag riskerar få stora operativa problem pga långa driftstopp. Inte ens elförsörjningen till ön fungerar idag. Hur ska det då gå med känslig dataöverföring mm?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten