Skriv ut  

Ombudsman granskar flygpassagerares rättigheter

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 2 december 2008
En tysk flygpassagerare säger att han inte fick någon hjälp eller ersättning när hans flygning med Air France ställdes in. EU-kommissionen ville inte ta sig an ärendet och nu ska den europeiska ombudsmannen granska hur kommissionen ser till att flygpassagerarnas rättigheter uppfylls i medlemsländerna.

Passageraren vände sig först direkt till kommissionen, men var inte nöjd med svaret. I klagomålet till ombudsmannen säger den tyska resenären att Kommissionen inte ser till att medlemsländerna tillämpar EU:s regler om kompensation och assistans till passagerare när de inte får gå ombord ett plan eller när plan är mycket försenade eller ställs in.

Kommissionen säger i sitt svar till den tyska resenären att de bara utreder ett ärende om det finns bevis för systematiska problem i hur ett medlemsland tillämpar lagarna om flygpassagerares rättigheter.
Resenären skickade därefter ytterligare två e-mejl till kommissionen, som aldrig besvarades.

Ombudsmannen har begärt ett yttrande av kommisskonen 28 februari 2009.

Alla EU-medborgare och de som är bosatta i ett medlemsland, liksom företag och organisationer, kan vända sig till den europeiska ombudsmannen, som har till uppgift att utreda klagomål gällande felaktigheter i myndighetsutövningen inom EU:s institutioner och organisationer.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev