Skriv ut  

Miljöministern kritiserar IATA

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 26 juni 2008
EU:s politiker har för snäva perspektiv när de föreslår ett regionalt system med utsläppshandel för flygbranschen, säger chefen för den internationella luftfartsorganisationen IATA. Miljöminister Andreas Carlgren vill syna bluffen och säger till Sveriges Radio att det gäller att inte gå på lobbygruppers försök att dra sig undan klimatansvaret.

IATA:s högste chef Giovanni Bisignani uppmanar på onsdagen EU:s politiker att stoppa planerna på att straffa flygbolag och resenärer med ett europeiskt utsläppshandelssystem som bara kommer att öppna för internationella juridiska dispyter.

- När det gäller flyget har Europas regeringar gått vilse. Flygbolagen jobbar hårt för att minska de två procent av de globala koldioxidutsläppen som de står för. Systemet med utsläppshandel ökar kostnaderna för resande med 4,2 miljarder euro. Att minska utsläppen är mer effektivt än att ta betalt för dem.

IATA, som representerar 230 flygbolag, protesterar också mot utsläppshandeln med stora annonser i europeisk press, berättar Sveriges Radios Ekot i dag. I en intervju avfärdar miljöminister Andreas Carlgren utspelet från IATA som ännu ett försök från en lobbygrupp att slippa ta ansvar för klimatet och lägga ansvaret på någon annan.

- Det där gäller det att inte gå på, säger Andreas Carlgren till Ekot.

Flygets ansträngningar för att möta klimatkraven har bland annat resulterat i att utsläppen av koldioxid under 2007 minskade med 11 ton tack vare effektiviseringar. IATA säger också att organisationens medlemmar ska öka bränsleeffektiviteten med 25 procent till år 2020.

Miljöministern svarar att trots det ökar utsläppen från flyget.
- Alla behöver bidra när vi ska rädda klimatet, också flyget som hittills har gjort för litet, säger Andreas Carlgren till Ekot.

I stället för ett europeiskt utsläppshandelssystem förespråkar IATA en global lösning som har tagits fram av den internationella civilflygorganisationen ICAO, ett FN-organ.

Giovanni Bisignani säger att till skillnad från ett regionalt program skulle det vara rättvist, globalt och kompatibelt med internationella lagar.

- Det är dags att säga basta - nog. Europa måste slopa förslaget till utsläppshandel. Ett sådant beslut mitt under en energikris är galenskap. Utsläppsskatter fyller regeringarnas skattkistor men gör lite för miljön. Europa måste hitta en strategi som kan minska flygets utsläpp också i kristider, säger Giovanni Bisignani.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev