Skriv ut  

IATA efterlyser ökat samarbete kring miljön

Miljö, Lotta Isacsson, den 25 maj 2009
"Vi har gjort flyget till det säkraste transportmedlet. Genom att samarbeta kan vi även göra flyget till den första globala industrin med en koldioxidneutral tillväxt, en modell för andra branscher att följa efter".
Det framhöll Giovanni Bisignani, IATA:s generaldirektör, vid World Business Summit on Climate Change i Köpenhamn.

Giovanni Bisignani efterlyste ett krafttag från världens regeringar, i arbetet med att minska flygets utsläpp inför Kyoto 2. Bland annat vill han att regeringarna redovisar sina förhållningssätt i frågan om en reglerad handel av utsläppsrätter. Detta med målsättningen att erbjuda alla flygbolag samma spelregler, och därmed ersätta överlappande nationella och regionala system.

taxning_arlanda

Den övergripande strategi som i nuläget finns har tre mål: en 25-procentig förbättring av bränsleeffektiviteten senast år 2020 jämfört med år 2005, en 10-procentig användning av alternativa bränslen senast år 2017 samt totalt sett en 50-procentig minskning av utsläppen år 2050.

"Vi arbetar på att kunna införa ett fjärde mål i form av en helt koldioxidneutral tillväxt, där våra utsläpp inte kommer att växa även om efterfrågan ökar", sa Bisignani.

Han rapporterade även hur läget är just nu:

"Luftfartens utsläpp kommer att minska med 8 procent i år. Ungefär 6 procent beror på lågkonjunkturen och 2 procent är direkt relaterat till IATA:s fyrdelade strategi*.

Giovanni Bisignani visade också stor tilltro till utvecklingen av nästa generations biobränslen.

"Men vi skulle kunna åstadkomma mycket mer, mycket snabbare, med ett skatte- och regelverk som påskyndar forskningen och belönar investeringar. Vi måste få med regeringarna ombord".

* IATA:s strategi - fyra pelare:

  1. Teknologi. Bränsleeffektiviteten har förbättrats med 70 procent under de fyra senaste decennierna, varav 23 procent under det senaste decenniet. Bättre flygplan och -motorer är de främsta anledningarna.
  2. Verksamhet. IATA:s "green teams" arbetar med flygbolag världen över för att förbättra och effektivisera verksamheten. Det här sparar i nuläget ungefär 30 miljoner ton koldioxid varje år.
  3. Infrastruktur. IATA:s arbete med att korta rutterna har sparat åtminstone 30 miljoner ton koldioxid. Dessutom arbetas med gröna inflygningar, där SAS är en av pionjärerna. Gröna inflygningar kan spara upp till 630 kilo koldioxid vid varje landning.
  4. Positiva ekonomiska åtgärder. Ett 30-tal flygbolag erbjuder tjänsten koldioxidkompensation. I år kommer IATA att lansera ett program som underlättar för fler flygbolag att erbjuda tjänsten.

Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev