Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Thrust/Weight Ratio för nya JAS Gripen?

Tråden startades av Pulver

Någon som vet hur stark Nya Gripen kommer att bli som det är så mycket snavk om nu i Brasilien affären?

Kollade lite gammal statistik!

1.30 – Su-35S
1.29 – F-15K
1.26 – Su-27S
1.25 – Eurofighter
1.24 – Mig-35 (T/W = 1.45 during Emergency Thrust*)
1.23 – Su-27SK & J-11A
1.19 – Mig-29M/M2 (T/W = 1.39 during Emergency Thrust*)
1.19 – F-15C
1.18 – F-22A (T/W = 1.37 with Round nozzles?)
1.16 – Su-30MKK

Och mycket längre ner i listan kommer dessa klumpar!

1.01 – F-35C
1.01 – J-8II & J-8IIb & J-8IId
1.00 – J-10A
1.00 – Harrier GR7A
0.99 – Su-34 & Su-32FN & Su-27IB
0.99 – Sea Harrier FA2 & FRS51
0.99 – F-16A Block 20
0.97 – Su-15T
0.95 – MiG-23 P, ML, MLA & MLD
0.94 – Gripen NG

Nu måste man väl ändå sätta in en motor med lite pulver i så Gripen kan accelerera från 0 fart och öka vertikalt rakt upp i luften! 😉

Publicerad den 2013-12-20 14:28
Skriv ett svar
Antal svar: 11

svar

sv Stålet
2013-12-21 16:06

Det ända som har hänt är att du inte har koll!

Stålet
2013-12-21 10:59

Det var överraskande, vad är det som har hänt? Trodde det var billigast möjligt som gällde. Jaja, den ser ju lite mer respektingivande ut än den ensitsiga.

sv Stålet
2013-12-21 10:32

Flygvapnet opererar 18 st 39 D, alltså den tvåsitsiga versionen.

Re: Stålet
2013-12-21 10:06

Jo den klarar att stiga ett tag tills den helt tappat farten!
Finns ju Flpl som kan stå vertikalt med 0 fart och sen accelerera!
Det är pulver i dom motorerna!
Inget som bara slaknar.

Stålet
2013-12-21 09:40

Den tvåsitsiga Gripen är ju bara för kaxig! Tyvärr inte aktuell för Flygvapnet… eller? Ehhh – klara inte den”gamla” Gripen en vertikal stigning?

Re: Rolle
2013-12-20 22:33

1.30 – Su-35S
1.29 – F-15K
1.26 – Su-27S
1.25 – Eurofighter
1.24 – Mig-35 (T/W = 1.45 during Emergency Thrust*)
1.23 – Su-27SK & J-11A
1.19 – Mig-29M/M2 (T/W = 1.39 during Emergency Thrust*)
1.19 – F-15C
1.18 – F-22A (T/W = 1.37 with Round nozzles?)
1.16 – Su-30MKK

1.16 – Rafale C
1.16 – F-35A
1.15 – Mig-29B (9-12)
1.14 – Su-30MKI
1.13 – Mig-29 (9-13), S, SD, SE & SM
1.11 – F/A-18E (F/A-18F: 1.09)
1.10 – Rafale M
1.10 – Mig-29 BM & SMT (T/W = 1.15 during Emergency Thrust*)
1.09 – F-16E Block 60
1.09 – Mig-29K (T/W = 1.28 during Emergency Thrust*)

1.09 – F-18C
1.09 – J-8III(or J-8C)
1.08 – F-35B
1.08 – F-14 B & D
1.06 – F-16C Block 52 (Block 50: T/W = 1.055)
1.05 – J-8IIm
1.04 – AV-8B+ Harrier II
1.03 – F-2A (F-2B: 1.02)
1.03 – JH-7
1.02 – F-16A Block 10

1.01 – F-35C
1.01 – J-8II & J-8IIb & J-8IId
1.00 – J-10A
1.00 – Harrier GR7A
0.99 – Su-34 & Su-32FN & Su-27IB
0.99 – Sea Harrier FA2 & FRS51
0.99 – F-16A Block 20
0.97 – Su-15T
0.95 – MiG-23 P, ML, MLA & MLD
0.94 – Gripen NG

Rolle
2013-12-20 21:37

F18
Vart hamnar den i listan?
Dubbla rovor med EBK
Måste bli lite trycka i skrället ju?!
🙂

rj
2013-12-20 15:02

Vart siffran 0,94 kommer på gripen NG vet jag inte men den kan inte stämma för planet är en moddad B med vikten ca 19800lbs (9000kg)
motorn F414G med thrist 22000 lb/f borde ge ca 1.11

Thrust/Weight ratio för Gripen C/D ligger på ca 0.97
Loadedweight 18700 lbs (8500kg)
Thrust with afterburner (RM12) 18100 lb/f

Uppskatting på Gripen E/F
Loaded weight 20700 lbs (9400kg)
Thrust with afterburner (F414G) 22000 lb/f
blir då ca mellan tummen och pekfingret 1.06

Fel fel fel!
2013-12-20 14:42

Grippen har en ratio på 10 meter frammåt 1 nedåt.

Goose
2013-12-20 14:40

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500