Thrust/Weight Ratio för nya JAS Gripen?
Någon som vet hur stark Nya Gripen kommer att bli som det är så mycket snavk om nu i Brasilien affären?
Kollade lite gammal statistik!
1.30 – Su-35S
1.29 – F-15K
1.26 – Su-27S
1.25 – Eurofighter
1.24 – Mig-35 (T/W = 1.45 during Emergency Thrust*)
1.23 – Su-27SK & J-11A
1.19 – Mig-29M/M2 (T/W = 1.39 during Emergency Thrust*)
1.19 – F-15C
1.18 – F-22A (T/W = 1.37 with Round nozzles?)
1.16 – Su-30MKK
Och mycket längre ner i listan kommer dessa klumpar!
1.01 – F-35C
1.01 – J-8II & J-8IIb & J-8IId
1.00 – J-10A
1.00 – Harrier GR7A
0.99 – Su-34 & Su-32FN & Su-27IB
0.99 – Sea Harrier FA2 & FRS51
0.99 – F-16A Block 20
0.97 – Su-15T
0.95 – MiG-23 P, ML, MLA & MLD
0.94 – Gripen NG
Nu måste man väl ändå sätta in en motor med lite pulver i så Gripen kan accelerera från 0 fart och öka vertikalt rakt upp i luften! 😉
svar
Det ända som har hänt är att du inte har koll!
Det var överraskande, vad är det som har hänt? Trodde det var billigast möjligt som gällde. Jaja, den ser ju lite mer respektingivande ut än den ensitsiga.
Flygvapnet opererar 18 st 39 D, alltså den tvåsitsiga versionen.
Jo den klarar att stiga ett tag tills den helt tappat farten!
Finns ju Flpl som kan stå vertikalt med 0 fart och sen accelerera!
Det är pulver i dom motorerna!
Inget som bara slaknar.
Den tvåsitsiga Gripen är ju bara för kaxig! Tyvärr inte aktuell för Flygvapnet… eller? Ehhh – klara inte den”gamla” Gripen en vertikal stigning?
1.30 – Su-35S
1.29 – F-15K
1.26 – Su-27S
1.25 – Eurofighter
1.24 – Mig-35 (T/W = 1.45 during Emergency Thrust*)
1.23 – Su-27SK & J-11A
1.19 – Mig-29M/M2 (T/W = 1.39 during Emergency Thrust*)
1.19 – F-15C
1.18 – F-22A (T/W = 1.37 with Round nozzles?)
1.16 – Su-30MKK
1.16 – Rafale C
1.16 – F-35A
1.15 – Mig-29B (9-12)
1.14 – Su-30MKI
1.13 – Mig-29 (9-13), S, SD, SE & SM
1.11 – F/A-18E (F/A-18F: 1.09)
1.10 – Rafale M
1.10 – Mig-29 BM & SMT (T/W = 1.15 during Emergency Thrust*)
1.09 – F-16E Block 60
1.09 – Mig-29K (T/W = 1.28 during Emergency Thrust*)
1.09 – F-18C
1.09 – J-8III(or J-8C)
1.08 – F-35B
1.08 – F-14 B & D
1.06 – F-16C Block 52 (Block 50: T/W = 1.055)
1.05 – J-8IIm
1.04 – AV-8B+ Harrier II
1.03 – F-2A (F-2B: 1.02)
1.03 – JH-7
1.02 – F-16A Block 10
1.01 – F-35C
1.01 – J-8II & J-8IIb & J-8IId
1.00 – J-10A
1.00 – Harrier GR7A
0.99 – Su-34 & Su-32FN & Su-27IB
0.99 – Sea Harrier FA2 & FRS51
0.99 – F-16A Block 20
0.97 – Su-15T
0.95 – MiG-23 P, ML, MLA & MLD
0.94 – Gripen NG
F18
Vart hamnar den i listan?
Dubbla rovor med EBK
Måste bli lite trycka i skrället ju?!
🙂
Vart siffran 0,94 kommer på gripen NG vet jag inte men den kan inte stämma för planet är en moddad B med vikten ca 19800lbs (9000kg)
motorn F414G med thrist 22000 lb/f borde ge ca 1.11
Thrust/Weight ratio för Gripen C/D ligger på ca 0.97
Loadedweight 18700 lbs (8500kg)
Thrust with afterburner (RM12) 18100 lb/f
Uppskatting på Gripen E/F
Loaded weight 20700 lbs (9400kg)
Thrust with afterburner (F414G) 22000 lb/f
blir då ca mellan tummen och pekfingret 1.06
Grippen har en ratio på 10 meter frammåt 1 nedåt.
Gammal PR för NG