Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Luftfarsverkets GD städar upp i organisationen

Tråden startades av Thomas A

Franska managementbolagat Capgemini hjälper Luftfartsverkets generaldirektör att städa upp efter tidigare ledning. Enligt uppgifter tvingas flera ur höga ledningspositioner, hur många, att lämna skeppet. Kan tyckas märkligt när man tillsammans med försvarsmakten samtidigt kämpar för att stänga ute en självklar konkurrens. Luftfartsverkets högsta ledning tycker att en återeglering är bra samtidigt som man förmedlar budskapet att konkurrens är bra. För vem är konkurrens bra kan man undra? Luftfartsverket självt!!! Vem ska betala för försvarsmaktens krav? Försvarsmakten själva eller kommuner, flygbolag och vi biljetthållare? Bra om politikerna läser på och tar sitt ansvar så att de trafikpolitiska målen inte riskeras.

Publicerad den 2014-02-15 14:44
Skriv ett svar
Antal svar: 40

svar

Måns
2016-04-08 22:56

Då försvinner lilla banan och allmänflyget från Malmö…..

Dalton
2016-04-08 17:04

Zzzzzzzzzzzzzzzz…. nu kommer flygledarhatarna fram! Skaffa ett liv!

Kolja
2016-04-08 15:41

Jag undrar lite mer om lokalerna. Jag antar att det kommer behöva byggas något nytt stort hus intill ATCC då? Eller bygger man ut ATCC Stockholm?
Hur är det med tidsplanen?

HQ
2016-04-08 12:51

Det är så gott när det går dåligt för någon man tror har det bra! Eller hur “Insider”? 😀
Nu är det ju ett vanligt missförstånd att flygledningen ska ske autonomt via någon “robot” eller “självfjärrstyrning”. 😀
Samma jobb ska utföras men på ett annat ställe. Visst det är tråkigt för de individer som just nu har sina jobb på nämnda flygplatser men som helhet är detta ett lyft för flygledarkåren!
Besparingspotentialen finns inte i att man kortsiktigt säger upp massa flygledare (sådan mirakelmedicin är inte RTS) utan att man på längre sikt kan få stordriftsfördelar och hantera fler flygplatser med något färre flygledare. Detta kommer ju att hanteras med att man inte anställer så många flygledare som tidigare. Men jag är helt säker på att det inte leder till någon övertalighet på totalen.

Återigen, det är synd om de individer som bor och lever på en ort och måste flytta till Stockholm men på längre sikt är det enbart bra för flygledarkollektivet. Bättre gemenskap och sammanhållning på en “RTCC”.
För att återkoppla till “Insider”, det är så oerhört tragiskt men tyvärr vanligt att man tycker det är så gött när man tror att det ska gå dåligt för någon yrkesgrupp som man är avundsjuk på. Vad får en människa att bli så tragisk?!
Att säga att det “skrivs industriell historia” är väl kanske lite väl tidigt! Jag tror iofs också på konceptet men än så länge vet vi ju för lite.
Vi vet inte vad det kostar jämfört med traditionell flygledning och för min del är det inga problem om det initialt är dyrare än just traditionell flygledning, bara det i förlängningen utvecklas och blir säkrare och effektivare.
Slutligen, försök fokusera på sakfrågan och låt Jante stanna hemma!

C
2016-04-08 11:15

Så Linköping ska flytta till Sundsvall? Kiruna o Umeå flyttar till Arlanda? Nej jag är inte överraskad det var länge sedan LFV gjorde något logiskt.

Reven
2016-04-08 08:41

Insider varför denna skadeglädje? Arbetstillfällena kommer inte försvinna, däremot flyttas de till Arlanda.
Hur mycket LFV räknar med att spara på det här projektet vore intressant att få se en kalkyl på.

MVH En som inte jobbar i branschen

Insider
2016-04-07 22:41

Intill ATCC på Arlanda. Nu skrivs det historia och ni flygledare på Kiruna, Umeå, Östersund, Visby och Sturup bör se er efter nya jobb. Nu skrivs det industriell historia i Sverige och vi är världsbäst.

Kolja
2016-04-07 18:15

Re: Visselblåsaren

Ska tornen då skötas från Arlandatornet, från ATCC eller från en helt ny plats?

Visselblåsaren
2016-04-07 17:37

Enligt rykten i korridorerna kommer LFV inom kort att meddela att det finns en avsiktsförklaring mellan LFV och Swedavia att 5-6 torn ska drivas från Arlanda. Intressant och hoppas verkligen Swedavia kan räkna på både kostnader och risker. Det lär inte vara en billigare lösning än om ACR, DFS eller NATS vinner uppdragen i konkurrens. Detta är ett sätt för LFV att slippa konkurrens och kan därefter höja priserna rejält mot Swedavia.

Många av oss flygledare lär ha gått i pension innan detta blir ett faktum. Både Sundsvall och Linköping släpar ju efter rejält i tidsplaneringen. Kanske smart av LFV att flytta allt till Arlanda och hoppa över implementeringen av systemet i Sundsvallcentralen. Eller?

Tomas
2016-04-07 17:10

RTC på alla torn. Vilken framgångssaga. Lite som VDL modul 4.

Lycka till LFV och hur löser ni ut oss? Förtidspension vid 35 år och alla yngre får arbeta i Sundvall och på en plats till. Kanske ÖKC?

Kalle
2016-04-07 12:43

RTC för alla torn…?

TRS
2016-04-07 11:42

vad är det som händer?

Tomas
2016-04-07 11:31

Vad händer inom LFV? Något stort på gång enligt spridda rykten. Eller är det bara skrämselskott som oftast från vissa som vill de flesta illa. Rimmar nästan!

visselblåsaren
2016-04-06 15:16

Imorgon händer stora saker i LFV. Om svenska flygledare vore som franska skulle jag boka om min biljetter.

Micke
2015-03-22 18:14

Tipsa media så allt blir offentligt. Så här får det inte gå till.

Fult agerande av lednngen
2015-03-22 17:42

Räkningen för CAP närmar sig 30 miljoner kronor.
Analysen är hemligstämplad och allt sker på ett mycket märkligt sätt där man väljer ut individer som man vill bli av med. LAS? Kretsning?
Olle skyr inga kostnader för att ge skenet av att vara handlingskraftig och blidka Eurocontrol och flygbolagen.
Kraftigt reducerad ambition vad gäller drift och underhåll av flygledningsystemen.
Bådar inte gott…

Anna
2015-03-06 19:26

Det verkar vara dags att städa bort GDn innan LFV havererar totalt internt.

Skönt..
2015-03-05 18:55

Att se att alla vet så mycket om så lite.. 🙂

Allah:rd
2015-03-05 18:38

Om LFV skulle ägna sig åt det man är satt att göra, dvs flygtrafikledningstjänst på hemmaplan, skulle man lätt kunna ta bort ett hundratal administrativa tjänster av alla möjliga och omöjliga slag. Sparka ut pensionerade FL som sitter och dricker kaffe och spånar in i år 2050 för dyra pengar. Rensa bort alla mellanchefer till ett minimum. Lägg ner alla dyra utvecklingsprojekt som bara fördyrar för kunderna utan egentlig positiv påverkan. Avsluta lekstugan i Arabien.

Simsallabim så har LFV tjänat 300 millar lätt som en plätt!

Pia
2015-03-05 08:48

Blyckert gräver fortfarande efter guld i öknen. Nya fräscha guldåldrar hittar han säkert fram till. LFV Consulting har ju varit en av åldrarna som försörjt honom sistone.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500