SAS-plan vände tillbaka till ARN när över Danmark
SAS-plan på väg mellan ARN – PMI vände över Danmark. Vad kan anledningen vara att man väljer att gå till tillbaka till ARN istället för att gå ner i CPH?
http://www.expressen.se/nyheter/sas-plan-till-mallorca-tvingades-att-vanda/
svar
Ok men nummer 5 kan du stryka direkt. Dom ska ju tillbaks till palma… Slösa 5-6 ton soppa på att åka till arlanda och tillbaka mja…
Måste vart något värre tekniskt problem. Men kanske kärr byte..
Dimma?
Antagligen ett mindre problem men som ändock gör att kärran blir AOG enl MEL väl på backen i PMI.
Att vända till ARN är ganska rimligt för att minska vidare krångel i produktionen idag och senare
1 Teknisk support på ARN för B737
2 Backup kärra, eller omdisponering så man kan ta en annan B737 ARN-PMI-ARN
3 Standby-kapacitet för B737 flightdeck och kabin finns på ARN
4 Båda kärrorna, kommer tillbaka till ARN under dagen (homebase) slipper en kärra stående i CPH eller PMI
5 MLW kanske var för hög för att gå ner i CPH men vänder man kanske den ligger under vid landning ARN utan holding så tidsmässigt ingen skillnad
6 Båda besättningarna kommer tillbaka till hembas (ARN) för B737
7 Ev passagerar-regler enl EU med förseningar mm
8 när man vet om att kärran vänder så har man gott om tid att ringa ut standby eller plocka av de som sitter Airport-standby
Hade det varit ett “värre” problem enl QRH hade man säkert landat i CPH eller annat lämpligt ställe
=)