Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS-plan vände tillbaka till ARN när över Danmark

Tråden startades av Spjute

SAS-plan på väg mellan ARN – PMI vände över Danmark. Vad kan anledningen vara att man väljer att gå till tillbaka till ARN istället för att gå ner i CPH?

http://www.expressen.se/nyheter/sas-plan-till-mallorca-tvingades-att-vanda/

Publicerad den 2016-01-05 09:56
Skriv ett svar
Antal svar: 3

svar

Ok
2016-01-06 16:59

Ok men nummer 5 kan du stryka direkt. Dom ska ju tillbaks till palma… Slösa 5-6 ton soppa på att åka till arlanda och tillbaka mja…

Måste vart något värre tekniskt problem. Men kanske kärr byte..

Peter Svensson
2016-01-06 16:18

Dimma?

B737 FO
2016-01-05 12:41

Antagligen ett mindre problem men som ändock gör att kärran blir AOG enl MEL väl på backen i PMI.

Att vända till ARN är ganska rimligt för att minska vidare krångel i produktionen idag och senare

1 Teknisk support på ARN för B737
2 Backup kärra, eller omdisponering så man kan ta en annan B737 ARN-PMI-ARN
3 Standby-kapacitet för B737 flightdeck och kabin finns på ARN
4 Båda kärrorna, kommer tillbaka till ARN under dagen (homebase) slipper en kärra stående i CPH eller PMI
5 MLW kanske var för hög för att gå ner i CPH men vänder man kanske den ligger under vid landning ARN utan holding så tidsmässigt ingen skillnad
6 Båda besättningarna kommer tillbaka till hembas (ARN) för B737
7 Ev passagerar-regler enl EU med förseningar mm
8 när man vet om att kärran vänder så har man gott om tid att ringa ut standby eller plocka av de som sitter Airport-standby

Hade det varit ett “värre” problem enl QRH hade man säkert landat i CPH eller annat lämpligt ställe

=)

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500