RTC dödsdömt
http://riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/interpellation/automatiserad-flygledning_H310695/html
Inga flygledare tycker att RTC är vettigt (utom dom som måste tycka det pga jobbtillfällen i Sundsvall) och militären lär ALDRIG acceptera det.
Äntligen förstår folk vilket teknikstyrt projekt detta är. Man måste inte använda teknik bara för att det fungerar (på en väldigt liten flygplats) bara för att den finns. Det måste rimligen vara bättre och billigare, så är inte fallet. Annars hade LFV och SAAB varit mycket öppnare med siffror.
Nu måste också politiker förstå! Dom förstår inte skillnaden på trafikkomplexitet i Örnsköldsvik och tex Visby och Sturup!
4000 timmar inspelad trafik som är max en rörelse åt gången är inte ett bevis på att det fungerar!!!
svar
Det kommer dra ut på tiden med de andra fyra. Kanske hinner man rentav få centralen på plats? Det kan bli århundradets största fiasko. Allt beror på hur artiga FM vill vara för LFV har ingen aning om vad de ska svara. De förstår inte ens vad FM vill, för tusan LFV vet inte ens vad ett beredskapsläge är. Man famlar helt i mörkret nu. Men varför det blev nej på Visby är en fingervisning mot att det är högst osannolikt att det blir ja på de andra.
När FM satte stopp för Visby så efterfrågade man mer info hur RTC skulle påverka FM:s verksamhet som helhet, ifall det driftsätts vid de övriga fyra. Denna frågeställning har väl ännu inte LVF besvarat?
Alla flygplatser är ju intressanta för FM i beredskapssyfte…
Förr eller senare kommer Försvarsmakten säkert till insikt att militära flygledare är billigare än RTC.
Nej det stämmer, försvarsmakten har ingen verksamhet där, eller? Kanske frågan bör vara: när har försvarsmakten verksamhet där? Och varför måste staten äga och sköta flygtrafiktjänsten på dessa flygplatser? Så kanske det klarnar upp lite.
Försvarsmakten har verksamhet överallt i händelse av krig. Övas ofta inflygningar på andra flygplatser än flottiljerna just för att kunna använda som alternativ och säkerligen frakt/truppförflyttningar. Därför är det inte bara Visby som kan tänkas undanhållas från RTC.
Glädjande att LFV idag informerade att Visby inte ska ingå i RTC. Nu får vi bara hoppas att övriga flygplatser också räddas från detta tekniska missfoster.
Vad för besked? Försvarsmakten har ingen verksamhet där.
Tro mig, det kommer ta tid men inte pga Försvarsmakten.
När ska FM ge besked om hur de ställer sig till RTC vid de fyra övriga flygplatserna? Eller väntar de på mer info från LFV/SAAB?
LFV ska inte syssla med utvekling. Då blir det så här. Slöseri utan verklighetsförankring. Låt Försvarsmakten skaffa egna flygledare till sina flygplatser och släpp konkurrensen fri på resten så får ni icke skattesubventionerade kostnadssänkningar. RTS är inget annat än ett enormt sughål för EU-pengar som behövs mer på annat håll.
Intressant av Kaliber och det är nog bara början på vad de skulle kunna hitta. RTC-utvecklingen har pågått i många år och säkerligen finns det många tvivelaktiga middagar, resor och annat som är värt att granska. Att bilda bolag med SAAB för att förhindra en upphandling av teknik från andra leverantörer och att dessutom försöka driva igenom det utan att ge det den tid för analys med inblandade operativa flygledare och flygbolag som borde gjorts, visar att de inte har rent mjöl i påsen. Sjöfartsverkets helikopterupphandling är i gott sällskap, men det här kan vara ett strå vassare ändå. Ekonomidirektören i LFV kanske borde få svara på lite frågor snart angående den statliga myndighetens transaktioner i frågan. Transparans, inte direkt. Mörkläggning, definitivt.
Det ser ut att rulla på:
@Janne,
Du har rätt, det framgår av programmet att Transportstyrelsens representant hade fått både resa och uppehälle betalt av SAAB med hänvisning till något avtal om att medverka vid dylika tillställningar och svara på frågor från andra kunder om flygsäkerhetsaspekter. Detta är ju rent häpnadsväckande att en myndighet som svarar för en opartisk och kritisk granskning kan agera konsult åt SAAB. Var finns då lojaliteten. Om något lands luftfartsmyndighet har frågor till Transportstyrelsen tar det landet själv kontakt med Transportstyrelsen och har ev möte om frågan. Det skall väl inte ske på någon middag med någon systemleverantör. Transportstyrelsen skall väl inte åka världen runt och prata om hur man agerat i godkännandet av RTC. Att LFV rört till det med ett samägt bolag med SAAB är illa, men Transportstyrelsens agerande är horribelt med tanke på deras opartiskhet och trovärdighet. Dessutom är det SAAB som skriver de flesta underlag för säkerhetsgodkännanden för RTC. Detta gör naturligvis inte kopplingen Transportstyrelsen – SAAB trovärdigare. Kaliber har bara skrapat på toppen av isberget vid sin granskning. Det är dags för nästa del.
Lyssna på gårdagens Kaliber så får du svaret….
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=6701169
@Janne,
Vad har du för belägg att Transportstyrelsens representant har blivit bjuden på både resa och uppehälle? Att personen har dåligt omdöme som låter sig bjudas på middag av SAAB är en sak, men att låta sig bjudas på både resa och upphälle tror jag inte på. Det skulle ju vara både muta och grovt tjänstefel som skulle ge personen sparken på direkten. Det vet ju varenda statstjänsteman att det är helt otillåtet att låta något företag betala resa och uppehälle för exv någon konferans eller fackmässa.
Mest förvånad är jag att Luftfartsdirektören på Transportstyrelsen låtit sig av näringslivet bjudas på resa, uppehälle och middagar i Madrid.
Myndigheterna LFV och Transportstyrelsen har samma ägare och att regeringen och sittande minister tillåter dessa felsteg är en gåta. Vem ska ställas till svars?
SAAB kan ju inte mer än bjuda in och betala ifall statens tjänstemän gladeligen tackar jag.
Tillåt Swedavia och Försvarsmakten att upphandla flygledning istället för att skydda LFV från konkurrens. SAAB/LFV bolaget kan aldrig konkurrera ut de privata alternativen om de inte tillåts ägna sig åt underprissättning och /eller korssubventionering från annan verksamhet. Det känner marknaden och alla till.
Inte all utveckling/uppfinningar är bra… Det blir lite “fåntratt” över det hela när man bara gapar om att det är bra utan att veta.
Vi missar kanske bättre teknik bara för att några har låst sig vid en lösning som faktiskt inte är så bra.
Fan vad denna utveckling är spännande och vad stolt man blir att det är vi i Sverige som leder utvecklingen på området.
@Daniel A, du måste vara fartblind som inte överhuvudtaget ser när saker och ting urartar. Ännu värre blir det när du ger dej på att försvara galenskaperna. Förmodligen är du anställd av SAAB och ser inte olämpligheten att vissa nyckelpersoner bjuds på middagar vid olämpliga tillfällen. Det är däremot ganska klart för statligt anställda, även vid affärsverken, vilka regelverk som gäller vid bjudningar i samband med upphandlingsärenden. Att sedan tillsynsmyndigheten TS också låter sig bjudas är helt olämpligt, borde vilken tjänsteman som helst begripa. För ett antal år sedan gick LFV Gd ut med anvisningar om att de anställda inte fick låta sig bjudas på julbord, men det gällde väl bara fotfolket. Hela denna affär verkar kunna bli ganska besvärande för LFV. Det verkar bli en fortsättningsfas i Norrköping på statliga verkens skandaler efter Sjöfartverkets helikopterupphandling.
Nu behöver vi inte förvränga uppgifterna, de finns klart och tydligt för alla att ta del av:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=6700097
Fyra personer från LFV deltog och en från TS. En av personerna från LFV bildade dessutom dotterbolaget med Saab och satte sig själv i styrelsen…
Visst fyra personer på en middag för flera hundra, jag förstår dina tankegångar Daniel men faktum kvarstår att det lik förbaskat är olagligt och låta sig bjudas på det här sättet. Om man dessutom låter sådana här rookie misstag ligga framme och osa för alla att ta del av, vad döljer sig då under ytan?
Som gammal i gemet betalar jag alltid för mig själv om det finns minsta lilla risk för missförstånd kan uppstå. Särskilt om det gäller parter som ska delta i stundande upphandlingar, för tusan till och med om jag vet att sådana parter kommer närvara… Det är ett pinsamt nybörjarmisstag och de som gjorde det förtjänar att åka dit.
Ja vilken skandal, hundra personer var bjuden på middag under konferens i Madrid. Två av dessa var från LFV och var inte med när dem historiska affären mellan Saab ich LFV ingicks.. Helt klart mutade:)
Ojoj, nu är det hett:)