Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS A32X Cost index?

Tråden startades av SGH

Hej!

Vet någon om SAS fortfarande kör CI9 på sina Airbusflygningar?

Med vänlig hälsning
SGH ARN

Publicerad den 2019-05-27 15:29
Skriv ett svar
Antal svar: 8

svar

Boeing
2019-05-29 11:09

0,73? “Airway blocker”.

B
2019-05-29 00:17

haha aj då, 0.76 såklart.

@B
2019-05-28 20:43

Jag vet inte vad för typ du flyger, men en 320 NEO uppnår aldrig 086-0,88, kanske att en 330 gör det? 🙂
Men som föregående svarade, ett CI är inte en fart, utan ett matematiskt resultat av en massa variabel, däribland massa, vindkomposant mfl.

franz
2019-05-28 20:27

Beror på marknadspris på Jet A1.
Som det är nu med relativt höga priser är det mest lönsamt att flyga med ett ngt reducerat mach tal.
I april flög vi 320 neo på 0.73

Längre köer in för landning gör det sedan onödigt att ha högre machtal på 1-2h flygningar. …

B
2019-05-28 18:24

Är det en kort sträcka, exempelvis ARN-GOT med kraftig medvind blir det låg höjd och väldigt låg fart. Vi pratar om M.065 istället för .086-088 som det brukar ligga på under längre sträckor. Blir såklart väldigt lågt fuel flow också, ca 1600kg/timme jämfört med 1900-2000 på längre sträckor.

SAS A20N
2019-05-28 15:51

Det behöver inte betyda olika fart. Olika Cost Index kan ge samma fart beroende på vikt, sträcka, vindkomposant.

SGH
2019-05-28 12:18

Okej! Hur mycket skiljer det sig egentligen fartmässigt?

320 Pilot
2019-05-27 23:47

Pendlar mellan 5-7 numera.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500