Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Huvudvärk efter flygning med Boeing 737-800

Tråden startades av Staffan

Hej

Är det någon annan som också har haft huvudvärk
efter flygning med Boeing 737-800 ?
Har flugit med med många andra flygplanstyper
men aldrig haft sådana besvär tidigare som med
denna flygplanstyp.
Våra bekanta fick migränanfall efter en flygning med
denna kärra i våras, även vi hade huvudvärk och efter en flygning
till i höstas med ett annat plan av denna typ, samma symtom.
Flygningarna har varit på ca 5 timmar vardera utan att vi har
intagit några större mängder av alkohol.
Är det kanske så att man ligger på gränsen av vad
planet klarar av med charterversionen kontra syresättning/
tryck i kabinen?

Publicerad den 2011-01-11 18:17
Skriv ett svar
Antal svar: 45

svar

CCTQ
2013-02-25 14:22

När ska Norwegian ordna detta, kommer inte flyga med dem så länge jag får huvudvärk!

Frequent Flyers
2013-02-25 09:42

While air filters are standard for airplane ventilation systems, they do not capture all contaminants and germs in the recirculated cabin air.

In the past, airplane passengers breathed fresh air for the most part, but in the 1980s, airlines began to mix fresh air with recirculated air to save money and improve energy efficiency. A Boeing 737, for example, recirculates about 40% of its air, while a 757 recirculates about 50%. The air recirculation systems in today’s planes circulate only about half as much air as required in an office building, and there is no minimum ventilation standard for aircraft.

“We’ve had thousands of reports over the years,” says Judith Murawski of the Association of Flight Attendants (AFA). “We’ve had reports of headaches, nausea, fatigue, and dizziness. We’ve had reports of heart failure in flight, fainting, and breathing problems.”

Boeing
2013-02-25 09:26

Cabin environment features on current Boeing production aircraft include:

HEPA filtration for recirculated cabin air is basic equipment on all Boeing production aircraft. These filters capture 99.97% of particles 0.3 microns in diameter. For aircraft application, the most penetrating particle size is in the range of 0.1 to 0.2 microns. Capture efficiency exceeds 99.97% for particles larger than 0.3 microns and smaller than 0.1 microns. HEPA filters are an effective means to prevent the spread of airborne bacteria or viruses via the air distribution system.

Ozone converters for outside air are basic equipment on the Boeing 777 and 747-400 Freighter aircraft, and are optional equipment on the Boeing 737 and 747-400 Passenger aircraft. Ozone concentrations in the atmosphere vary with altitude, latitude, and season. Thus, the need for ozone converters is dependent on the time of year and routes the aircraft will operate.

?
2013-02-25 09:19

Weschler and colleague Armin Wisthaler of the University of Innsbruck in Austria first studied the issue of ozone in aircraft cabins. Whereas many larger planes have special filters to eliminate ozone, smaller planes, such as Boeing 737s, typically do not. The researchers hoped to determine what kinds of compounds were being produced when ozone interacted with the people and parts inside a jet.

Tekniker
2013-02-25 08:27

@Sv.Tekniker;

Vad jag vet så är ozonfilter ett tillval men om du har svart på vitt så kanske du kan ange källa.

Tekniker
2013-02-25 08:27

@Sv.Tekniker;

Vad jag vet så är ozonfilter ett tillval men om du har svart på vitt så kanske du kan ange källa.

aeli
2013-02-25 05:26

yeah that happened tome too

Sv: Tekniker
2013-02-25 01:56

Om du jobbar med flyg så vet du att 737NG har ozon filter, HEPA filter och ett kabinluftoptimeringssystem tillverkat av en svensk firma. Tydligen jobbar du inte med flyg alls.

Huvudvärk har inget med 737 att skaffa utan har helt andra orsaker. 737s kabinluftsystem pumpar in typ 0.4 kubikmeter frisk luft per minut per passagerare och återcirkulerar endast 25% jmft med 50% som är ganska vanligt i andra flygplan. 737 har ett av de bästa system som finns. 737 versionerna har olika kapacitet på kabinluftsystemet beroende på flygplanets storlek. 737 är det mest populära trafikflygplanet i sin klass av naturliga skäl.

Per
2013-02-24 09:34

Det är snarare så att gamla flygplan är bekvämare när man pratar om kabinluft. Gamla föygplan har ofta ozon filter

Tekniker
2013-02-24 09:28

En orsak till huvudvärk skulle kunna vara om “ozonfilter” inte finns installerade.

På vissa 737-800 kan man faktiskt känna lukten av ozon. Ozon kan bland annat ge huvudvärk som en av flera symptom.

NG
2013-02-24 08:39

Late Night: look at this, it provides clear evidence of bad parts or labor.

http://abcnews.go.com/US/southwest-airlines-boeing-knew-737-flaw-expect-problem/story?id=13300089

TQ
2013-02-23 22:10

B738 är ett riktigt sunkigt plan utvecklat på 70-talet. Embraer E195, det är ett fint plan, ingen huvudvärk där inte.

Kopojken
2013-02-23 22:04

BS – up yours !

Late night
2013-02-23 22:03

Får vibbar av 911 Truth.
Om det hade funnits så skabrösa avslöjanden kring ett så betydelsefullt bolag som Boeing och även FAA, så undrar man då varför inte resten av mediadrevet hugger in.
Precis som vid 911 truth….
Tro inte allt som visas på Youtube.
Aljazeera är för övrigt inte pro US.

Youtube
2013-02-23 21:36

People and power – On a wing and a prayer

BS
2013-02-23 15:16

Vilket skitsnack.

738
2013-02-23 12:37

Ida.

Då kan du skatta dig lycklig för att vara så robust byggd !
Jag har alltför många kollegor på DY som klagar på huvudvärk, bihåleproblem, ständig nästäppa, torrsprickor i huden etc, för att man ska vifta bort detta som oväsentligt.
Luftfuktigheten är uppskattad till runt 4 % varför det inte är konstigt på en längre flygning att man får problem.

Wikipedia Dremliner.
The cabin’s humidity is programmable based on the number of passengers carried, and allows 15% humidity settings instead of the 4% found in previous aircraft

Jag har en högst personlig teori gällande våra nya fina flygplan och det är dessa också är sammansatta av nya material som inte testats fullt ut.
M a o planets alla ( och olika ) plastmaterial frigör giftiga ämnen kontinuerligt.
Försök gå in i en nytillverkad liten plastbåt med täckt för och ta några djupa andetag under förpik, så mår man inte så bra.

Bengt Carlsson
2013-02-23 09:35

Detta plan är gammalt och man uppgraderar inte ventilationssystemet.En av orsakerna är att man dessutom flyger på högre höjder än vad planet är konstuerat för.Vad värre är nya airbusplanen Planen är dimensionerade för minsta möjliga bränsleåtgång.Detta betyder att man går upp på ca 12 500 m höjd föratt spara bränsle På denna höjd är trycket utanför planet i stort sett 0. I planet skall man hålla ett tryck som motsvarar 3000 m över havet ( en hög skidbacke i alperna som de flesta klarar)Syremängden utanför planet är extremt låg .Planet har en ventilationsanläggning som skall tillföras ny luft med syresättning(systemet är ett recirkulationssystem )Problemet är att den extremt tunna luften utanför flygplanet på 12 500 m är – 70 grader och innehåller ytterst lite syre vilket innebär att en mycket stor del ny luft måste tas in i systmet.Värmas från – 70 till ca + 20 vilket kostar energi.Detta innebärockså att den relativa fuktigheten i planet blir i stort sett = 0 Vi är vana vid 20- 40 vintertid
Själv har jag klara problem med andningen eftersom syrehalten är nere på mängd som liknar ca 4000 möh.Man bygger plan för låg energiåtgång och inte för passagerarna.ERBJUD SYRGAS TILL DOM SOM HAR LÄKARINTYG
b

Ida
2013-02-08 00:49

Har jobbat på B737/800 i ca 10 år och har aldrig känt av någon huvudvärk. Dock kan det göra ont över tinningarna och pannan om man har någon form av förkylning på gång då slemhinnorna i näsan och svalg kan svälla och försämra tryckutjämningen, kan göra ont i öronen också. Ta näsdroppar.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500