Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

För full för att flyga

Tråden startades av Den Svenska charterfyllan

Vilka gränser har ni? Hur berusad skall en passagerare vara för att nekas ombordstigning, och när säger ni stopp för ytterligare servering av alkohol?

Publicerad den 2011-01-17 04:52
Skriv ett svar
Antal svar: 15

svar

Jan
2011-01-19 12:07

Fredrik?! Är det du?! Ring mig!!

/Pappa

Fredrik
2011-01-18 18:48

För att inte tala om EFTER!!!!!!!

Nils Johansson
2011-01-18 17:21

Undrar vems “taltratt” som avses? Trodde inläggen framfördes via skrift!
Själv tycker jag det sitter fint med en liten stänkare före flygningen.

Capt. Nils

RA
2011-01-18 16:02

Fråga Thais personal som har jobbat på “Klamydiaexpressen” (TG 960/961). Dom lär ha erfarenhet…

De flighterna, tillsammans med TG 950/951 är de minst eftertraktade bland Thais värdinnor att tjänstgöra på.

RA

Primavera
2011-01-18 15:22

Visst är det väl crew från charter vi snackar om här?? Kråkan och co!

CC
2011-01-18 09:50

Jag arbetar på ett europeiskt bolag, och I somras hämtade vi pax från en mindre ö. Bland passagerarna fanns det en familj med två små barn där fadern var så full att han inte kunde stå upp. Detta meddelades till cockpit där de undrade vem som skulle eskortera denna vid en ev evakuering. De fick svaret att ingen kunde ansvara för mannen, och i samråd med kabinchef så beslutades att passageraren fick lämna planet. Mamman och de två barnen valde att också gå av. Tragiskt.

På mitt tidigare bolag blev vi ibland inhyrda att flyga svenskar (skandinaver). Så jag vet hur illa det kan vara. Visst vi kanske bara hade otur. Men jag tänker på incidenten ovan, och kommande charter säsong. Med samma besättning/bolag kommer många svenskar bli nekade att gå ombord.

Därav min fråga, hur resonerar ni kring en evakuering?

Ja du vet!
2011-01-17 21:01

Jag tycker gränsen går vid om pax är fullare än mig som jobbar aktiv!

Johan Nilsson
2011-01-17 19:41

Jag brukar bara ta två öl, max, innan flygningen.

cheerioo!
2011-01-17 19:18

Jag anser att man måste vara ganska full för att våga sätta sig bakom spakarna… eller vad pratar ni om?…

charterfylla
2011-01-17 15:09

Hur resonerar ni kring en eventuell evakuering?
Låt säga personen knappt kan gå själv men orsakar inga problem i övrigt.

Janne
2011-01-17 11:00

Detta gäller generellt i ett stort europeiskt bolag!
Detta står att läsa i de generella regler som finns i detta flygbolags Part A, vilken innehåller allmänna regler för den flygande personalen.

DRUNKENNESS ON BOARD
No person may enter an XXXX aircraft when drunk.
No person may be permitted to drink alcoholic beverage aboard the aircraft unless served to him/her by the cabin crew.
Cabin Crew may not serve alcoholic beverage to any person aboard who appears to be intoxicated.

Resten är upp till cabinchef och kapten i samråd att avgöra. Så bär man sig illa åt så åker man av. Man behöver inte vara berusad för det.

Det är slutligen befälhavaren som avgör. Det är ju en ren arbetsmiljöfråga dessutom, samt ett säkerhetsproblem, i synnerhet om man har stor grupper med väldigt fulla personer ombord.

Men som sagt tidigare, det är inget stort problem i allmänhet. Däremot blir det ganska stort i synnerhet om det innebär att man får landa tidigare än beräknat för att sätta av personen.

Då blir det dessutom dyrt. Rättegång med skadeståndskostnader för landingen, kanske hotellrum över natten för passagerare och besättning, osv.

Janne

Yepp
2011-01-17 10:49

När passageraren kan störa säkerheten, både sin egen och andras!

Lasse
2011-01-17 08:55

Om vederbörande säger att han/hon älskar dig men du känner att vederbörande inte menar det.

Sophie
2011-01-17 06:57

Måste tillägga att problemet är minimalt.

Sophie
2011-01-17 06:54

– När han/hon stör andra passagerare.
– När han/hon uppvisar aggressivitet.
– Om han/hon gör oönskade närmanden på kabinpersonal eller passagerare.
– Om han/hon kräks, har svårt att stå upp eller tala p.g.a. alkoholkonsumption.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500