Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

SAS pensioner

Tråden startades av Johan Hamren

Hur ska SAS lösa pensionsproblematiken som blir en realitet inom en väldigt snar framtid? Det är fråga om 13-14 miljarder som ska in i räkenskaperna vilket gör en nyemission nödvändig för bolagets överlevnad. Den emissionen kan stöta på patrull då det kan anses vara konkurrenshämmande att SAS får ytterligare statliga miljarder att spendera på en verksamhet som inte genererar en acceptabel marginal och inte heller har gjort det det senaste decenniet. Är en SAS-konkurs nära förestående?

Vore tråkigt tycker jag. Är inte engagerad i flygbranschen men har en del sympatier för SAS.

Publicerad den 2012-06-04 14:35
Skriv ett svar
Antal svar: 10

svar

Johan Hamren
2012-06-05 12:19

Ja, jag kan efter att ha läst årsredovisningen konstatera att det inte ser så bra ut. Pensionsproblematiken är ett reellt hot och en nyemission kommer vara ofrånkomlig. Man har idag en rörelsemarginal på 1,5% vilket är katastrofalt. En förnyelse av flottan är också oundviklig och med dagens kreditvärdighet kan det bli svårt för SAS att erhålla lån med hanterliga räntor. Det är lite för många moln på himlen för SAS och med en växande konkurrent i NAS kan framtiden bära med sig en del obehagligheter. Jag har rest mycket med SAS genom åren och är för det mesta nöjd. Inte överväldigad på något sätt, men inte heller besviken. Dock ser jag liten skillnad på SAS och NAS och med tanke på KASK för respektive bolag ser det återigen mörkt ut för vårt SAS. Statliga subventioner (jo, det är precis vad det är, du får kalla det vad du vill) i form av pekuniära förstärkningar är inte något man kan förlita sig på.

Hoppas jag har fel.

Lågprisprofilen
2012-06-05 11:02

Man har kanske för låg personalomsättning? Pensionsinbetalningarna för en 40 åring är signifikant högre än för en 23 åring. Jag vet att det är ett kontroversiellt begrepp. Men andra bolag, exempelvis Ericsson pratar öppet om att man vill öka personalomsättningen och sänka medelåldern på personalen. Hur vanligt är det internationellt att en flygvärdinna jobbar fram till pension som just flygvärdinna?

Tim
2012-06-05 10:38

Hur många SAS piloter går i pension varje år framöver??

S*AS
2012-06-05 10:20

Enligt denna sida: http://sasannualreport2011.com/sv/Start/Formell+årsredovisning/Rakenskaper+-+moderbolaget/Forandring+i+eget+kapital

är SAS egetkapital per den 31 dec 2011 lite mer än 10 miljarder…

Pensionär
2012-06-05 01:34

En SAS anställd har säkert bidragit med skatt till samhället mycket mer än vad många andra har gjort. Flera gånger om både i Sverige,Norge och Danmark.
Därför finns intresset kvar för SAS överlevnad. Politik.

Bertil
2012-06-04 22:51

Har SAS anställda lika lyxiga pensioner som avdankade politiker?

Kulan
2012-06-04 22:26

Så alltså är pengarna som staten skjuter till inga skattepengar bara för att man är aktieägare? Vad är det då för pengar?

Gringo
2012-06-04 20:47

SAS får inga statliga miljarder, man får miljarder från sina aktieägare och det är en väsentlig skillnad!!

Pensionär
2012-06-04 17:04

Det är ca 10 miljarder dvs SAS halva egenkapital. Blir kännbart men inte kk.
Andra företag som ligger illa till är Volvo Lastvagnar /7miljarder, SEB/7miljarder, Telia vars skuld ökar till dom anställda med 3,6 miljarder om räntan sjunker med en procentenhet. Elektrolux är ett annat företag som skall redovisa sina skulder med egna tillgångar, listan kan göras lång.

Bästa kommentaren
2012-06-04 16:02

En variant vore att stoppa pensionsutbetalningarna och sedan konka.

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500