Logga Safty pilot tid
Ett single pilot flygplan, men som flygs i kommersiellt och bolagets operational manual kräver att de är två piloter, varav PIC måste ha Type-rating på typen, men styrman räcker de med IFR/MR-CPL för att vara safty pilot. Någon duktig som är insatt med hur de fungerar med att logga de timmarna?
svar
Går nog bra att köra lite av allt möjligt för vissa, bara att skriva privat i loggen, alternativt inte skriva i loggen alls.. Då menar jag flygplanets logg. 😉
Eller så kör man ambulans?
f/o det du säger stämmer bara till en viss del.
Jag har kollat upp detta själv lite och funderat på att ta hem en N-kärra, dock så får inte en N-reggad maskin starta en charter från Sverige.
Var på luftfartsstyrelsens hemsida kan man hitta ett dokument som visar reglerna för hur man loggar och vad man loggar vad som?
gärna en länk
trevlig helg
Eller så gör man som vissa ESSB-baserad bolag.
Skaffa en FAA kärra med N-reg och anställ förare med FAA cert. Då kan man ta in flygskolefolk som “styrare”
Nisse har rätt.
Om det enligt OM krävs två piloter så ska det vara två piloter som är utbildad på typen. Det är irrelevant att du är pilot om du inte kan flyga den aktuella typen och kan alltså inte enbart ha CPL ME IR.
Är du inte utbildad på typen får du inte logga tiden, förutsatt att den andra piloten inte är instuktör, då kan du logga dual.
Tackar för svar,
Till H:
Flygplanet är single pilot approved, MEN om de opereras kommersiellt så ska de finnas med två piloter enligt bolagets OM som är godkänd av luftfartsverket.
PIC måste ha type-rating på typen, Safty pilot räcker med CPL ME-IR.
Kan Saftypiloten logga timmarna, ev som Dual Multi engine? Flygplanet och bolaget är innom JAA.
Flygplanet är en Multi-engine turboprop upp till 9 platser.
Om bolaget inte kräver tvåpilotsystem så kan du INTE logga tiden. Då åker du bara med och tittar på. Sen om det är andra regler i FAA kan jag inte svara på.
Om man gör som du tänkt så kan man ju åka två stycken i en cessna och båda loggar PIC, så fungerar det inte. Antingen opererar man som multicrew och då loggar man enligt det eller så är det single pilot och då kan endast denna logga tiden, svårare än så är det inte. 🙂
Peter har fel enligt JAA/EASA men rätt enligt FAA
Finns det något bolag i världen som anställer Safety Pilots om man bara behöver ett CPL för att flyga då om jag fattat det rätt?
Det är faktiskt så att båda får logga PiC-tid. Vad gäller ratingen så räcker det med att en pilot har den. Som Safety Pilot får du logga PiC-tid oavsett eftersom du är just Safety Pilot. En av få möjligheter där man får logga PiC-tid utan att ha rating. Jag vet att det låter märkligt, men så är det.
Bolagets OM manual kräver att bara PIC är typad, safty-pilot räcker med CPL – IR/ME, Därav undrar jag hur de fungerar med att logga tiden.
Om bolagets OM kräver att det ska opereras med två piloter så krävs det att båda piloterna är utbildad på typen och då får samtliga även logga tiden som Co-pilot eller PIC.