Header banner ad
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Header ad logo
Tillbaka till forum

Sas startar CPH-SFO!

Tråden startades av positivt

Ser ut att bli sex ggr/veckan med start 8 april! Kul med en linje till USAs västkust.

http://airlineroute.net/2012/07/04/sk-sfoewr-s13/

Publicerad den 2012-07-04 23:13
Skriv ett svar
Antal svar: 24

svar

Olle
2012-07-21 23:23

Först vill jag säga att det är kul att man satsar på en ny linje till SFO, men även om jag har hyfsat nära till CPH, ser jag inte heller att jag, i likhet med vissa gnällspikar på det här forumet, kommer att utnyttja linjen, och det kommer nog inte majoriteten av så väl danskar som svenskar att göra, men så är det väl med alla linjer!

Sen kan man undra hur länge de nationella (lokala) myterna om SAS skall florera på detta forumet. Framför allt i Sverige förekommer rena konspirationsteorier om vilka linjer som skall flygas och varför, men det hade varit bättre att se utifrån fakta. I våra grannländer anser man att SAS står för Svenskt Allt Sammen, så den osakliga kritiken om att det fortfarande tas omotiverade nationella hänsyn i andra länder (som det gjordes för länge sedan), finns i hela Skandinavien. Tittar man varifrån ledande befattningshavarekommer ifrån, så kan man förstå var detta argument kommer ifrån. Norge som är den största marknaden för SAS (tack vare bland annat stor trafik inrikes), har endast en linje till NY, vilket man kan uppfatta som i underkant. Men att det, som vissa inlägg hävdar, skall råda någon fördelning inom SAS av antal linjer till de största nationella Skandinaviska flygplatserna utifrån ländernas totala befolkning, när en stor andel har närmare tidsmässigt till en annan flygplats är naturligtvis helt absurt.

Sen finns det också en konstig idé om att bara för att ett börsföretag har ett huvudkontor på en plats, så resulterar det i gigantisk efterfrågan på interkontinentala flygresor. Visst finns det ett resandebehov kopplat till kontoren, men detta är trots allt en liten mängd i förhållande till den totala mängden resenärer.

Alla vill naturligtvis kunna åka direkt ifrån sin flygplats och slippa tidskrävande byten. Inom Europatrafiken, så flyger också SAS sedan 10 år tillbaka direkt där det är lönsamt, men annars så måste det till transfer någonstans.
Om vi inledningsvis bortser ifrån långlinjerna, så skulle jag vilja kommentera storflygplatsernas geografiska lägen ur ett transferperspektiv:

Man konstatera att den flygplats som ligger längst i söder, har ett fördelaktigt läge även för transfer inom Europa. CPH har endast begränsad inrikestrafik i förhållande till Sverige och Norge, men för östra Danmark och södra Sverige är det den naturliga flygplatsen för Europatrafiken. För de platser i västra Norge som har direktflyg till CPH, är det ofta också ett smidigare alternativ att byta på CPH än att åka via OSL (Ja det kan t.ex. vara smidigt att flyga med KL och byta även i AMS). På basen i CPH finns också ett större antal mindre flyg, som gör att man kan upprätthålla trafik till passagerarmässigt mindre destinationer.

ARN är ett nav för den svenska inrikestrafiken och den naturliga platsen för byten när man åker mellan norra och södra Sverige eller mellan Sverige och delar av Finland. Viss transfer förekommer i östvästlig riktning.

OSL ligger i stort sett längst i söder i Norge och därmed bra till för byte mellan Europa och från eller till norsk inrikes, men inte så mycket mer.

Så utifrån ett geografiskt perspektiv är CPH lämpligast för transfer till Europa med SAS, och har därför också blivit ett nav för den interkontinentala trafiken, som kräver möjligheter till transfer.

Sen tillkommer naturligtvis konkurrens från andra flygplatser, flygbolag och de faktiska lokala resandeunderlaget för flygplatsen i fråga, men det har redan diskuterats tillräckligt i denna tråden.

Slutligen, så verkar en del kommentarer ge intryck av att avsändarna veckopendlar interkontinentalt. Helt OK då, att man tycker att det är kass att inte kunna åka den snabbaste vägen och förlora ett antal timmar på transfer. Majoriteten av resenärerna på interkontinentala linjer åker dock betydligt mer sällan än så i tjänsten eller så åker de privat, och problemet med några extratimmar är då inte lika uppenbart. De flesta större företag låter dock inte sina anställda till 100% själva välja hur de vill flyga interkontinentalt (Konsulter har varit inne och visat var man kan spara pengar tyvärr!). Priset blir ofta styrande istället för att spara några timmar. Är det inte så hos era företag, så är det bara att uppmana er att inte väcka den björn som sover!

Fritz Klyka
2012-07-15 21:18

Kul för skåningar och andra danskar. Men för övriga Sverige fullständigt betydelselöst. Vi måste ju ändå byta på vägen. Skönt att vi kan byta i Amsterdam, London, Frankfurt och andra riktiga nav. T.ex London-Heathrow har vissa dagar 4 avgångar till SFO. Det ni, CPH!

Henning Penning.
2012-07-13 23:10

Jag flyger 100 ggr hellre från AMS än CPH!! Dessutom är Öresund världens mest överdrivna region. Recession på ena sidan. Socialt förfall på den andra.

Harry
2012-07-11 13:32

Tack vare att SAS har starka partners tex United, så är detta ett mycket smart upplägg. Service, punktlighet, customer care vid problem ligger skyhögt över lågservicebolagen. Point to point fungerar i Europa. SAS kör det på leisuredestinationerna. Men det är något helt annat på intercont. Att 5 flygplan betjänar 4 linjer borde inte vara svårt att förstå. Det är bara att lägga tidtabellen smart. SAS 330 står aldrig på marken mer än två timmar. 340 gör det. Där finns potentialen. SFO säljer redan mycket bra!

Kalle
2012-07-10 17:51

SAS har modernare flygmaskiner än Delta och United och punktligheten är i världsklass. Att SAS flygmaskiner skulle vara “slitna” är direkt fel. Intercontoperationerna på SAS går bra, inte minst pga samarbete med partners. Andelen SAS-anslutningar via CPH är mycket hög, bland annat till massor av norska och svenska destinationer. Reser man via CPH, sker tullbehandling av bagage alltid på slutdestinationen och vad gäller Norge, blir det bonus hela vägen, till skillnad från att åka via Oslo. Det är trist för Norge att norrmännen inte är lite smartare. Du har rätt.

Copenhagen
2012-07-10 15:27

Snowman: Ruten får jo ikke to dedikerede fly. Men i et par timer pr. dag er der to fly på ruten, det samme med Bangkok, Shanghai og Tokyo. Men ved at kombinere de ruter kræver de til sammen fire fly. San Francisco kan kombineres med de tre ruter, så de fire ruter til sammen kræver fem fly.

Trist for Norge og Sverige
2012-07-10 11:23

Ta en titt på pressemeldingen fra SAS og all tvil om nytten av denne ruten legges til siden. SAS skriver ikke hvor viktig ruten er for de tre hovedstads regionene, men fremhever viktigheten for Københavnsregionen. Det kommer også frem at det er turist og forretnings interessene rundt København som har finansiert mye av oppstarten gjennom Copenhagen connected. For OSL/ARN/GOT/BGO/SVG med mer, er denne ruten like uvesentlig for byene som andre SFO ruter i Europa som via FRA, AMS og CDG. At Norske og Svenske skattepenger benyttes til et tapsprosjekt som holder farten i Dansk turisme og Affärsliv er for meg ufattbart.
SAS skal altså inn på en rute til Europa med den høyeste kostnadsbasen av alle selskapene som opererer mellom Europa til SFO. Samtidig så skal ruten opereres fra en flyplass, hvis kapasitet til USA har blitt kraftig redusert de siste årene fordi både Delta og United rapporterer katastrofal yield. SAS har mest slitte fly, dårligst service og den dårligste punktligheten på IC.
Fortell meg hvordan dette skal kunne bli en lukrativ affære for et flyselskap som blør penger fra måned til måned!

Snowman
2012-07-10 08:19

Ooooops det blir en dyr operation !!! Kräver 2 flygplan på grund av flygtiden.

Amadeus
2012-07-09 21:18

KL aviserar att de skall gå ned till 4 ggr i veckan from våren, kan det vara så att många nordbor flyger SFO med KLM?

Danskan
2012-07-08 20:30

som vi ska shoppa och ha kul!!! YEEESS!!!!

Sorry STO och OSL menar inget illa 🙂 vi gillar er endå som
gav upp det här. Byt fack till CAU!!! YEEESSS

JW
2012-07-08 13:56

Underbart! SFO rockar..

Gringo från G-Kraft
2012-07-06 20:02

Den som säger att SAS nyemission påverkar enskild man/kvinna i Sverige är korkad.
SAS val att starta från CPH är naturligt då man har sin A340 bas där, skulle kosta multum att skapa en reservdelsbas i STO för A340 också.

Herman Hedning.
2012-07-06 17:10

Tack och lov att vi i Västsverige har så bra direktförbindelser med supernaven nere på kontinenten. Paris, London, Amsterdam, Frankfurt, Munchen m.fl. Förbindelser som hela tiden utvecklas. Det gör att “beroendet” av Köpenhamn bara är ett hjärnspöke. SAS? Äsch. Det borde heta DAS istället så som bolaget ständigt sviker sina norska och svenska pax. Scandinavian? Snacka om vilseledande reklam!

Knut-Arne
2012-07-06 16:13

Nej, svenska staten är inte majoritetsägare i SAS, men äger ändå en rejäl andel. Som svensk skattebetalare tvingas jag därmed till delägarskap och ständiga nyemissioner i ett bolag som missgynnar mig och mitt land.
Det är ungefär som att köpa en bil tillsammans med sin bror som bor hundra mil bort, betala större delen inköpspriset själv, men låta brorsan få bilnycklarna samtidigt som alla kostnader dras från mitt konto. Grattis broder Danmark, snygg deal!!!

Kalle
2012-07-06 13:14

Svenska staten äger 3/7-delar av halva SAS, dvs 3/14 delar. Det är inte ett majoritetsägande. Halva SAS är privatägt. (större del privatägt än tex Finnair). De största aktieägarna av de privata framgår av årsredovisningen. Självklart är några av dessa svenska. Norwegian är indirekt delvis statsägt via Finnair. Kul att veta! Det är inte alltid okomplicerat här i livet!

Stockholmaren
2012-07-06 11:37

Till Knut arne

SAS meddelade för en tid sen att man skall säga upp administrativ personal. Större delen utav denna är i CPH för att hela deras operativa avdelning ska baseras på ARN. Hur många tjänster och arbetsplatser ger inte detta till “svenska delen utav SAS”?

Jag förstår ditt tankesätt, men det heter SCANDINAVIAN airlines, inte SWEDISH airlines.

Knut-Arne
2012-07-05 23:13

Till “Stockholmare”??? Nej inte alls konstigt att vi svenskar använder vårt ägande i ett flygbolag för att minska underlaget för långlinjer från våra egna storstäder till förmån för ett annat lands huvudstad? Nej inte alls konstigt att vi på det sättet missgynnar vårt eget land till förmån för ett annat land? Nej inte alls konstigt att vi medvetet betalar för detta genom att flyga omvägar och tvingas till byten på en flygplats i ett annat land? Nej inte alls konstigt att vi täcker upp för detta affärsmässiga vansinne med våra skattepengar?
I mina ögon är Sveriges agerande som majoritetsägare i SAS fullständigt bisarrt! Det är bara att gratulera Danmark till dubbla vinstlotter. Ett långlinjenät långt större än vad landets storlek motiverar och två grannländer som betalar räkningen!

Lågprisprofilen
2012-07-05 22:35

Kul för skåningar och andra danskar. Men för oss andra som ändå måste göra ett byte för att komma till SFO ser jag inte det fantastiska i att just SAS flyger dit. Spelar ingen större roll om jag byter i HEL, AMS eller CPH.

Peter Hof
2012-07-05 21:52

Det rör mig inte i ryggen. Jag flyger relativt ofta till US west coast via Amsterdam p.g.a :
*KLM:s och Delta:s fina utbud där.
*Bara dryga timmen ner till AMS.
*Jättefin flygplats.
*Trots storleken funkar allt smidigt.
De gånger jag tvingats flyga via CPH har det alltid var något strul. Varenda gång! Jag simmar hellre över Atlanten än att sätta ner min fot på CPH igen!

Stockholmare
2012-07-05 17:57

Hur resonerar ni egentligen? Själv tycker jag att det hade varit kanon om det var ARN-SFO men kan absolut förstå varför det blir CPH istället. Större flygplats, större kapacitet, bättre europa förbindelser.

Konstigare än så är det väl inte?

Skriv ett svar

Antal tecken 0/1500