flygpsykolog test
God kväll piloter.
Jag går i banorna på att göra testet i lund hos en flygpsykolog för att se hur det egentligen ligger till däruppe. Jag vill veta om jag bör hålla mig till allmänflyg eller om jag har hjärnkapaciteten att satsa till att bli kommersiell pilot i framtiden. Jag har viljan och motivationen, samt beredd på att göra uppoffringarna som krävs.
Jag har frågat runt bland piloterna på min klubb som genomgått dessa tester, men jag får alltid något spretigt svar tillbaks.
Det jag är ute efter är om någon mer ingående kan beskriva hur det går till. Som jag har förstått det som är det dessa tester man gör.
Spatial test = förklara vad du fick göra/kan du jämföra detta med något, hur blir man bra på detta.
Problemlösandeförmåga = kuber etc, liknande iq mensa test?.
Vad mer?, försök gärna konkret besvara hur dessa går till, finns dom på nätet någonstans, och hur förberedde du dig inför dessa helvetiska tester.
Tack för på förhand för er som tog er tid att läsa och besvara!.
MVH
svar
DMT görs mig veterligen inte allt för ofta av psykologerna numera, på gott och ont. Det är ju ett mycket omdebatterat test.
Dock är det inte helt utdött heller, jag gjorde DMT hos Interpersona senast för ett par år sedan.
Jag gjorde min DMT test på F5 Ljungbyhed 1979 med godkänt resultat. Denna test är tyvärr borttagen idag och det är ju trist. Testet var utmärkt, såtillvida att man sållade bort presumtiva piloter som sedermera riskerade att fallera under aktiv tjänstgöring i luften. Denna test borde återinsättas för att sålla bort 95% av dagens curlade kids som önskar sig ett yrke i luften.
Ska du bara göra ett psykologiskt lämplighetstest för flygare ska du inte oroa dig. Det klarar 60-70%.
Ska du däremot göra vidaretesterna som exempelvis TFHS har och några fler snackar vi. Där faller fler bort.
Tim
does any one know if the tests are taken in english or swedish?
or does it really mater?
does one have a choice?
De som utför testerna till YH-utbildningen är FMC i Lund, Interpersona och SIAP. Gordon Consulting har avsagt sig inblandning i den här typen av tester, vilket framgår på Gordons blogg.
Är det Interpersona som kommer stå för testerna eller någon annan också? Jag har utsatt mig för både Interpersona, Gordon och liknande tester utomlands och Interpersona framstod utan tvekan som de med mest tveksamma metoder och även minst sympatisk framtoning. Det vore tråkigt om potentiellt duktiga piloter sållas bort för att de inte stod ut med Interpersonas hårda behandling.
@Hanibal
De bedömer även social kompetens, så att sitta tyst som en mus är kanske inte att rekommendera.
De är fullständigt galna och maktlystna. De, analyserar precis allt du säger och gör.
Bäst ät att vara så tyst och osynlig som möjligt med bra resultat på proven
jag har en väldigt spretig hög med komvux,folkhögskola och distanskurser som totalt ger högskolebehörighet.
alt.1, spelar ingen roll måste vara gymnasieslutbetyg
alt.2, jag har en jäkla flyt eftersom jag bara har högsta betyg på allt. (inte så svårt att få på fhsk)
vad tror ni?
Alltså… det går ju inte att spekulera kring förrän SAA rapporterar hur många som sökt deras YH utbildning.
Men troligen kommer snittet ligga betydligt högre än så, tyvärr.
Det kan vara en idé att söka nästa år då fler platser erbjuds.
Kommer jag ens att ha en chans om jag söker?, säg att jag har ca 13-14 i snitt samt godkänt psykologist test.
Emil… om du tog dig tid att läsa Gordons blogg så hade du också insett att han skriver att han väljer att inte deltaga. Av alla psykologer där ute så måste jag säga att jag har stor respekt för Hans och hans syn på hela individen och inte just ett par siffror. Det är han väldigt tydlig att poängtera jämfört med Interpersona som jag upplever är mer fixerade vid just siffror.
@Doktorn
Jag beskrev endast YH-utbildningens uttagningskriterier. Eftersom jag själv inte är psykolog har jag för övrigt ingen kunskap i hur dessa kriterier uppkommit. Man har valt att sätta gränsen där. Kort sagt, man får inte vara FÖR dålig men man får å andra sidan inte heller vara FÖR bra. Dessa tester är endast första steget i gallringen, ungefär som FV hade på 60-80-talen, eventuellt också senare. De ska ju ner till 20 elever.
Att Hans Gordon valt att ställa sig vid sidan är upp till honom och att han bloggar om det kan ju uppfatas som att han är en “dålig förlorare”. Han hade ju ensamrätt på SAS uttagningar under 70-90-talen samt även uttageningarna till TFHS efter det. Att han inte är inblandad nu kanske har andra förklaringar.
@benke
Aptitude betyder lämpliget eller fallenhet och är en sammanskrivning av engelskans abilities, skills and attitude, så det har inte bara med motivation att göra. Är man motiverad så förbereder man sig så gott man bara kan för dessa tester och funderar noga på varför man vill bli pilot.
Lämplighet korrelerar dock med motivation för en uppgift… Därför jag inte tycker man kan använda kort sorterande osv för ett jobbtest som inte innebär att man ska vara Casino dealer. Så i mitt tycke har dagens pilotutvärdering liten validitet för uppgiften.
Det publicerades nytt forskningsresultat för inte så länge sedan där forskarna sågade dagens s k IQ test och menade att det egentligen bara är ett motivationstest. Alltså att det mäter mer motivationen hos en deltagare för att lösa den formen av tester.
@ Emil från Lönneberga
Jag tror att ett aptitude test är just ett lämplighetstest och inte ett motivationstest.
För TFHS krävdes att man uppnåt 6 av 9 på Stanine-skalan.
SAS krävde på deras antagningsmodell 5 av 9 på Stanine-skalan.
5 = Lämplig
4 = Lämplig med viss tvekan
Som tidigare nämnt i forumet kommer YH testet motsvara 50% av ett komplett psykologtest. Man kommer alltså på YH testet INTE kolla på egenskaper som motorik, simultanförmåga och personlighet så mycket. Utan det kommer mer testas teoretisk förståelse och kapacitet, och behandla testning av kognetiv förmåga och iq.
Minst 50% av kandidaterna beräknas klara testerna, som för vissa kan upplevas svåra, andra lätta, beroende på hur man är lagd.
Vad det gäller betyg så gör Emil i Lönneberga ett korrekt uttalande. Av samma anledning att man gärna ska ha medel på Stanineskalan (5), är det att föredra personer till pilotutbildning med medelbetyg, exempelvis 13-16 i snitt.
Det är faktum att pilotbranschen inte ser lovande ut idag, och det kommer även bli tufft för YH eleverna att slå sig in. En person som därför har över 16 i snitt, kan gott och väl välja en annan utbildning efter YH och lätt falla sig tillbaka på studentstolen i juridikklassrummet eller annan motsvarande utbildning som leder till välbetalt jobb och bekväm livsstil. SAA lär vilja ha hög statistik på de som faktiskt väljer att gå vidare i arbetslivet som piloter TROTTS dåliga villkor, och bör/lär därför gå mest efter motivation, personlighet, livserfarenhet och intresse. Dvs. har man tagit sig till intervjun, har godkänt YH test, ska inte betyg längre bli avgörande.
Lycka till hörni!
Emil från Lönneberga, du kan uppenbarligen alldeles för lite om tester. Det finns inte någon vetenskaplig undersökning som klargör att lägre än en 4:a på en niogradig skala innebär att man inte kan klara en pilotutbildning. Det finns inte heller någon vetenskaplighet som säger att mycket höga testpoäng måste tolkas som att en sån person bara skulle bli uttråkad i jobbet som pilot. Så det är bara trams det du skriver.
Sen är det faktiskt så att tester är uppbyggda på mätskalor som innebär att det t ex bara behöver skilja ett enda testpoäng (råpoäng) mellan den som får en 4:a och den som får en 3:a. Den psykolog som då hävdar att den som fått en 4:a är godkänd, medan den som fått en 3:a är underkänd gör inte något fullvärdigt psykologjobb.
Psykologen Hans Gordon som tydligen ställt sig utanför SAA:s YH-urvalstester har skrivit en del om det här på sin blogg: http://www.hansgordon.wordpress.com
YH-testet är enbart ett test för ansökan till YH-utbildningen, inget annat. Man använder bedömningsmallen STANINE där lägsta graderingen är 1 och högsta är 9. Man bör ligga mellan 4 och 7 alternativt mellan 5 och 8 beroende av hur många det är som söker. Man MÅSTE ha lägst graderingen 4 i samtliga moment för att bli godkänd.
För låg gradering indikerar att man inte kommer att klara av utbildningen och för hög gradering indikerar att man är “för begåvad” och att utbildningen hamnar på en “för låg nivå” och man blir uttråkad.
Skolbetygen vägs också in men “normalbegåvining”, dvs sittbetyg på 13-17, är att föredra av samma anledning som STANINE-graderingen. Men som sagt, kriterierna kommer att variera beroende av hur många ansökningar de har.
Ett generellt lämplighetstest för att bli pilot ser något annorlunda ut och går mer ut på att utröna om du är tillräckligt motiverad att lägga ut närmare 1 miljon kronor för att bli pilot (aptitude test). Man kan tycka att ett motivationstest skulle vara på sin plats för att få en gratisutbildning också, men i dagsläget är det inte så.
Nu är det inga helvetestester man går igenom. Visst är de jobbiga men är man “normalt funtad” så klarar man dem. Det är test beträffande logik, spatial förmåga, numerisk förmåga, språkförmåga, simultankapacitet och ren allmänbldning. Allt under tidspress och huvudet lär kännas helt urblåst efter en testdag. Lyssnar man bara på vad psykologen säger så inser man vilken nivå det är önskvärt att man ligger på.
@Anders, de har visst inte likadana test. I Lund kör de nåt som är helt och hållet datoriserat. Det gör inte de andra.
jag frågade och de sa att de räknar med att godkänna 60-70%. där brukar snittet ligga.
de hade i princip fullbokat alla testdagar också så det är redan en populär utbildning, och tydligen vägs betyg in i bedömningen
får dock lov att göra om testet men då kostar det ytterliggare
vi var 4 st, 2 gick vidare