Norwegian Arlanda-Dubai
Hej!
Undrar om det finns någon Norwegianpilot eller någon annan som kan svara på en sak jag undrar över.
Norwegian flyger ju Arlanda-Dubai och Oslo-Dubai med Boeing 737-800 Det tar enligt deras sida 6h 30 min. Det är väl nästan max vad en sådan maskin kan flyga. Undrar då om man kan lasta planet med max antal stolar eller är det en gräns på hur många pax man kan ta? Vidare undrar jag om man flyger med ett lägre machtal för att spara bränsle och vad ligger det på ungefär?
svar
LH 768 FRA-PNQ 02 Feb gick enl tidtabell och landade on block 37 minuter tidigt. Bra vindar eller tilltagena blocktider? Returen via Bukarest som planerat (tekniskt stopp enl. Amadeus). Kabinconfig 32C och 60Y TTL 92 Stolar som tidigare nämnts.
B-737-800 mener du vel Fritz Klyka……og man mener vel salgsbare stoler….
Norweigan flyger med B737-300 till Dubai med 143 stolar ombord, inget annat!
Just den specifika routen har dom 92 stolar. Gott om utrymme !
Du pratar om Boeing Business Jet med ibland så lite som 50 – 80 stolar i lyxklass och då är det inga problem.
Jeg fant på et nettsted opplysninger om at den lengste non-stop for B-738 er Frankfurt-Pune(India), og den tar 8t 15min. Utført av Privatair for Lufthansa.
Noen som vet hvorfor denne klarer slik “leg”, og hvordan delay-faktoreren er (Jfr sjansen for tech stop en-route for fuel)?
Man kan ju säga att det verkligen är på gränsen av vad som klaras av, även med begränsningar. Om man tittar på flightstats uppgifter så ser man att DXB-ARN går utan mellanlandningar. 71% av flygningarna är på tid och den längsta förseningen är 25 minuter och linjen har en medelförsning på 9 minuter. Knappast något som beror på en mellanlandning. DXB-CPH ligger på liknande siffror men ett mindre underlag att redovisa.
Ser man sedan på DXB-OSL så är endast 29%! av flygningarna i tid och 37% av flygningarna har kraftiga förseningar. Maxförseningen ligger på 178 minuter och medelförseningen är 47 minuter. Man kan då tänka sig att de här kraftiga förseningarna beror på att man måste gå ner och tanka.
Frågan är ju vad man ska göra då. Kanske bygger så stor del av turerna på engångsresenärer och därmed är det inget problem att man får sura passagerare så ofta som man rimligtvis borde få. Så länge linjen bär sig så kan man ju köra såhär och det är väl en fullt godtagbar affärsmässig inställning. Men man kanske skulle börja upplysa i bokningsskedet att det finns risk för “mellanlandning” på DXB-OSL.
Statistiken bygger på DY5402 och DY5003 15 november 2012 till 15 januari 2013 från flightstats.com
@ Tanya
Det var jag som uttryckte mig fel Jo jag vet hur många stolar deras plan har. Menade som du skrev. Att de endast säljer ett visst antal stolar, då de annars blir för tunga.
@Fjodor
Begränsning i antal stolar?
Hur menar du?
Alla DY’s flygplan av modellen 737-800 har antingen 186 eller 189
säten. Så begränsningen ligger i vikten enbart, inte antal stolar.
Så av denna orsak så säljes endast 150-160 stolar för att flygplanet inte
skall bli så tungt att det MÅSTE mellanlanda på vägen tillbaka till Skandinavien.
Har för mig begränsningen ligger i antal stolar. Men minns inte riktigt antalet.
På vägen ner, ingen begränsning av antal pax. Jag har haft 176 passagerare på vägen ner. På vägen hem begränsning på 150-160 nånting
De klarar sällan hela sträckan tillbaks p.g.a. den långa flygtiden. (Ibland över 7 timmar) Stockholm klarar de ganska ofta, men maskinen till Oslo får ofta gå ner på Arlanda och tanka. Så nej, 737 är inte optimalt på sträckan…….
Råger, QR startet ARN-DOH v.v. med en A-319LR, tror den har lengre range enn B738
Nej, går ej att flyga 189 pax direkt till Dubai, spelar ingen roll med den lite lättare versionen. Inte ens från Köpenhamn. Även med 150 pax så blir det på marginalen att klara sig hela vägen hem. Är ofta enorm motvind på vägen hem med flygtid på nästan 7 timmar.
Dom tar 186 ( nya sky interior 738) eller 189 i den gammla varianten.
Norwegian tar ingen cargo och då klarar man sträckan med full beläggning.
Qatar flög ju ARN_DOH med en 737’a första året så visst går det.
Har för mig max på den linjen är 154 pax, men det händer mer än sällan att dom får gå ner på andra sidan östersjön för att tanka. Tror dock inte man flyger långsammare för att spara bränsle.