Återanställningskrav SAS
Läser på SVT att pilotföreningar stämmer SAS och vill ha återanställningsrätt.
Detta får jurister avgöra men om de får rätt betyder det att alla uppsagda återanställs till gamla villkor. Det blir dock en kortlivad seger eftersom bolaget med dessa förutsöttningar inte kan överleva och ägarna kommer att kräva “omstrukturering” eller avveckling. Tyvärr det enda som återstår när man inte ens på sikt kan leverera lönsamhet.
svar
Hoppas att SAS faktiskt tar sig i kragen och återanställer snabbt, särskilt med tanke på att Corona drabbar allt och alla…
Blev det några återanställningar i slutändan? Mer på gång?
SAS behöver en nystart, med enkraftigt bantad administration, nya avtal för alla anställda.
Det ska vara slut med det som alltid har varit ett utav huvudproblemen på SAS, nämligen detta förlamande ” rättvisa tänket” mellan danska , norska och svenska anställda.
Det har alltid varit så att om man t.ex startar en ny långlinje från CPH, då måste också ARN och OSL baserna ” få nånting” detta leder till väldigt krångliga avtal, komplexitet och högra kostnader.
Sverige är den sista Sovjet republiken, visste du inte det?
I Jantelagens paradis ska alla vara lika, dvs lika fattiga, lika dumma och lika initiativlösa…
Tarom har väl inte gått i putten? Även om man kan undra hur det kan vara möjligt…
Kunde Alitalia/Swissair/Sabena/Interflug/Tarom/British Caledonian gå i putten, så lär SAS åxå samma väg få vandra.
Återanställningen som facket avtalat om gäller i SAS Scandinavian Airlines D-N-S och inte i moderbolaget SAS AB. Det kommer inte att hjälpa hur mycket SPF och danska pilotföreningen gnäller och vädjar i pressen. De har snålat med dåliga jurister och skrivit på ett avtal som säger exakt vad som gäller. Därför vågar inte facken ta SAS till domstol – de vet att de förlorar. däremot kan de strejka när avtalet går ut i vår och då kommer de att sänka bolaget och alla får söka nya jobb.
Nån tycker att piloterna skall få det de har rätt till……….om det ändå var så enkelt
eftersom jurister måste avgöra vad som är fallet.
Följande kommer att ske: Bolaget kommer att värdera situationen totalt i början av året och bedöma om man under de då gällande förutsättningarna med Covid, avtal, tvister och konkurrens finns förutsättningar att tjäna pengar och uppnå lönsamhet. Blir svarer nej så tar SAS historia slut rätt snart därefter.
Tyvärr talar idag det mesta för att just detta blir faktum och en kontrollerad avveckling påbörjas.
Borde inte SAS piloter med “gamla” kontrakt stödja de unga piloterna med lämpliga sympatiåtgärder ?
Det vore att visa resning och solidaritet även om de riskerar egna inkomster men det är bara en tidsfråga innan en total make over blir tvungen och de gamla har inte brist på pensionsförsäkringar.
Egentligen är det ju rent ut sagt ynkligt att inte stödja sina unga kolleger.
Slutar kanske med konkurs men det är ju vad SAS borde göra för tydligen måste bolaget rekonstrueras totalt, det räcker inte med att bara sänka lönerna för unga piloter, om SAS ska gå med vinst.
Ryanair klarar ju att betala bra pilotlöner så felet måste ligga på overheadkostnader och illa genomtänkt företagsupplägg, ex flyg som kräver övernattningar, olika plan med olika servicepersonal och olika pilotrating…det kostar skjortan.
Det behövs en ordentlig städning för skattepengar ska inte hålla SAS under armarna.
SAS piloter har erbjudit sig att gå ner i lön men SAS accepterade inte det.
Det kanske låter konstigt men det är helt sant.
Fantastiskt att folk vet vad jag ska tjäna som pilot. Är Sovjetunionen tillbaks igen?
Enkelt svar. Nästan alla kan bli sjuksyrror, däremot kan inte alla bli piloter.
Vad skall piloterna anpassa sig till för ny verklighet? Allt de vill ha är sin rättighet, enligt skrivna avtal, sin Återanställningsrätt, försök inte göra detta till något om lön för det är det inte, de vill ha sin rätt till återanställning så enkelt är det. Det som behöver ändras är de skyhöga chefslönerna och jättestora administrationen, de drar pengar, inte billiga piloter.
Intressant exempel du tar upp. Kanske är rimligt att sjuksyrror har samma eller mer betalt än oss piloter? Längre utbildning, otroligt tuff arbetsmiljö varje dag (speciellt på vissa avdelningar/städer såklart), mycket ansvar. Drastiska förändringar som bara är att suga i sig och utföra (covid IVA)
Och jag har hört alla argument om att styrmän än second in command osv men detta är min åsikt. Våra arbetsdagar är ju faktiskt rätt lugna när vi väl kommit iväg och sitter där och flyger. En styrman ska inte ha mer än 42000 kr med den erfarenheten, inte en chans.
Vi får hoppas att juristerna kommer fram till det rätta svaret. Alltså att SAS inte har gjort något fel. Saspiloterna kanske ska kliva ut ur sin bubbla och inse hur världen faktiskt ser ut nu.
” Vi pratar alltså om en lön på 42000kr i Sveriges huvudstadsområde. Där man dessutom arbetar 3 av 4 helger per månad, utan några helgtillägg etc.
Underbara villkor, eller hur?”
Alla piloter blir under rekryteringsprocessen informerade om anställningsvillkoren. Att sedan efteråt klaga över att behöva arbeta 3 av 4 helger och dessutom utan helgtillägg är barnsligt. Det borde inte komma som en överraskning att inom servicebranschen behöva arbeta helger då många är lediga och vill flyga.
Om inte skon passar är det bara att sluta, men håll inte SAS ansvariga för detta för det är individens eget beslut att jobba hos dem.
Till EX:
Jag kan garantera dig att en nyexaminerad sjuksköterska har INTE 40.000 kronor i ingångslön. Ingångslönen ligger på närmare 28.000 kronor. Far inte med osanning.
Däremot anser jag att sjuksköterska bör ha högre löner än piloter med avseende till arbetet i sig med allt det ansvar det innebär. Sjuksköterskor räddar liv och ser till att sjukvården går runt. Piloter klagar över att de måste jobba då folk vill resa, och då det inte passar går de ut i strejk.
Mvh, Narkos- och IVA-sjuksköterska (tidigare CC)
Du glömmer att Norwegian och BRA har gjort bolags rekonstruktion. Detta har ofrivilligt kostat aktieägarna, staten och många resenärer stora pengar. Jag förlorade 96% av mina Norwegian aktier.
SAS har inte gjort något som kostat de som redan betalt en biljett något. Norwegian och BRA ställde in ett flertal flygningar i samband med deras rekonstruktion som kostat resenärer en hel del pengar utan att de fick någon flygresa. Staten har via sina bolag förlorat undervägs avgifter, startavgifter mm i samband med Norwegian:s och Bra:s rekonstruktioner.
De största bidragstagarna är Norwegian och BRA.
Men det är inte alla förunnat att förstå.
Nej, en nyutexaminerad sjuksköterska i Stockholmsområdet tjänar inte alls ca 40 000 kr i månaden. Genomsnittet i Stockholm, oavsett antal års erfarenhet, var förra året 37 916 kr i månaden – och då låg Stockholms län högst i landet. Naturligtvis ligger nyutexaminerade lägre än genomsnittet. Nyutexaminerade läkare (AT-läkare) i Stockholm ligger på ~34 000 kronor.
SPG och div kabinfack vägrar fortsatt att inse verkligheten. Bolaget behöver anpassas till verkligheten.
Om dessa bakåtsträvande fackförbund får rätt. Kommer bolaget att rekonstrueras på något sätt. Det enda man kan vara säker på om det händer, är att alla nuvaranda anställda förlorar jobbet.
Det samma händer om dessa fackförbund går ut i strejk.
Dags att piloter och kabinpersonal tar in att SAS inte är ett statligt sysselsättnings projekt, som är till för dom anställda.
SAS är ett börsnoterat aktiebolag som är till för kunderna, och för att tjäna pengar till ägarna.
Det är helt otroligt att SPG går till regering och riksdag i båda Danmark och Sverige för att stoppa alla initiativ för att anpassa verksamheten till nya verkligheten.