Rekonstruktion av SAS på gång?
DNB sänker riktkursen på SAS-aktien till 0,40 kr och tror på en rekonstruktion i närtid. Detta kan betyda att SAS kommer ut ur sina gamla dyra pilotavtal och kan bygga nytt med SAS Connect och SAS Link som bas. En rekonstruktion av SAS innebär också att dotterbolagen i SAS Ground Handling kan avyttras eller låta de gå i konkurs. SAS blir fri att upphandla nya avtal för dessa tjänster.
Blir spännande den 22 februari. Styrelsen verkar ha bestämt sig och förmodligen pågår nu diskussioner med långivarna som är de enda som kan släppa igenom en rekonstruktion. Synd bara för oss alla som sitter med många eurobonuspoäng som kan bli värdelösa eller kraftigt devalverade eftersom de är en del av balansräkningen.
https://aksjelive.e24.no/tag/scandinavian-airlines-sas/3211d669-e9e5-4d8b-ab27-3debe81d1ae7
svar
Tillbaka till enkla biljetter och låt pax ha handbagage med ombord på alla biljetter. Jaga inte pax likt Ryan och Wizz. SAS har 4 kategorier SAS GO Light, SAS GO Smart, SAS Plus Smart, SAS Plus Pro. Det är för komplext och osmakligt vid gate.
Bort med komplexiteten och sluta kopiera lågprisbolag. Tillbaka till the Scandinavian way;
SAS Light – Endast handbagage
SAS GO – 1 x Incheckat bagage (Eller golfbag)
SAS Plus – 2 x Incheckat bagage, fast track, lounge, ombokning osv
Låt alla passagerare ha handbagage enligt följande;
1 x Liten väska under sätet (datorväska/handväska)
1 x Handbagage max 10kg (kabinväska Max 55x40x25 cm)
Behövs sparas mera än på kaffet för att få denna skuta att vända.
På punkten att Sas ska möta resenärerna med bättre service, hur ska detta i praktiken ske?
Nä nu blir det till att vända på varje krona.Slut på gratis kaffe mm nu
Besparingsprogrammet kommer slå extremt hårt mot SAS personalen.
Hoppas att vi resenärer får en bättre service som punkt tre i programmet avser.
“Jag är inte säker på att det är som du säger att SK “äger” slottarna. Jag tror att det är konsortiet som gör det.”
“Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden” är konsortsiet och AOC innehavaren för SK/SAS – SCANDINAVIAN.
SAS AB är bara moderbolag, men inte samma sak som konsortsiet.
“at” Erik, for at slotter skal ha en verdi, må det være en etterspørsel etter de.
Historisk har noen slotter blitt solgt på LHR, mulig andre steder-jeg har ikke hørt om noe annet. SAS kan neppe ta slots som inntekt/tilganger. Med pandemien eksisterer ikke engang etterspøselen etter de på LHR.
Med overflygings tillatelser, de tidligere tre SAS-landene har i hovedsak disse med land som Russland og Kina. Disse vil heller ikke ha noe verdi, skulle SAS gå ut av business. Overflygings tillatelsene tilhører egentlig nasjonalstatene, som designerer et eller flere selskap som fra “vår” side kan fly, etter avtalene, over fremmede land. Går SAS ut av business, eller i en viss tid ikke vil overfly disse land, vil statene designere andre, innenfor avtalen, såfremt etterspørsel finnes.
Facken vägrar ge efter.
https://sverigesradio.se/artikel/facket-piloter-inte-redo-att-radda-sas
Ägarstrukturen är det komplexa. Jag är inte säker på att det är som du säger att SK “äger” slottarna. Jag tror att det är konsortiet som gör det. Jag tror också de kan flytta runt dessa lite som de vill. Annars skulle det vara svårt att sälja dessa som man tidigare gjort. Många pratar om storleken på SAS kostym. Jag är inte lika övertygad om detta (jag vet att det finns ett relativt tjockt lager med onödiga chefer, men inte i linjen), SAS har väldigt mycket mer inhouse än andra bolag. Exempel är SGH och Tech. Så när man drar fram “anställda per flyg” så ser ju SAS sämst ut, men man ska tänka att SAS har en CAMO som måste vara 50-100 pers. Easyjet har väl en NPH, thats it. SGH har jag igen aning om. Men det är väl ett par tusen som jobbar där.
@Erik
Det kanske är så som du säger i vissa delar helt klart. Däremot i en företagsrekonstruktion så tittar man på alla delar. Inte bara kostnader utan även värdet i dom olika AOC:erna. SAS-Main besitter till exempel alla slottar och överflygningstillstånd och det är ett skandinaviskt AOC, där det finns ett mycket starkare politiskt intresse. Connect är ju bara ett komplement till Main och registrerat på Irland, (ungefär som att jämnföra en svensksåld bil med en importerad). Sen har ju inte Sail, som det hette innan kunnat visa några som helst + resultat sedan starten 2016 då när SAS faktiskt gick med vinst. SAIL/CONNECT har bara varit en kostnad helt i onödan. Den stora “svulsten” i SAS är fortfarande kostymens storlek på den administrativa sidan som är alldelses åt helvete för stor och kostsam, det vet nog SAS själva också. Där kommer man med all sannolikhet kapa allra mest.
RE: T Rex
Det där är gamla saker du drar upp. Så är det inte längre.
Min tes är att man kommer gå för någon typ av rekonstruktion. Med resultatet blir att klassiska SK avvecklas.
Men det förklarar inte varför man tidarelagt delårsrapporten, vilket är det som är mest juicy. Några uppenbara anledningar kan vara
– Uppköp, nån ser möjligheten att köpa bolaget och lägga ner SK och forsätta med slots och EB program men dumpar SK och kör vidare med Link och Connect
– Ny emission, pengarna är slut
– Nått har hänt med flottan (A350 är ställd på backen utan att någon egentligen vet varför. En teori är att leasebolaget inte tillåter SAS att använda det)
SAS affärsmodell är förlegad sedan länge och Ankans uppgift är liemannens.
Gemena man struntar i vilka som står i check-in och vem som rattar flyget, pris och punktlighet är viktigast. Vi såg ju nu senast hur SGH skötte sitt jobb i CPH när dom gick på fackligt möte. Med 3 länder och 39 fack så är SAS otroligt tungrott och ineffektivt och lägg på det en spretig flygplans flotta där inköp av flyg inte alltid har ekonomi som grund utan vad piloter och kabin tycker är roligt att flyga. SAS flyg har mycket special som bara är SAS så när dom säljs så måste dom återställas till ursprungskonfigurationen då inga andra flyg vill ha SAS special. Kanske inte ledningen som ska bytas ut det kanske är personalen. Gör om gör rätt.
Kan med 100% säkerhet säga att SGH inte längre är relevant för kunden. Förr var det så när det mesta hanterades manuellt men inte längre idag. Kom ihåg att det i princip inte finns någon SAS personal någonstans i världen förutom de största destinationerna. Du som tycker SGH är så viktigt för SAS och kunden borde tänka på att SGH bara finns på utvägen och inte returflygningarna av ovannämnda skäl. Försök på tag i en SAS anställd i Malaga, Faro eller Palma t.ex! Ändå kommer kunderna hem med baggage trots att andra än SGH medarbetare fanns där!
SGH WHO? Alt är ju automatisk nu. Vem som ger mig matkupong vid förseningar spelar ingen roll.. SGH, Aviator, Menzies!?! Från checkin tills jag kliver ombord har jag sannolikt inte haft med en endaste markpersonal att göra. Så fattar inte helt vart du har det från.
Som jag ser det, finns två möjligheter.
Den ena, som är att genomföra en rekonstruktion av bolaget, som kan leda till att SAS blir ett modernt flygbolag som mår bra och tjänar pengar på sikt.
Och som likt nya ITA i Italien blir attraktivt för nya ägare
Den andra möjligheten är att fortsätta ” rekapitalisera” den sjunkande skutan. Detta kommer att betyda ett SAS som ständigt befinner sig på randen av konkurs, och behöver få påfyllning av pengar vart/ vartannat år. Och där staterna på sikt blir majoritets ägare, något som tydligen är en våt dröm för alla bakåtsträvande fack förbund.
Gemene man vet knappt vilket flygbolag de åker med och bryr sig ännu mindre om personalen på marken är anställd av ett flygbolag eller ej. Samt i ca 90% av fallen på flygplatser i Norden så är interaktionen med någon markanställda noll då incheck är gjord på mobilen och boarding sker genom att själv blippa biljetten. Så tyvärr har SGH i sig inget mervärde för passageraren.
SGH är viktigt för SAS för att utan SGH är SAS ingenting. I said it!
Ställ er frågan: Vad är Norwegian – egentligen? Vad möts man av – egentligen? Billig stol ner till Malaga? Det är typ det enda – och det är väl vad många bolag lever på: ex Easyjet och Ryanair. Det finns dessvärre väldigt få som lägger märke till kabinpersonalen, speciellt om kabinpersonalen har bråttom för att planet ska gå på tid, eller pratar ett annat språk vilket gör att den personliga kontakt som uppstår när man pratar samma språk inte finns där.
Därmed är de personer man möter i check-in, i avgångshallen, de som hjälper dig i kön, de som står vid gaten, de som ger dig matkuponger vid försenat flyg.. DE blir dem som till stort representerar SAS, dem som man mycket troligare skapar en personlig kontakt med, dem som är en STOR anledning till varför vi ser så många i Skandinavien som gång efter gång, inklusive mig själv, väljer SAS inte för priset utan för att det är SAS – för att man känner en PERSONLIG koppling till bolaget.
Det är även den STÖRSTA anledningen till varför försenade resenärer som kommenterar förseningen i media säger att det är FLYGBOLAGET som de pratat med när det egentligen är personal på Aviator eller Menzies Aviation som de har pratat med.
Utan SGH blir SAS ingenting – och det är verkligheten, och det är faktiskt varför SGH fortfarande finns idag den 18 februari 2022.
Sv Gro
Jag är inte pilot men är intresserad av flyg och har i mitt jobb rest mycket.
Jag håller med om att Ryanair är emot fackföreningar. Tror någon här att lönearbetare i t ex byggbranschen skulle haft dagens villkor utan “kriget” i början på 1900-talet ?
Det jag sagt är att Ryanair följer reglerna i Spanien men det krävdes säkert att ta “fighten”. I Frankrike försökte de köra eget race men då blev de stoppade så de lämnade baser där. De är tillbaka nu men hur de lever upp till Franska regler vet jag inte men normalt sett så är fackföreningarna starka i Frankrike.
Många avundsjuka anser att piloter är överbetalda men det är nog så att när t.o.m. Ryanair anser att högre lön än SAS vill betala är rimligt då finns nog en ganska bra förklaring, rädslan för att mänskliga faktorn orsakar en krasch.
Tänk er en Ryanairkrasch. Hur tror ni rubrikerna skulle vara och riktningen på aktiekursen ?
Paradoxen är intressant, ju säkrare flygtekniken utvecklas desto fler haverier beror på mänskliga faktorn.
Tyvärr kommer det behövas båda mera kapital och ytterligare nedskärningar.
Hoppsan! Det blev dyrt att starta nya plattformar tydligen. Nu får vi kanske en utvärdering den 22:a. En 5 åring hade kunnat räkna ut att det inte skulle vara lönsamt med Connect. Starta nya plattformar i en fullt pågående pandemi samtidigt som man mjölkar ur ägarna på pengar för att klara av dom mest akuta räkningarna är ju helt idiotiskt. Att samtidigt göra sig osams med all personal i bolaget talar ju bara för en sak: byt ut hela ledningen, gör om gör rätt. Eller KK