Slitage däck
Kan man inte bevattna landningszonen på banan så att mindre däck slits, bra för miljön tänker jag?
svar
Grooved Runway innebär att man fräst parallella spår i banytan tvärs banan för att öka avrinning av vatten. Finns på många större flygplatser.
Mer information finns om du gogglar på nätet.
Vad innebär ”Grooved Runway”?
ARN har “grooved runway”, i alla fall på 01L-19R.
Dubbdäck på flygplan provades för många år sedan. Inte alls lyckat eftersom dubben lossnade från däcken! Kommer för övrigt att orsaka skador på vingarna.
På en del flygplatser har man Grooved Runway, är effektivt. Att ha vatten på ytan med gummirester ger sämre bromsverkan, ingen bra idé.
Normala flygplatser, eftersträvar torra landningsbanor utan snö/is.
Linjeflyg provade det utan större framgång.
Skulle detta var ett miljöproblem i förhållade till vad?
Vore inte dubbdäck bättre att ha under vintertid för bättre fäste och effektivare att bromsa?
@TobiasO Driver du med oss?
Hjul som roterar när planet ännu är i luften är riskabelt. Däcket kan ha blivit skadat i samband med starten. Ev. gummirester kan då lossna och skada planets klaffar.
Nasa har prövat det, och fann ingen lönsamhet i det, endast risker.
Ett annat sätt att minska däckslitaget skulle ju annars vara att sätta små skovlar eller dylikt på hjulen som gör att hjulen spinner upp till nära landningsfarten före sättning. Man skulle kunna tänka sig en variant att bromsarna hindrar hjulen att snurra framtill strax före sättning då de släpps och hjulen tillåts spinna upp. Kan inte komma på någon direkt nackdel med detta utom att snurrande hjul kan skapa oönskade gyrokrafter men det borde vara så farligt. Sen är ju frågan hur mycket däcken slits i samband med sättning jämfört med övrigt slitage vid bromsning/rullning så frågan är ju om det är värt besväret.
MP har många övriga förslag när det gäller flyet också.
@ TobiasO
Bra att du funderar på alla aspekter. Just vatten på banan blir nog kontraproduktivt för det dröjer längre för hjulen att spinna upp, och under den tiden skrapas gummi av. Dessutom kompenseras i många fall bristen av bromsverkan med ökande användning av reversering, vilket ger mer bränsleförbrukning och buller.
Hur mycket påverkar det miljön ?? Vi skall inte äventyra flygsäkerheten.
Allt finns på google, om man nu kan googla. Tänker jag.
Jag pratar inte en sjö, vi måste göra något åt miljön tänker jag.
Frågan är om det inte skulle kunna få motsatt effekt då det tar längre tid för hjulen att spinna upp när man gör mjuka landningar på våt bana. Jag har också fått för mig att många flat-spots på däcken orsakas av att man bromsar på våt bana och att anti-slid inte riktigt kan hantera detta på ett optimalt sätt. Någon som vet mer om detta? Det kan ju också bli väldigt halt när man blöter ner gamla gummirester på banan.
Främjar knappast flygsäkerheten, torra banor ger självklart bättre “braking action”.
Haverier inte bra för miljön, tänker jag.