Wizz air i Norge
Någon som vet hur det går med Wizz airs satsning i Norge , med baser och inrikes linjer etc.?
svar
Var väntat de skulle backa ur. Norge var aldrig något för wizz air.
Jag är inte förvånad, Norge är allt för nationaliskiska för att tillåta ett utländkt flygbolsg att husera på Norska domäner. Nu menar jag inget illa i detta utan tvärt om.
Wizz backar ut ur Norge och lägger ner inrikestrafiken skriver VG. Oväntat kort uthållighet den hade då
Leif D, den er grei.
Wizz kan ha brutt norsl lov dersom det nektes fri fagforeningsorganisering.
Wizz har store planer i Norge etter pndemien, jfr https://e24.no/naeringsliv/i/kRlEAX/wizz-air-vil-tredoble-trafikken-i-norge
@pf. Jag skriver och jämför Norwegian med det Wizzair som inte brutit mot några lagar i Norge och ej heller straffats för detta. Wizzair är ett kostnadseffektivt bolag som har dragit ner antalet flygningar i Norge av marknadsskäl men som kommer att komma tillbaka och göra livet tufft för “mini-Norwgian”, Flyr och SAS på den norska marknaden. Widerö kommer att klara sig utmärkt eftersom dom har en flygplansstorlek helt anpassad efter den lokala efterfrågan. De andra tre inrikesbolagen i Norge kommer att blöda starkt de närmaste 2-3 åren och i bästa fall kommer ett av dessa bolag att överleva.
Leif D, dette er en Wizz Air tråd, ikke Norwegian.
Men, jeg vil likevel kommentere at Norwegian har gjort rett for seg, ved å bruke de lover som gjelder i Sverige. De har ikke brutt lover. Man kan ikke ha en selvstendig oppfatning av HVA det er å gjøre rett, så lenge dette er lovregulert.
Wizz är inte ett bolag som gör rätt för sig och hade alla agerat som dom så hade ingen betalat för din pension. Billigt är kul men det är lika mycket skatteflykt som att åka svarttaxi.
Och Norwegian är helt ute ur den svenska marknaden. De flög visserligen 4 flygningar under påsken till Spanien men sedan dess är de borta. De svenska konsumenterna är inte ledsna över detta. Sedan i mars har Norwegian sålt en hel del biljetter till naiva svenskar samtidigt som de ställt in flygningarna efter hand. Jag tror verkligen att svenskarna längtar efter flygbolag som WizzAir som är effektiva och gör rätt för sig.
Det virker som om de flyr veldig lite her i Norge f.t.
Ser ut som de har en maskin gående, men flere dager ingen flyginger. Maskinen, og sikkert også crew, roterer til/fra Gdansk.
Ser ut som, de dager de flyr, at de fast har en flyging til Bergen og Tromsø, og alternerer mellom Stavanger og Trondheim.
Ser ut som de har lagt inn flere flyginger og destinasjoner ut fra Oslo midt i Juni. Da må de ha to fly her.
Dette er svært lite ift det Wizz gikk ut med. Man kan si at satsingen er et mageplask, og mitt tips er at de snart er ute av norsk inrikes.
Et annet poeng er at Wizz er i “krig” med kommuner etc, etter at disse har boycottvedtak bruk. Tom vår konservative statsminister har offentlig uttalt seg negativt om Wizzair, når det gjelder deres personalpolitikk, spesielt om man kan organisere seg. Wizzair håper nok på billig reklame, og evnt noe erstatning i kommende rettsaker. Taper de der, er nok selskapet på vei ut av norsk innenriks, ja selv med seier, vil nok veldig veldig mange avstå fra å anvende det. Norsk forbrukermakt har tidligere “jagd” andre ut av Norge, som Lidl og et glasbolag fra Sverige.
Imidlertid, de flyr en del til/fra utlandet, som før, men Norge har f.t. meget strikte regler for innreise, noe som forvente å vare minst til 10 November i år. Det har vår regjering annonsert.