Utsläppshandeln kan bli ett industriproblem

Publicerad den 20 oktober 2008
Kommentarer
SAS tycker fortfarande att EU:s nuvarande system för handel med utsläppsrätter är bra, men varnar för att ett förslag som behandlas i EU kan leda till en extrem form av utsläppsrättshandel som kommer att kosta flyget alldeles för mycket.

– Det är helt fel att SAS skulle vara emot flygets handel med utsläppsrätter inom EU som ska påbörjas år 2012. Vi har alltid tyckt och fortsätter att tycka, att det är det enda ärliga systemet för att få ner flygets utsläpp.

Det säger i dag SAS ansvarige för politiska frågor, Hans Ollongren, till Flygtorget.se.

– Vi vänder oss emot ett förslag på att revidera hela systemet för alla industrier som gör att andelen auktionerade utsläppsrätter går upp till en nivå på 100 procent till år 2020.

– Det anser vi är en extrem form av handel med utsläppsrätter, som utgör ett problem för hela flygindustrin, säger Hans Ollongren.

Flygtorget rapporterade tidigare i dag att SAS-chefen Mats Jansson har skrivit ett brev till statsråd i Danmark, Norge och Sverige där han varnar för att frågan om utlsäppsrätter kan bli ett "kaotiskt och kostbart experiment som flygindustrin inte har råd med i dagens situation."

Liknande brev, säger Hans Ollongren, har skickats från andra flygbolag till flera regeringar i EU:s 27 medlemsländer.

– Hur systemet kommer att se ut i framtiden är fortfarande en öppen fråga. Vi vill behålla samma kompromiss som ska införas år 2012, där 15 procent av utsläppsrätterna auktioneras till högstbjudande.

SAS menar att som systemet ser ut nu kommer det att fungera för flygindustrin, det är realistiskt och genomförbart.

Politiskt finns det mycket mer att göra för att minska flygets utsläpp än att införa utsläppsrätter, säger Hans Ollongren och pekar på frågan om raka flygvägar i Europa – "Single European Sky" – som legat på politikernas bord i 25 år.

– En sådan reform skulle reducera flygets utsläpp med 10 – 15 procent, vi släpper i dag ut mer än vi vill.

– Europa behöver bättre trafikledning men frågan rör sig inte politiskt eftersom det handlar om kontrollen över de olika nationernas suveräna luftrum, säger Hans Ollongren.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten