Skriv ut  

USA klagar på EU:s utsläppshandel

Flygnyheter, Mats Palmgren, den 11 november 2008
EU-regler som skärper gränserna för flygets utsläpp också för amerikanska flygbolag strider mot internationell lag och kommer sannolikt att leda till juridiska strider, säger en företrädare för USA:s regering. Samtidigt kritiserar också landets tre största flygbolag det europeiska systemet för flygets handel med utsläppsrätter.

Flygbolagen är upprörda och säger att EU:s regler kommer att höja priserna för deras passagerare och att bolagens överlevnad hotas under en allvarlig lågkonjunktur.

Det skriver the Atlanta Journal-Constitution (AJC) den 8 november. Tidningen berättar att de tre stora flygbolagen - Delta, American och Continental - har begärt att branschorganisationen ATA (Air Transport Association) ska föra deras talan.

ATA:s ordförande, James May, säger att utsläppshandeln kommer att leda till att passagerarna väljer andra färdsätt, som är mindre säkra och släpper ut mer.

- Reglerna hämmar branschens tillväxt, äventyrar flygets miljöutveckling och höjer priserna för passagerarna.

delta_spirit

Enligt ATA strider EU:s system för flygets handel med utsläppsrätter mot Chicago-konventionen från 1944, där nationer förbinder sig att arbeta tillsammans i frågor om flyget.

I ett brev till EU har USA:s regering redan opponerat sig mot systemet. Om EU inte svarar måste frågan avgöras internationellt, säger Carl Burleson, chef för "the Federal Aviation Administration's Office of Environment and Energy," till AJC.

- Problemet är att EU går sin egen väg och till tvinga USA och andra länder in i sitt system.

- I EU har utsläppen ökat snabbt, men inte i USA, vi behöver inte fler marknadsincitament, vi har redan gjort ett bra jobb.

Att flygbolagen i USA kommer att vidta laga åtgärder tror också flygkonsulten Patrick Murphy i Washington:

- EU lägger miljöskatter på flygningar utanför sitt territorium, säger han till AJC.

- Till exempel kommer en flygning från Los Angeles till London att beskattas för hela flygningens längd, trots att flygningen till största del genomförs inom nordamerikanskt och internationellt luftrum.


   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev