Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten

Krönika

Vill SAS skapa ett lågkostnadsflyg? Krönika, den 10 februari 2017

Vill SAS skapa ett lågkostnadsflyg?

I slutet av februari har SAS årsstämma. Då kommer med all säkerhet frågan om baserna i England och Spanien upp. Och frågorna lär bli många. Det menar Lars Brynielsson som själv har svårt att se fördelarna med att SAS skaffar ett AOC på Irland.

Läs mer


Recept för ett lönsamt flygbolag Krönika, den 3 februari 2017

Recept för ett lönsamt flygbolag

Southwest Airlines har levererat vinst i 44 år. Ryanair är numera Europas största flygbolag. Båda har de hållit sig till sin ursprungliga affärsidé utan att snegla på andra. Uppenbarligen en vinnande strategi, menar Lars Brynielsson som återkommer med en krönika i Flygtorget.


Läs mer


Ryanair och Norwegian? SAS och Lufthansa? Krönika, den 22 april 2016

Ryanair och Norwegian? SAS och Lufthansa?

Flygbranschen omges ständigt av olika rykten. Den senaste veckan har två stycken vaknat till liv igen. Varför det, kan var vara en vettig fråga att ställa i en fredagskrönika.

Läs mer


Det våras för SAS Krönika, den 15 januari 2016

Det våras för SAS

Det är besparingarna snarare än ökade intäkter som gjort att SAS nu visar lovande siffror. Det ska dock inte förta de positiva signalerna och förhoppningsvis inspirera till ytterligare förbättringar, skriver Lars Brynielsson i årets första krönika.

Läs mer


Hur högt kan Wizz Air växa? Krönika, den 20 november 2015

Hur högt kan Wizz Air växa?

En ung enhetsflotta med den högsta nyttjandegraden i Europa. Lägg till en ultralågkostnadsmodell och bilden av ett mycket konkurrenskraftigt flygbolag växer fram. Men hur långt räcker det, frågar Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Hur högt kan Norwegian växa? Krönika, den 6 november 2015

Hur högt kan Norwegian växa?

Nya flygplan, hundratals destinationer och en fortsatt internationell expansion. Tillväxttakten i Norwegian är förtsatt snabb. Frågan är bara, hur länge kan den fortsätta?, frågar sig Lars Brynnielsson i en krönika.

Läs mer


Kan SAS banta sig till lönsamhet? Krönika, den 18 september 2015

Kan SAS banta sig till lönsamhet?

Från den stolta visionen på 1990 talet om att utveckla SAS gruppen till ett globalt resekompani med över 40 000 medarbetare har bolaget krympt till drygt 11 000 medarbetare 2015. Om planerna på att sälja markverksamheten förverkligas minskar antal medarbetare med ytterligare cirka 5 000. Är det en kur som kan få SAS på fötter igen, frågar Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Låt många flygplatser blomma Krönika, den 10 september 2015

Låt många flygplatser blomma

Regeringen har utsett den tidigare näringsministern Anders Sundström att utreda framtiden för Bromma flygplats. Han menar att Bromma kan stängas förutsatt att kapaciteten ökas på Arlanda. Dessutom behövs stora satsningar på infrastrukturens vägar och snabbtåg för att behålla förbättra Arlandas tillgänglighet, det skriver Lars Brynielsson i en krönika.

Läs mer


Att flyga eller inte flyga med Ryanair Krönika, den 10 juni 2015

Att flyga eller inte flyga med Ryanair

I Köpenhamn vill politikerna bojkotta Ryanair. I Billund är det mer tveksamt eftersom flygbolaget är en viktig arbetsgivare. Ryanair själva bekymrar sig mindre så länge som vinsterna fortsätter att ligga på rekordnivåer, skriver Lars Brynielsson i sin krönika.

Läs mer


Krönika, den 6 maj 2015

Flygbranschen i Europa krackelerar

Den europeiska flygbranschen är uppbyggd av starka organisationer där de flesta flygbolag ingår. Men nu rämnar samarbetet. Det är synen på hur konkurrensen från Qatar, Etihad och Emirates ska bemötas som gjort att bland andra IAG och Air Berlin brutit sig ur. Lars Brynielsson kartlägger den senaste utvecklingen inom AEA.

Läs mer


Har den europeiska flygindustrin kraft att utvecklas? Krönika, den 9 mars 2015

Har den europeiska flygindustrin kraft att utvecklas?

De europeiska flygbolagen lever under hård press från både lågkostnadsbolag och de stora expanderande flygbolagen i Mellanöstern. Kanske Kan SAS, Lufthansa och andra europeiska aktörer hämta inspiration från USA när vägen in i framtiden ska stakas ut, menar Lars Brynielsson i en analys.

Läs mer


Krönika, den 29 december 2014

Det går bättre för SAS men det döljs i rapporteringen

Åtgärderna börjar ge resultat och det finns en hel del ljusa punkter i den senaste kvartalsrapporten. SAS blir lönsamt 2014/2015, förutspår Lars Brynielsson i sin sista krönika för året.

Läs mer


Överlevnadsrecept för SAS Krönika, den 19 september 2014

Överlevnadsrecept för SAS

Olika effektiviseringsprogram i alla ära, det är inte där som lösningen på SAS problem finns att hämta. Tvärtom kan de hämma utvecklingen. Det skriver Lars Brynielsson i en krönika och lanserar samtidigt en djärv överlevnadsplan för SAS.

Läs mer


Danmark är lillebror i SAS Krönika, den 20 februari 2014

Danmark är lillebror i SAS

SAS är en konstruktion med drygt 60 år på nacken och fortfarande unikt i flygbolagsvärlden: Ägt som det är av tre länder. Men vilket land ska ha mest inflytande och var ska SAS ha sin hub, den diskussionen tar aldrig slut, menar Ejvind Olesen i en krönika.

Läs mer


Kan SAS fortsätta att visa positivt resultat? Krönika, den 9 januari 2014

Kan SAS fortsätta att visa positivt resultat?

SAS har, trots minskade intäkter, lyckats pressa kostnaderna och visa en liten vinst, visar koncernens siffror från förra året. Men fortfarande är kostnaderna överlag betydligt högre än hos den främsta konkurrenten Norwegian. Men hur blir det i år, undrar Lars Brynielsson och gör en analys av flygbolagets kostnads- och intäktsläge.

Läs mer


Har Finnair valt rätt affärsmodell? Krönika, den 7 maj 2013

Har Finnair valt rätt affärsmodell?

Det är trettio år sedan som Finnair startade den första nonstop-linjen mellan Europa och Japan. Det blev samtidigt inledningen på bolagets satsning på direkta förbindelser till Asien via den egna huben i Helsingfors. Lars Brynielsson har undersökt det finska flygbolagets expansion på långlinjemarknaden.

Läs mer


Krönika, den 2 april 2013

Det våras för flyget

Den globala flygindustrin har utvecklats bättre än förväntat och IATA skruvar upp prognoserna för 2013. Flygbolagens aktier har stigit 7 procent i år vilket är bättre än för marknaden generellt.


Läs mer


2013 kan bli ett ödesår för Norwegian Krönika, den 11 mars 2013

2013 kan bli ett ödesår för Norwegian

Norwegian fortsätter att skugga SAS samtidigt som bolaget nu på allvar tar upp kampen på de övriga lågkostnadsbolagen i Europa. Då krävs det att driftskostnaderna inom Norwegian sänks ännu mer. Nya baser och start på långlinjeflygningarna kan mycket väl göra 2013 till ett ödesår för Norwegian, menar Lars Brynielsson i en analys.

Läs mer


Kan Blue1 stärka SAS? Krönika, den 20 februari 2013

Kan Blue1 stärka SAS?

SAS har inga planer på att följa i spåren av andra europeiska nätverksbolag och starta egen lågprisverksamhet. Men det finns en avdelning i koncernen som har en klart konkurrenskraftig kostnadsbild.
Kan det bästa från Blue1 användas för att stärka SAS?, frågar sig Lars Brynielsson i en genomgång av det nyligen utnämnda produktionsbolaget.


Läs mer


Hjälper USAs Chapter 11 stora flygbolag att bli större? Krönika, den 5 februari 2013

Hjälper USAs Chapter 11 stora flygbolag att bli större?

American Airlines har nyligen presenterat en ny profil på flygplanen. Kanske ett taktiskt steg inför en eventuell sammanslagning med US Airways, två flygbolag som går igenom en rekonstruktion skyddade från konkurs enligt så kallad Chapter 11.
Det skulle i så fall skapa världens största flygbolag och kanske är det just tillväxt som är en av fördelarna med chapter 11, frågar sig Lars Brynielsson i en analys.

Läs mer

Flygtorgets nyhetsbrev