Skriv ut   Tipsa en vän  

Inhyrd kapacitet är en del av framtiden för SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 mars 2019
Kort- och medeldistans är ryggraden i SAS verksamhet. De senaste åren har de inhyrda underleverantörerna blivit en viktig pusselbit i SAS trafikstrategi.

SAS ATR 72
SAS ATR
 
I slutet av året tar SAS emot de första nya långlinjemaskinerna, A350. Det är starten på en utbyggnad av den interkontinentala flottan och en möjlighet att öka närvaron på en del långväga destinationer.

Men långlinjerna i all ära, det är på kort- och mellandistans som de verkligt viktiga marknaderna finns. Faktum är att cirka 90 procent av SAS 30 miljoner passagerare flyger kortare sträckor i Skandinavien eller Europa. Kort- och mellandistans är alltså ryggraden i hela flygbolaget.

Det är en ryggrad som de senaste åren genomgått en stor förändring i och med att en växande del av trafiken nu flygs av externa leverantörer, inhyrda av SAS. Regional Jet, Flybe och Cityjet har idag drygt 30 maskiner igång dagligen för SAS räkning, en flotta som vid olika tillfällen kompletteras med ytterligare kapacitet från bland annat Air Nostrum och JetTime.

– Till skillnad från bland andra Lufthansa och KLM integrerar vi externa underleverantörer i verksamheten och de levererar en SAS produkt helt enligt våra servicekoncept. Det är en modell övriga stora Europeiska flygbolag noga studerar och är en modell vi tror kommer utveckla sig i Europa, då det exempelvis finns ett behov för att komplettera trafiken med bland annat mindre flygplan på rutter där man inte kan sätta in större flygplan, säger Mikael Wångdahl, Vice President SAS External Production till Flygtorget. 

Den modell som nu blir allt tydligare är att SAS vilar på tre ben, SAS SK som är den stora basen tillsammans med SAS Irland som kompletterar med trafik från Europeiska destinationer till Skandinavien samt utveckling av Leisure marknaden och den regionala plattformen där de externa underleverantörerna hör hemma som säkerhetsställer närvaro och trafikfrekvens på de mindre destinationerna. 

– De tre olika benen kompletterar varandra och bygger en mycket hållbar strategi som vi är övertygade om att vara en del av framtiden, fortsätter Mikael Wångdahl. 

 Den regionala plattformen transporterar cirka fem miljoner passagerare årligen, I sin tur frigör det kapacitet i stora SAS som de senaste åren satsat hårt på en ökad säsongsnärvaro under sommaren med dels egna destinationer, dels stora charterkontrakt för bland andra Apollo. Det är en väsentlig skillnad mot tidigare, så sent som fram till 2012 var juli en klassisk förlustmånad för SAS men idag är sommarperioden och det betydligt större resandet då, en avgörande del för det sammanlagda årsresultatet.

– De olika säsongerna kräver olika typer av flygplan. Vi skulle inte själva kunna hålla oss med en flotta som sträcker sig från ATR och CRJ till större Airbus. Tvärtom strävar vi efter en enhetsflotta med enbart Airbus för kort- och medeldistans. Trafiken över året ser helt annorlunda ut idag än för tio år sedan och det kan vi vara en del av med vårt nya system.

USA är föregångare med att integrera underleverantörer i den totala trafikproduktionen, ett sätt att arbeta som nu också växer i Europa där det tidigare varit ett större fokus på wetlease under kortare eller längre perioder. Det märks bland annat på CityJet som tidigare hade 80 procent egen linjeproduktion och 20 procent uppdrag för andra flygbolag, idag är det 100 procent uppdragsverksamhet.
 
- Det ökar kvaliteten hos wetlease-bolagen när de kan fokusera på att vara effektiva leverantörer och för oss blir startsträckan kortare när vi tar in deras kapacitet. Vi vill också ha långsiktiga samarbeten med hög kvalitet. 





Kommentera artikeln
Det finns 18 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

-
Skrivet av SkyHigh, 2019-03-07 07:21:30
Det är ju helt otroligt detta!

Kanske bättre att ta reda på fakta innan man börjar skriva om "anställda som pressas" och om vilkor etc.

Kan säga att dessa piloter flyger under svenska regler och kollektivavtal enligt Svensk Pilotförening. De går igenom precis samma utbildning och uttagning som så många andra piloter. Dessutom är ett av wetleasebolagen bland europas största regionala flygbolag som nyligen blivit investerat i av Virgin och Stobart.
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av In i bubblan igen, 2019-03-06 12:10:00
Kollektivavtal eller inte. Om SAS bestämmer sig för att byta ut ex City Jet för att de ör för dyra spelar inget kollektivavtal någon som helst roll. Dessa piloter förblir övertaliga. Titta på sket time och dess ATR historia. SAS kan enkelt spela underleverantörer mot varandra. Det går inte riktigt med egenanställd personal. Största luringen åker passagerarna på då de tror de bokar SAS.
Anmäl inlägget
Håller med #2
Skrivet av J, 2019-03-05 21:47:37
Varför målar man SAS på fenan om det är så bra med inhyrd icke-skandinavisk besättning. Varför har man över huvud taget kvar språkkravet inom core om man ändå lurar sina kunder att det inte är SAS man flyger med.
Anmäl inlägget
Trist
Skrivet av Ugga, 2019-03-05 09:59:15
U Get what U pay for:-(
Anmäl inlägget
EuBaksida
Skrivet av Kulkille, 2019-03-05 08:27:27
Vem har sagt att det är social dumpning?
Hur ser villkoren ut för en nyanställd på SAS idag?
Anmäl inlägget
Kollektivavtal
Skrivet av Utanför bubblan, 2019-03-05 08:05:53
Vad är problemet så länge underleverantörerna har kollektivavtal och krävs att driva sin verksamhet enligt svensk lagstiftning för anställda i Sverige? Tror inte att de som arbetar för underleverantörerna är idioter och godtar vad som helst. Är flyget en skyddad verkstad?
Anmäl inlägget
sorry
Skrivet av Gullan Purser&ServiceExpert, 2019-03-05 06:47:25
Twofaced,

Flå´t mig jag missade killarna igen.

Jag har jobbat så länge så när började var vi bara paranta glada välsvarvade tjejer i kabinen , och killarna satt längst fram, nu är vi ett härligt blandat gäng som ser till att våra kunder får service i världsklass.
Anmäl inlägget
Ja detta är EU:s baksida
Skrivet av Grus , 2019-03-05 00:52:03
Billig arbetskraft o social dumpning o ingen bryr sig om något förutom priset! Varför kör inte alla Dacia duster för 99.000kr ??. Eller åka hela familjen till Pakistan o göra en helrenovering av tänder o kropp ! O resan blir gratis ??
Anmäl inlägget
Wet lease
Skrivet av @SAS, 2019-03-04 17:22:46
Snart är hela sas inrikes wet lease om RG får som han vill. Markpersonalen ger nog blanka fan i vilket men de flygande är nog av annan åsikt. SAS lika delat som vanligt dör allt och alka spottar på de flygande. Borde GA sålt till Swissport ändå när det begav sig...
Anmäl inlägget
@Gullan
Skrivet av Twofaced, 2019-03-04 14:58:44
Jobbar det inga killar i kabinen längre...?!
Anmäl inlägget
Vad händer med Thai
Skrivet av Blidan i BKK, 2019-03-04 14:19:11
Två Indiska militära flygplan nedskjutna över Pakistan av Pakistanska flygvapnet. Thai ställer in sina flighter, till och från Europa, utan att meddela sina bokade passagerare detta. Vi är många strandade som vädjar Om vad som gäller i närtid, över Pakistan. Hur gör andra bolag, exempelvis SAS o Norwegian.
Anmäl inlägget
Service
Skrivet av Gullan Purser&Serviceexpert, 2019-03-04 14:06:37
Vi lär upp tjejerna i kabinen att hålla samma höga standard och serviceleenden som vi själva har, och det fungerar jätttebra!!
Anmäl inlägget
Branding
Skrivet av Kulkille, 2019-03-04 13:16:12
Om du går och handlar på Pressbyrån eller Ica, funderar du också på om det är en helägd butik eller om det är franchising?
Anmäl inlägget
Mycket allan ballan i kommentarerna
Skrivet av SAS, 2019-03-04 12:36:41
Många som tror att dem kan något här i kommentarerna. Varför tror ni det är RG som är VD och inte ni? ”SAS är inte längre SAS” - nä tro f@n inte det, dem måste ju anpassa sin verksamhet efter marknaden, något väldigt många inte fårstår konceptet av. Nej dem kan inte ge en hel smörgåstårta som dem kunde för 40-50 år sedan. Inse eller åk med något annat bolag.
Anmäl inlägget
Luktar illa
Skrivet av Pilot, 2019-03-04 11:56:08
Jet time gick nästan omkull. City verkar ha det kämpigt. 1000 avgångar ställdes i somras? SAIL skulle öppna AGP men SAS core fick täcka upp. SAIL har inte Lovis tillstånd så core får täcka igen.
Wet lease baserat på säteskilometer, det misstaget görs nog inte igen nu när LH ska expandera. Ett år till innan avtalet förhandlas om, avgår RG eller blir det någon förändring alls?
En sak är iaf säkert, SAS är inte längre SAS. Lycka till i vår kära kollegor!
Anmäl inlägget
Sas
Skrivet av A, 2019-03-04 11:12:45
”It’s Scandinavian......”
Anmäl inlägget
TUIs dröm
Skrivet av Judas, 2019-03-04 10:56:41
Precis som TUI, som hyr in JetTime. De flyger en TUI-målad kärra och spradar runt i TUI uniformer, men har inget med bolaget i övrigt att göra.
Man undrar varför? De vill låta paxen tro att det är TUI de flyger med, när det är något helt annat.

Om det är så bra med underleverantörer, så stå för det och inte låtsas som att det är originalet!
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av Janne, 2019-03-04 08:06:21
Man tror man köper en biljett med välskötta SAS, men i självaverket sitter man ombord på ett flygplan som opereras av ett flygbolag som ligger på marginalen ekonomiskt och pressar sina anställda. Allt övermålat av SAS färger så ser det bra ut. Det luktar Colgan Air här.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
Volflight
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev