Skriv ut  

Uppgift: Svensk operatör tar över efter BMI i Karlstad

Flygnyheter, Redaktionen, den 18 februari 2020
Kampen att få till en utrikeslinje från Karlstad har pågått i ett år. Men nu kan en lösning vara på väg. Enligt uppgift blir det ett svenskt flygbolag som återupptar trafiken, till en annan hubb än tidigare.

Brittiska BMI gick i konkurs i början av förra året och därmed försvann flygplatsens reguljära trafik till Frankfurt. Det var en smäll som nu i efterhand syns tydligt i statistiken från förra året: antalet passagerare minskade med cirka 36 procent, ner från närmare 82 000 till strax över 50 000. Även om inte Frankfurtlinjen står för hela minskningen, Karlstad Airport har liksom övriga regionala flygplatser tappat inrikespassagerare, var utlandslinjen väl etablerad med en kabinfaktor på upp mot 85 procent i de CRJ-maskiner som BMI flög med. 

Sedan dess har Karlstad fört en ojämn kamp med myndigheterna om att kunna återstarta en linje till någon av de större hubbarna i Europa. De försök som gjorts har visat sig kollidera med en rad regelverk, både svenska och de inom EU. Trots uppvaktningar hos den svenska regeringen och EU’s transportministerium, har det blivit kalla handen: En ny linje får inte bekostas med allmänna medel. Men att hitta ett flygbolag som tar hela den kommersiella risken har inte lyckats och de ansvariga i Karlstad har vänt på alla stenar för att komma vidare. Det senaste utspelet har varit ett helt nytt affärskoncept med två, eventuellt tre flygbolag som bland annat analyserats av Copenhagen Economics för att se hur det står sig gentemot regelverken i Sverige och EU.

Men trots det som alla trodde var den slutliga nådastöten, när Kammarrätten i Göteborg satte stopp för alla planer på en upphandling av nya trafik, verkar det som om en lösning trots allt kan vara på väg.

Samtliga inblandade är i nuläget försiktiga med att uttala några detaljer. Enligt uppgift ska det dock vara möjligt att skriva ett avtal redan under april månad för trafikstart efter sommaren. Senast frågan var i ett skarpt läge, i november förra året, fanns två flygbolag med i diskussionerna. Av dem är nu ett kvar och det är ett svenskt flygbolag och linjen ska denna gång gå till Kastrup, en destination som tidigare funnits på linjenätet från flygplatsen.

- Det är en svensk operatör. Jag vill inte gå in på det förrän allt är klart eftersom det kan störa processen. Vi får inte göra en upphandling och vi får inte äventyra statsstödsreglerna. Så vi har ett väldigt litet utrymme att manövrera på, säger Mikael Lundström till Nya Wermlands Tidningen.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

KLM KSD-AMS bedre æn CPH
Skrivet av Oslomannen, 2020-02-20 14:54:05
KLM er alternativet. Linkøping og Væxjø fungerer bra
Anmäl inlägget
CRJ?
Skrivet av Lenny, 2020-02-19 15:01:57
Visst inte att BMI flög med CRJ, jag trodde att de enbart hade E135/145 :P
Anmäl inlägget
CPH
Skrivet av Pnf, 2020-02-19 10:18:24
En linje till CPH är mer värd än att komma till Terminal 3 på Arlanda. Ska man till centrala Stockholm är tåget eller bilen ett bättre alternativ än flyget.
Anmäl inlägget
kommunikation
Skrivet av blubb, 2020-02-19 09:20:53
att ta sig till KSD är fortfarande denna flygplats störtsta problem.
-bil eller taxi är det du har att välja på.
Anmäl inlägget
ARN, verkligen?
Skrivet av Reality, 2020-02-18 15:26:27
För att hela Arlanda är på god väg att avvecklas? Lite högre flygskatt, fortsatt minskning av resenärer så kommer många linjer försvinna, och det blir orelevant att åka dit. Varför skulle Karlstadbor vilja åka via Arlanda till Köpenhamn, som till skillnad från Arlanda har bättre framtidsutsikter.
Anmäl inlägget
Karlstad
Skrivet av thomas, 2020-02-18 12:19:15
Det överdrivs för att nå syftet.
Det behövs miljoner för även en cph linje, men varför duger inte ARN? Den nedåtgående trenden lär fortsätta. Staten kommer stoppa, då fastslagits juridiskt att följa regelverket.
Anmäl inlägget
Kabinfaktor verkar överdriven
Skrivet av Bertil, 2020-02-18 11:52:29
Kan det stämma att kabinfaktorn var 85%. Det verkar otroligt. Med en sådan kabinfaktor borde flygbolagen stå i kö för att ta över linjer. Det skulle ju inte heller behövas kommunal subventionering av linjen.
Anmäl inlägget
Svenskt bolag?
Skrivet av Söben, 2020-02-18 10:08:56
Vad kan det finns för svenskt bolag som är intresserad av detta? Kan bara handla om 3 st, Air Leap, Amapola eller Svea. Air Leap flyger idag till Arlanda så högst troligt att dom utökar sin produktion från Karlstad.
Anmäl inlägget
Korrekturläs?
Skrivet av Embraer, 2020-02-18 09:32:46
De flög inte med någon CRJ, de flög med en Embraer 135 och Embraer 145. Använder ni bara copy-paste?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev