Skriv ut  

Norwegian: Långlinjerna är framtiden

Flygnyheter, Redaktionen, den 20 februari 2020
Tjugo långlinjer försvann från flygprogrammet förra året. Men det är trots där som en stor del av Norwegians framtid finns. Det säger nya vd:n Jacob Schram.

Långlinjerna från Stockholm och Köpenhamn ströks i slutet av förra året. Innan dess försvann de korta långlinjerna från Irland och Storbritannien till USA och på det stora hela försvann 20 långlinjer och 50 kort- och mellandistanslinjer under förra året. Allt inom ramen för Norwegians kraftfulla satsning på att gå från expansion till lönsamhet. Förra året blev förlusten 1,7 miljarder kronor men i år räknar flygbolagets nytillträdde vd Jacob Schram på ett nollresultat.

Och vägen dit går, bland annat, genom en satsning på vad den nye vd:n Jacob Schram kallar nischade långlinjer till fler än de åtta städer i USA som idag finns i linjenätet.
- Jag tror att det finns mer att hämta med långflygningarna, säger han.

Visserligen finns tanken på trafik till Asien med i planerna men så länge som korridoren över Sibirien är stängd är det knappast möjligt. En förnyad satsning på långlinjer kräver även att samarbeten med andra flygbolag på båda sidor Atlanten intensifieras. I dagsläget har Norwegian avtal med easyjet i Europa och Jetblue i USA. Båda bolagen feedar in passagerare till långlinjerna. På Gatwick är det en närmast skräddarsydd lösning eftersom Norwegian och easyjet är de två dominerande flygbolag på flygplatsen.

Att feedertrafiken är viktig påpekade Björn Kjos i en intervju i slutet av förra året med anledning av de många konkurserna som präglar branschen varav en del av bolagen som gått omkull haft interkont på trafikprogrammet.
- De glömde att det behövs ett bra feedernätverk. Vi har cirka 550 linjer och det ger oss fortfarande inte tillräckligt med feederpassagerare, sa han då. 

Det finns analytiker som menar att långlinjer till lågkostnad i princip är en omöjlig ekvation. Den affärsmodell som fungerar utmärkt på kort- och medeldistans går helt enkelt inte att föra över på långa sträckor. Det är ett resonemang som Jacob Schram till del håller med om.

- Att få lågkostnad att fungera på långlinjer är något som ingen egentligen har riktigt bevisat ännu. Men jag vill definitivt inte slänga bort möjligheten, sa han nyligen i en intervju med brittiska media.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

VD och lönsamhet
Skrivet av Mr €, 2020-02-24 17:03:34
Gissar Schram med staber kan räkna och stänga ned rutter, men har de känslan att satsa på rätt rutter med rätt flygplan och bygga ett attraktivt nätverk i både goda och dåliga tider?
Anmäl inlägget
Tröttsamt
Skrivet av Acer, 2020-02-24 14:19:55
Jag blir så trött att läsa om en ny VD (Oavsett bolag) som kommer in och tror sig veta allt om hur man skall bli lönsam. Lite odmjukhet skulle inte skada och som om att alla hans företrädare inte förstod vad de höll på med och missade det helt uppenbara............LÅNGLINJER.
Anmäl inlägget
IATA
Skrivet av Mats, 2020-02-20 10:15:51
IATA here we come...

Eller än bättre, tänk er en ny lowcost allians med Norwegian, Jet Blue, EasyJet och AirAsia... Star alliance skulle kissa i byxan.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev