TUI
TUI fly Nordic har tre Boeing 787 till förfogande för den pågående vintersäsongen. Så var i alla fall planen fram till dess att en av dem, en B787-8 blev påkörd av en cateringtruck på Arlanda tidigare i höstas. Den är sedan dess tagen ur trafik och beräknas var igång igen i januari.
Men de två övriga maskinerna en B787-8 och en B787-9 är nu i trafik och har varit det med flygningar till bland annat Cypern, Las Palmas, Kap Verde och Lanzarote. I början av december startade också långlinjeflygningarna när flygprogrammet till Thailand inleddes. Det är första gången sedan mars 2020 som det nu finns chartertrafik till Thailand, samtidigt som också trafiken till Mexiko kommit igång.
- Äntligen kan svenskarna återvända till sitt favoritresmål. Läget i världen är fortfarande osäkert, men med hjälp av vaccination och testning kan vi fortsätta att resa., säger Adam Györki, kommunikationschef på TUI.
För att resa in i Thailand krävs en kombination av vaccinationsintyg, testning, ett inreseformulär som kallas “Thailand Pass”. För barn under 12 räcker det med negativa test.
I första hand är det från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn som långlinjeflygningarna utgår. Men även tre regionala flygplatser i Sverige finns med i vinterns flygprogram. Det är Karlstad, Luleå och Skellefteå som alla tre får Dreamlinertrafik till Thailand med start i januari och februari.
TUI’s Dreamlinertrafik är koncentrerad till vintersäsongen. Under sommaren används maskinerna i första hand av den brittiska delen i koncernen. Tidigare bestod långlinjeflottan hos TUI fly Nordic av sex Boeing 767-300 ER men de har successivt försvunnit ut och de två sista lämnade i november och december förra året, vilket inneburit nästan ett år utan egen widebodykapacitet. Dreamlinern ger ett tydligt resurstillskott, inte minst vad gäller räckvidden. De äldre 767-maskinerna hade kapacitet att flyga 11 000 kilometer medan en B787 tar sig drygt 14 000 kilometer.