Skriv ut  

Ny miljardförlust för SAS

Flygnyheter, Redaktionen, den 30 maj 2024
SAS rapporterar en förlust före skatt på drygt 3 miljarder kronor under det andra kvartalet, en kraftig ökning jämfört med samma period förra året. Men även intäkterna ökade kraftigt, tack vare betydligt fler resenärer.

SAS ökade både sin omsättning och sina förluster under SAS andra kvartal, februari-april. Antalet passagerare under första halvåret ökade till totalt 10,6 miljoner, en ökning med 7,3 procent, vilket i sin tur betydde att intäkterna ökade med 12 procent till totalt 18,9 miljarder för första halvåret.
 
– Biljettförsäljningen var stark under första halvåret och vi hade ett stabilt kassaflöde från den löpande verksamheten. Kostnadsbesparingar är fortsatt en viktig prioritet i verksamheten och vi gör framsteg med att nå våra kostnadsbesparingsmål i SAS Forward-planen, skriver vd:n Anko van der Werff i kvartalsrapporten.
 
Den stora förlusten på tre miljarder förklaras bland annat av negativa valutakurseffekter.
 
SAS meddelar att de två processerna; företagsrekonstruktion i Sverige och chapter 11-förfarande i USA, ska avslutas "så snart som möjligt", målsättningen är sommaren 2024.
 
– Förutsatt att chapter 11 planen genomförs på ett framgångsrikt sätt förväntar sig SAS förbättrade finansiella resultat efter räkenskapsåret 2023/2024, skriver SAS i rapporten.
 
– Vi ser fram emot att gå ur processen som ett konkurrenskraftigt och ekonomiskt starkare flygbolag med en stabil struktur av eget kapital, meddelar Anko van der Werff.



Kommentera artikeln
Det finns 20 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

SAS har givit Sverige och företagen mycket
Skrivet av Att Ritchmond, 2024-06-04 08:30:18
SAS har under många år sedan 1946 givit mycket bra service till Svenska företag.

Det fanns en anledning till att Wallenbergarna varit delaktiga i styrelsen under många år.

Anmäl inlägget
SAS gör en Norwegian
Skrivet av Norman, 2024-06-03 22:32:14
Man tänker göra en Norwegian har Ni inte förstått det?

Det är så vitt jag vet helt lagligt!

Anmäl inlägget
Många gick minus under Convid
Skrivet av Norman, 2024-06-03 19:51:39
Många glömmer att SAS gick med plus 2019, 2017, 2015, 2013 allt enligt allabolag.se

Covid gjorde att man hamnade på minus vilket de flest bolag gjorde även Ryanair gjorde stora förluster under ett par år.

Anmäl inlägget
Lägg ner!
Skrivet av Ritchmond , 2024-05-31 20:58:26
På riktigt!!! Varför lägger man inte ner detta ynkliga företag? Hur mycket har det kostat oss.....
Anmäl inlägget
Gullan
Skrivet av Håkan, 2024-05-31 18:29:25
En genuint nyfiken fråga Gullan, är du på riktigt eller håller du på med ett konstprojekt? Diskutera verkar du ju inte vara ute efter iaf.
Anmäl inlägget
Gullan kan bli konduktör
Skrivet av Magnus Max, 2024-05-31 12:46:33
Med anställda som Gullan behövs väl ingen administration. Bara en konduktörväska och ett biljettblock. Verkar som Gullan och hennes kolleger ombord inte bryr sig i siffrorna även när det rör sig om stora minustal..
Anmäl inlägget
SiffrorSiffrorSiffror
Skrivet av Gullan Purser&ExcelExpert, 2024-05-31 09:30:52
Det beror på hur man räknar, vi har fulla kabiner och så nöjda kunder. Vi kommer absolut att visa svarta siffror på årsbasis.
Anmäl inlägget
Daniel
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-05-31 09:16:44
Sorry men tror att argumentet med svenska kronan är ett svepskäl. Har svårt att föreställa mig att man på SAS inte har säkrat upp i USD eller EUR. Jag tror inte på det men vem vet. SAS är ju inte direkt kända för snilledrag.
Anmäl inlägget
Daniel - fel uppfattning
Skrivet av Magnus Max, 2024-05-31 08:46:42
VD säger att 600 miljoner SEK av 3,0 miljarder förlust i Q2 berodde på valuta. Så du tycker att en förlust på 2,4 miljarder pga fel affärsmodell och satsningen på Kastrup som hub är "enligt förväntningarna"? Dröm gärna vidare men tala gärna om hur SAS skall vända till vinst när man låst sig till en affärsmodell med en regional hub som största "tillgång"?
Anmäl inlägget
BlameGame
Skrivet av oMyGod, 2024-05-31 00:48:48
Hmmm. Sikkert de operativt ansattes skyld, flygere og kabinansatte, osv. Late, overbetalte og underarbeidede..... Slik ledelsen har preiket i 20 år nå.

Eller, kan det skyldes: fraværende eiere, udugelige styremedlemmer og inkompetent toppledelse? Over 15-20 år? Disse som er ansvarlig for minst 4 ledelser istedenfor en (SK, Connect DK/SE, Connect UK, Link) pluss wetlease over en lav sko. Geniene??
Anmäl inlägget
Nemas problemas!
Skrivet av Norman, 2024-05-30 21:57:00
Man gör en Norwegian. De har ju visat vägen.

Rekonstruktion och skriver av sina skulder.
Nemas problemas.

Anmäl inlägget
Svensk krone
Skrivet av Daniel, 2024-05-30 21:15:47
Hvis man læser regnskaber, og som Anko siger, er den største udfordring en elendig svensk krone om snart nærmer sig en vekselkurs med den mexicanske peso.

Lidt trist at en den største udfordring er en elendig svensk økonomi, da resten af tallene falder fint i tråd med forventningerne
Anmäl inlägget
SAS
Skrivet av pf, 2024-05-30 16:56:57
kom ut av Chp-11 i USA med over 30 MILLIARDER i gjeld !

Hvordan i alle dager skal man klare å snu dette rundt ?

Anmäl inlägget
Svanesång för SAS
Skrivet av Saltkammargutten, 2024-05-30 15:10:51
Det blir nog att mata till AMS och CDG. Vissa rutter finns nog kvar men lyxlånglinjerna från CPH ligger nog och väger. Anko gick upp som en sol och ner som en pannkaka. Inte hans fel. Han fick ett hopplöst fall.
Anmäl inlägget
Bill Murray
Skrivet av Måndag hela veckan., 2024-05-30 13:01:49
Historien upprepar sig om och om igen.
Gör om och gör rätt, det pumpas in folk i Frösundavik med jobb titlar jag inte trodde fanns och trötta CPH gör ingen glad med sin låga produktivitet och fackliga möten.
Anmäl inlägget
Svar Nalle
Skrivet av Magnus Max, 2024-05-30 12:39:30
Det handlar knappast om administration. Givetvis kan administrationskostnadera sänkas om verksamheten krymps men problemet ligger i bolagsstruktur och affärsmodell. Ta frakten som ett exempel. Många tror att den är viktig men den stod för 3 % (!) av omsättningen som sjönk dvs troligtvis ett svart hål. Skall bli väldigt intressant att se fortsättningen i detta drama.
Anmäl inlägget
Länspump
Skrivet av Max, 2024-05-30 11:36:15
SAS har en för stor länspump som gärna går på högvarv när pengar kommer in.
Anmäl inlägget
Social verksamhet
Skrivet av Nalle, 2024-05-30 11:17:37
Vad är det som kostar så mycket inom SAS? Omsättningen stiger men så även kostnaderna.

Dags för en rensning bland all adminstration och börja om på nytt. Finns många tjänster som inte behövs inom SAS. Men som vanligt vågar ingen ta i den infekterade frågan och vara the bad guy så man låter pengarna flöda istället.
Anmäl inlägget
Jaha
Skrivet av GH, 2024-05-30 10:24:46
Here we go again.....
CPH satsningen kan bli ett fiasko
Anmäl inlägget
Har AF/KLM räknat fel?
Skrivet av Magnus Max, 2024-05-30 09:32:49
Hur skall AF/KLM få det nya bolaget att gå runt? Minus 3 miljarder på en omsättning på drygt 9 miljarder på tre månader visar att downsizing är enda väg framåt. Tillräckligt nytt extra kapital saknas för att satsa offensivt. Räcker det med att danska staten ser det hela som ett sätt att rädda arbetstillfällen och att rädda Kastrup?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Vemco
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev