Skriv ut  

Klagande makar och KO fick rätt mot Ryanair

Flygnyheter, Anders Hasselbohm, den 23 mars 2009
Det blev bakslag för Ryanair och framgång för Konsumentombudsmannen, KO, när Nyköpings tingsrätt beslöt att ett par som fått sina resa med Rynair inställd, har rätt till ersättning. Utslaget i tingsrätten tvingar hela flygbranschen att rätta sig efter innebörden i beslutet.

Målet handlar om två makar från Linköping som i maj 2006 skulle resa från Bryssel till Stockholm med Ryanair. De båda fick strax före hemresan besked om att deras flyg var inställt och att de kunde få plats på ett annat flyg först två dagar senare.

Ryanair gav dem pengarna tillbaka för sina biljetter, 322 kronor. I övrigt fick de ingen kompensation. Inte heller erbjöds de hotellrum för övernattningar eller ersättning för mat.

Eftersom de båda Ryanair-kunderna inte kunde vänta på nästa flyg tog de sig hem med taxi, tåg och hyrbil.

Paret har sedan krävt Ryanair på ersättning för hemresan, vilket Ryanair blankt nekat till.

Passagerare ARN, Foto ME

Med KO i ryggen i tingsrätten begärde paret 4 790 kronor vardera. Tingsrätten fann dock 2 325 kronor vardera som rimligt.

KO drev saken därför att man ansåg att Ryanairs sätt att bete sig på stred mot den EG-förordning som reglerar flygbolags ersättningsskyldighet vid förseningar och uteblivna flyg.  

Eftersom det saknades domstolsavgöranden på området och KO ansåg att paret behandlats i strid med gällande regler så beslutade sig KO för att företräda paret i Nyköpings tingsrätt.

KO anser att domen är en stor framgång sedan tingsrätten beslutat att paret har rätt till ersättning enligt EG-förordningen.

"Tingsrätten har tydligt talat om att flygbolagen måste ta ansvar för de passagerare som drabbas av anställda flyg", säger Gunnar Larsson, KO.

Kvinnan i Linköpingsparet säger i en intervju med SR Östergötland bland annat:

"Det är egentligen för principens skull som vi har dragit det här så långt."

Hon fortsätter:

"Nu vet vi vad som gäller, nu kan man inte bli lämnad i sticket."

Allmänna reklamationsnämnden har under perioden 1 januari 2006 till 12 mars 2009 gett konsumenter rätt i tvister med Ryanair vid 68 tillfällen. Men endast i 19 fall har Ryanair följt ARN:s rekommendationer.

KO önskade att tingsrätten också skulle pröva om Montrealkonventionen var tillämplig för inställda flyg.

Tingsrätten valde dock att tillbakavisa detta yrkande från KO, men KO överväger nu att få den saken överprövad i hovrätten.


Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Är du säker på det, Plompe?
Skrivet av Abe, 2009-03-24 12:03:41
Jag tror inte du riktigt har förstått vad du har läst här.
I de fall ARN har gett resenärer rätt, men Ryanair har inte följt ARN:s beslut, finns det väl inte någon anledning ARN att ompröva? Det är väl snarare så att flygbolaget R borde ompröva sina ställningstagande och framdeles börja hålla sig till regelverket?!
Anmäl inlägget
ARN
Skrivet av Plompe, 2009-03-24 10:01:00
Det ska bli intressant att se om ARN nu kommer att följa tingsrättens dom och ompröva alla dem fall de funnit mot Ryanair med Montrealkonventionen som grund.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air-BP
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev