Slutet för core hos Norwegian?
Hörde lite rykten om att core ska börja outsourcas dom med. Finns det någon sanning i detta?
svar
Nå skal man jo som kjent hverken kaste stoler eller andre løse gjenstander i glasshus.
Vil minne om, som eksempel, og intet annet, at 2 bolag i den “hellige” Star-Alliance har jo heller ikke så veldig mye i “core”
Slik jeg forstår Austrian, så er “bare” long-haul-maskinene og deres crew som er core, resten forstår jeg er ansatt i Tyrolean. De siste fikk vel et “tak it or leave” tilbud fra Austrians ledelse,
Det andre er Air New Zealand, her har lenge ATR-ops vært i regi av Mount Cook Airlines, videre DH8 i Air Nelson, B-1900(nå grounded pga at man ikke har fler “cycles”) i Eagle Airways samt A-320-ops i TEAL. Personalet på de ulike flytyper skal også være ansatt i de ulike her nevnte bolag. Tilbake sitter Air New Zealand med 25 long-haul maskiner.
Ja, jeg vet vi diskuterer Norwegian her, men “modellen” er vel kjent !
Jag tror att alla får åka Metro i CPH om man vill…
Crewhotellet ligger inte längs med metron så du måste ha sett ngt annat.
Anders
Har hört från säkra källor att NAIs besättningar får åka metro i CPH
Kul om man kommer runt midnatt se bara till o hålla ihop
Men vad sker om det är en helt kvinnlig besättning och några Köln kvinnotjusare på metron?
Det är lite som öststatsbolagen det
Så det är för att stötta sina Spanska kollegor som folk slutar sälja sina fridagar? När ska “core” förhandla om sitt avtal?
Och finns det någon sanning om att corepiloter ska outsourcas, i så fall på vilket sätt?
Norwegian vill inte erkänna det spanska fackförbundet. Detta gör att piloterna i Spanien har slutat att arbeta extra, något bolaget normalt räknar med att piloter skall göra, och har därför för lite personal. Ett lagligt sätt för piloterna att sätta extra press på bolaget.
Piloterna i Skandinavien, och på övriga baser arbetar inte extra för att stödja sina kollegor i Spanien. Dock är det några få piloter som bara tänker på sig själva, och utnyttjar situationen. De har sålt mer än vad som var överenskommet. Därför har bilagan som ger möjligheten till att sälja fridagar sagt upp av fackförbundet i Norge.
Detta kostar Norwegian mycket pengar, men lösningen är enkel, erkänn fackförbunden.
Kommunalt till hotellet? Nä nu pratar du strunt. Du har alltid transport på utebas, skulle det missas av olika anledningar får man ta taxi och skicka in kvittot. På hemma bas gäller egen transport oavsett om du bor hemma eller bekostar hotell själv.
Jag var sugen på att börja på Norwegian för några år sedan men sedan började de blåsa folk på pengar över vintern och nu måste man även åka kommunalt till hotellet efter långa tjänstgöringar på den legala gränsen.
Nä, det är inte jättemånga som gått till SAS. Norwegian expanderar med maskiner men lyckas inte locka nya piloter i samma grad. Strömmen från Ryan tog slut för några år sedan. Fridagar lär nog gälla hela Skandinavien då de är på samma avtal. Spanien har på pappret inte sålt något och i Finland verkar det vara färdig sålt där med. De ska tydligen ligga i förhandling om nytt avtal.
Varför saknas det piloter??? Har för många gått till BA/SAS?
@ OSL: Är det slut på fridagsköp endast i Oslo eller även på ARN/CPH?
Det lär bli väldigt intressant, men betyder nog tyvärr inte att fler platser öppnas upp i Skandinavien..
Finns inga piloter. 200h rookies får skandibas över sommaren. Det räcker inte, så det leasas in bolag. Denna leasing gäller även på europabaserna. Efter 30 juni säljs inga fridagar, då lär till och med bolaget tvingas erkänns att det saknas piloter. Just bu blånekar de i media.