Pilot på Norwegian
Jag undrar över Norwegian rekrytering, varför verkar det vara så in i bombens svårt att få komma på intervju fast man har alla krav de vill att man ska ha. De måste ju söka otroligt mycket piloter men bara ett fåtal kommer in?
svar
Pär, som tidigare sagts, bara några inlägg under ditt så är dessa löner irrelevanta då ingen anställs i “core” längre (fastanställning) Det är endast kontraktslöner som gäller.
DY’s lönestege, i realiteten startar man på steg 5.
Kategori: Styrmann Kaptein
Lønnstrinn: S K
3 387 808
4 527 807
5 578 121 817 224
6 608 009 847 111
7 637 897 877 000
8 667 784 906 887
9 697 672 942 751
10 697 672 967 365
11 697 672 991 979
12 697 672 1 016 593
13 697 672 1 041 206
14 697 672 1 065 819
Jag har
Nån som har lönestege för både SAS och Norwegian?
Angående uppgifterna på ppjn som för vissa kan vara missvisande då de blandas core löner med kontrakt. Det anställs inte längre i core så de högsta lönerna är irrelevanta på sidan.
@Piotr
Helt hållbart skulle ja säga, tyvärr… Absolut ingen trevlig lön men finns ju mängder som tjänar mindre så borde ju gå att överleva på. Och så länge piloter flockas kring jobben finns ingen anledning att höja…
Ja då r det bra att SAS erbjuder 28495 som ingånslön med en ökning på 1000 kr per år. Helt ohållbart..
Race to the bottom.
Var snäll mot TIM, han bara upprepar vad hans flygskola sa till honom på rekryteringsdagen, och vet inte bättre.
TIM, dessutom vad är en “bra pilot”? En som kan betala för sin TR?
TIM, Vad som sker är att övriga bolag anpassar sig och sänker sina villkor.
Överlag försämrade villkor i hela branschen sedan millennium skiftet.
Men drömma kan man ju alltid.
Norwegian och Ryanair kommer får problem att behålla samt rekrytera “bra” piloter så fort resten av marknaden och bolagen kommer igång. Såsom de behandlar sina piloter kommer de få ett bakslag, så de tillslut måste ta in alla piloter som går på 2 ben (om ens det)…
Om de e smarta så erbjuder de fastjobb till sina piloter, från och med NU!
Miljardlön minst!
Vad är det för lön som kapten, contract?
Norwegian rekryterar ca + 200 piloter per år.
Som tidigare sagts så kommer flertalet från Ryan. De båda bolagen tycks skapat en symbios med varandra. Så länge Ryan piloterna följer uppsägningstiden så är allt frid och fröjd.
Ryan kan fylla sina kurser med betalande piloter och norwegian får färdigutbildade till deras expansion.
Verkar inte bli några fler kurser i år.
Norwegian tar mängder av piloter från Ryanair. Antagligen lättare att göra så, nogorlunda jämn standard.
Men kontakta både norwegian och kontraktsbolagen för intervju.
Är det nån här som är pilot på Primera?
Stämmer att det var en speciell händelse. En SAS-kärra avbröt inflygningen eftersom RVR gick under ett visst värde (tror det gick under 200m (OBS! tror, inte vet)) före final approach fix.
Flygledarna blev smått förvirrade och anmälde alla som landat före och landade efter. Cirka 10 flygplan var det som anmäldes.
ATC hade och har ofast ingen aning om vilka värden som gäller för resp. bolag och flygplanstyp. Den som ofta flyger på Oslo vet ju också att vissa i tornet där ibland är lite speciella.
Då måste det har varit en väldigt speciell händelse för det är orimligt att flygledaren i tornet skulle ha koll på de olika bolagens minima. Det händer dagligen att man tummar på dessa regler. Vad det beror på vet jag inte men nog katten händer det. Dumhet, bolagets press, okunskap eller slarv? Vet inte men obra är det!