
Nya Marknadsplatsen på Arlanda: flygplats eller köpcentrum?
Publicerad den 19 juni 2025Med 40 nya butiker, restauranger och caféer på 11 000 kvadratmeter har Arlanda invigt sin största kommersiella satsning någonsin. Men medan shoppingen står i centrum, växer kritiken mot att resandet till och mellan terminalerna fortfarande är krångligt och ineffektivt.
Swedavia öppnar Marknadsplatsen i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport med stora ord om upplevelser, variation och nordiska influenser. Enligt Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och försäljning på Swedavia, ska satsningen erbjuda “något för alla smaker och alla plånböcker” – ett löfte som Flygtorget inte upplevde vid det senaste besöket på Arlanda.
En inplastad prefabricerad ostfralla för 75 kronor passar inte alla plånböcker, eller hur som helst inte de som har vissa rimliga ekonomiska principer. Det vi däremot kan ge Swedavia och det nya köpcentret är att det ser likadant ut som på de flesta av världens flygplatser: ingen möjlighet att bara ta en enkel prisvärd fika någonstans.
Att resenärer leds genom ett hav av butiker efter säkerhetskontrollen är inget nytt – det är idag ett standardgrepp på många flygplatser. Men medan shoppingmiljön förfinas, är det många som undrar varför inte samma omsorg läggs på själva resenärsflödet.
Kommunikationen mellan stad och flygplats
För den som ska till Arlanda från till exempel Vallentuna – en kommun bara några mil bort – kan resan ta över två timmar, kräva tre byten och fyra olika färdmedel. Och även från Märsta, den närmaste stationen, saknas snabba och direkta förbindelser till flygplatsen.
Det är knappast i linje med Swedavias vision om en smidig helhetsupplevelse. Flygplatsens infrastruktur halkar efter – samtidigt som konkurrensen från Kastrup och Gardermoen ökar. Trots att antalet resenärer väntas växa med 75 procent till 2050, saknas fortfarande avgörande investeringar i spårtrafik, vägar och kollektivtrafik.
Shopping före logistik?
Den nya Marknadsplatsen är en symbol för något större – ett system där de kommersiella intäkterna prioriteras före logistiken. Som statligt bolag har Swedavia hårda avkastningskrav. Att tvinga alla flygpassagerare att passera genom ett shoppingområde blir då inte bara design – det blir en affärsmodell.
Samtidigt går inrikestrafiken på Arlanda ner, och flygplatsen riskerar att förlora sin roll som smidigt nav i det svenska transportsystemet. I våra nordiska grannländer ser bilden annorlunda ut. Där har flygplatserna ofta lägre vinstkrav, vilket möjliggör satsningar på effektivitet, tillgänglighet och samverkan.
Framtiden avgörs inte i butiken
Arlanda är mer än en terminal – det är ett nationellt nav för tillväxt, säkerhet och export. I höst lägger Trafikverket fram ett förslag till ny nationell infrastrukturplan. Då måste regeringen visa att flygplatsens framtid inte stavas “shoppingcenter”, utan “tillgänglighet”.
I slutändan spelar det ingen roll hur många butiker som öppnar om passagerarna inte smidigt kan ta sig till och från flyget.
Kommentarer
Idag är jag ute i god tid och sitter vid en av de fina arbetsplatserna med bra belysning, möjlighet till laddning och har precis varit på en superfräsch toalett (tips! En trappa upp vid otherstories). Å nu ska jag gå och köpa en kaffe för 21 kronor på Panini. Fint här ju!
Ingen flygplats slår dock LPI. 2 minuter från bilen är parkerad är man igenom security och vid gate.
Att lämna eller hämta någon på ARN med bil är idag ett skämt. Inte nog med att de har långt att gå väl inne på ARN, så har de en bra bit att traska från bil till check-in eller från bagageband till bil.
🙁
Det fanns en “icke-officiell-smitväg” förbi butikerna. Den har Svedavia snällt stängt igen! Tydligen måste alla nu gå den lååånga marschen till sina flyg.
🙁
Man kan begära assistans samtidigt som man bokar flygbiljetten.
Du kan då få åka rullstol till din gate!
Detta utan extra kostnad.
Mycket god service!
Det är mycket att lära sig!
Ja det är sannerligen fina butiker på Arlanda, det måste vi ju hålla med om!
Men tyvärr så hänger resten av flygplatsen inte med…. Det är ju väldigt bra beskrivit i artikeln. Samtidigt är det fullständigt häpnadsväckande att nästan inget har gjorts för att förenkla resandet för den enskilda resenären. Hur tänkte man där?
Och det ser ut att bli värre. Nuvarande säkerhetskontroll i T4 ska stängas framåt hösten vad jag läst, och bara den befintliga på T5 ska fortsättningsvis vara i bruk.
Smitvägen förbi ”Handelsplatsen” lär ha stängts, alla ska tydligen tvingas gå igenom Bazarområdet…. Håller med om att någon 4:e bana inte ser ut att behövas inom överskådlig tid. Glöm inte att inrikesflyget har haft sin storhetstid, och är numera en spillra av vad den en gång var. Men den som skrev att ARN bara behöver en bana har nog inte tänkt fullt ut. I peak används idag 2 banor, annars så blir kötiden lång om man skulle mixa trafiken på en bana. Dessutom så stängs i princip 1 av 3 banor varje sommar för nödvändigt underhåll.
Men min största fundering är, hur har man lyckats skapa denna röra till flygplats? Varför verkar det inte finnas en helhetsplan för hur man expanderar och bygger en flygplats som är till för resenären? Saken är ju den att nu har man byggt sig fast i en massa märkiga och dåliga lösningar. Blir både svårt och dyrt att ordna upp detta!
Som man frågar får man svar!
Förskräckligt långt att gå för en som har hjärtsjukdomar. Inte bra planerat.
Blir lätt 10 000 steg innan man flyger.
Det enda som blivit bättre på Arlanda är säkerhetskontrollen. Den är bra och välfungerande samt nästa smidig.
Resten är ett Swedavia haveri. Bussar i fjärran, bagage här men du landade där och ska vidare där borta. Totalt ointressant shopping å svindyra matställen. Skaffa Platinum det är intjänat på två besök på Arlandas ordinarie vattenhål.
Låt en privat operatör ta över driften.
Tyvärr lärde sig inte Svedavia ett skvatt när man byggde T5.
Inte ett rullband i sikte utan man satsade på ett fint trägolv.
Sen skulle man ha 380 platser och bygga US immigration. Ingen verklighets förnkring till varken flöden eller flyg.
Samtidigt är den terminal T2 den som nu är mest fullpackad och effektiv . Orörd av Swedavias vansinnes program i övriga terminaler som havererat.
Om nu inrikes måste ligga på arlanda och därmed mata med inrikes till utrikeslinjerna. Då måste kommunikation från stockholm och flygplatsen vara effektiv. Det är den inte, punkt. Den har blivit som en seg gegga som man helst vill undvika.
Saknar Bromma och inrikesflyget där för sin effektivitet
Nej CPH är inte en storflygplats jämfört med ARN
Inte shoppar man när man ska resa i väg,om alla skulle göra det var ska man placera sakerna på flyget under stolen.
Och nån gång i oktober ska terminal 4 stänga ryktas det om. Stämmer det? Då blir det definitivt långa avstånd för det mesta%
Så otroligt dåligt skyltat. Frågade 3 olika personer som jobbar på Arlanda, om vägen till tågen.
Fick 3 olika svar!!! Hade jag haft bråttom så hade jag missat tåget.
Skämmigt!
Jag förstår genuint inte hur CPH målas som så smidigt och magiskt jämfört med ARN. I min erfarenhet, både som pilot i yrket och som passagerare är CPH minst lika eländigt som ARN när det gäller att ta sig någonstans. I min erfarenhet blir det minst lika långa transportsträckor till fots, ex om man ska från securityn i T2 till D-gaterna är det knappast kortare än från securityn på T5 på arlanda till E eller D-piren. Gällande shopping o butiker tvingas man ju igenom ett minst lika stort shoppingområde på CPH, som dessutom bokstavligen sträcker sig heeeeela denna sträcka – med ännu mindre ljusinsläpp och lägre i tak skall tilläggas. Det hela känns ihopträngt speciellt med den mängd folk som trängs där. ARN är absolut inte perfekt, men den här bilden av att CPH ska vara så mycket bättre stämmer inte alls. Ja, de har mer trafik – men upplevelsen är inte bättre. Överlag upplever jag CPH som mer ostädat, och hela T2/3 har en ofräsch doft kring sig i majoriteten av butiksområdena.
Jorrå såatte
Jaha, två banor kan vara en bra ide på vintern.. Men att tredje banan används för mindre flygplan är väl bara trams..
Allt snack om en fjärde bana är just det, snack. Skandinaviens tystaste flygplats behöver riktig affärsutveckling.Inte fler helt onödiga baner Istället kunde man jobba på att attrahera fler flygbolag.
Det kan CPH, men absolut inte ARN/ Swedavia.
ARN är en bedrövlig flygplats..
I särklass Nordens sämsta huvudstads flygplats.
Att ledningen på ARN/ Swedavia vill fira att man öppnar fler butiker, visar bara på att man inte på något sätt mäktar med sin uppgift. Det är tragiskt..
Lägg ner Bromma så löser det sig …
Lite konstigt att jämföra CPH med ARN
CPH är ett europeisk st nav mot främst USA
ARN är en martar flygplats till olika ihubs
Går inte att jämföra med CPH
Driften av terminaler finansieras med omsättning som bygger på flygbolagens accepterade förseningar. Swedavias avkastning från koncessioners hyra går till inrättandet av hittepå-jobb vars uppgift är att hindra kärnverksamma att klarera flygmaskiner, t ex med inkallning av bagagehanterare och de-icing personal till kurser i värdegrunden.
Flygindustrin skulle med disciplinerade turn-around-processer öka produktiviteten och minska CO2 med 6-8%. Jfr färjetrafiken, minimum av shopping-serveringar i t ex Mariehamn & Kapellskär, gav 20 min turn-around för 500 passagerare, 100 bilar, 50 trailers och ändå olönsam trafik. Viking och Silja skulle ha fått igenom krav liknande rutinen i flygtrafik, 90 min ankomst före avgång, säk.kontroll och så exponerat passagerarna med utbud för att shoppa, äta och dricka i terminalen, press riktad fr allt till barnfamiljer och sällskap av 18-28-åriga damer och yngre män på supporterresor. It’s a racket!
Varför var det det ”värsta du varit med om”? Tolkar ditt inlägg som att du behövde assistans, så föranmälde du det när du bokade?
Arlanda har blivit värsta flygplatsen i Europa. Känns som Göteborgsvarvet att ta sig fram till gaten och det är extremt krångligt, dyrt och tidskrävande att ta sig till flygplatsen kollektivt och till Gaten. Tala motsatsen till Köpenhamns flygplats där det stannar massor av tåg från både Sverige och Danmark direkt vid flygplatsen utan extra avgifter. Arlanda förtjänar sin Jumboposition och färre resenärer. Undvik flygplatsen så kan de som vill käka torra frallor för 100 spänn och stupa halvvägs till Gaten
Fler o fler kommer b behöva ledsagning kommer ni ha personal till alla som behöver hjälp? De värsta jag varit med om kommer nog inte flyga från Arlanda mer
Varför gör Swedavia inget åt att bussarna inte kan stanna vid Terminal 5? Bara att se på Google Maps så går det tämligen enkelt att bygga en väg för bussarna vid markplan för terminal 5.
Håller definitivt med dig om kritiken mot Arlanda, men det stämmer inte att det saknas förbindelse till Märsta. Buss 583 och 579 tillsammans innebär en buss i kvarten just nu. Någon av dem till/från pendeltåget i Märsta är ju den väletablerade “snålvarianten” på att ta sig till Arlanda med SL-kort utan att behöva betala extraavgiften för s.k. Arlandapassage.
Att landa på T4 och hämta ut bagaget i T5 är helt sinnessjukt speciellt om man tvingas tillbaka till T4 för att ansluta med buss. Alla bor inte i Stockholm mf:s.
Swedavia/ ARN har fortfarande ingenting fattat.
ARN blir inte en bättre flyg plats genom fler butiker och restauranger.
Ta bort Swedavia från ARN och hyr in ett proffs flygplats företag som kan se till att utveckla flygplatsen.
Senaste två veckorna gick jag ett maraton fram och tillbaka. Helt ointressant att köpa något där. Hur kan man lyckas göra det så otydligt var parkeringsbussarna går och ta hutlösa parkeringspriser ? Varför stannar inte bussen vid terminal 5 ?
Något som är bra är vattenkranarna ute i pirerna där man kan fylla på egen flaska, å andra sidan är de långt efter butikerna, så de som är törstiga och inte vet om dem (turister) har redan köpt mineralvatten för >40kr.
Helt rätt skrivet!! Håller helt och hållet med.
Arlanda saknar i princip helt nåt ställe där man kan lägga sig och vila om man har lång väntetid mellan inrikes och utrikes flyg. Att ta in på hotell bara för en 4-5 timmar blir för dyrt. Launcher finns inte till vanligt folk att använda.
Långtids parkerings (Alfa,Beta)
bussar måste stanna vid terminal 5 , ej 4 Skycity.
Swedavia glömde också bort hela ankomsthallen som är extremt deprimerande.
Har blivit krångligare och upplevs som en
myrstack. Bussen till Märsta borde gå tätare
då tror jag fler väljer den istället för dyrt tåg
..
Att möta och ta emot utländska gäster/vänner är en aning skämmigt, då dessa undrar vad som står på. Typ, är detta tillfälligt eller för alltid?
Arlanda har många butiker men den interna logistiken är bedrövlig, du får lätt 10.000 steg för en flygning enbart på flygplatsen. Inte okay.
Jobbar som sagt på Arlanda och flyger från och till flygplatsen varje arbetsdag, de hade klarat sig gott och väl med 1 landingsbana utan problem, ARN har inte så mycket trafik jämfört med andra flygplatser som är betydligt mindre till storleken (flyger även till sådana nästan varje dag)
Håller med om att 2 banor är smidigt när det ska skottas på vintern (vilket inte görs speciellt ofta ska tilläggas då banorna är “wet chemically treated”) men annars behövs den inte
Den 3e banan behövs aldrig, och det du skriver om “mindre flygplan” stämmer inte då dessa landar på banan i användning vid tillfället precis som alla andra flygplan
Dessutom verkar det blivit praxis att stänga 1 av 3 banor hela sommaren varje sommar (då det är mest trafik) för renovering vilket återigen bevisar att det är för mycket banor på Arlanda…är en regional flygplats som sagt
ARN verkar älska köpsugna men inte passagerarna. Låt mig jämföra den med en vanlig europeisk flygplats, ATH (Aten, GR):
+ Tunnelbana till/från Atens centrum
+ Bussar till Aten och hamnen i Pireaus
+ Regionaltåg till Aten/Pireaus och Peloponnesos
+ Avgående släpps utanför avgångshallen
+Ankommande hämtas utanför utgången
+Korttids parkering: första 20 min avgiftsfria
+Lounger värda namnet
+En flaska vatten kostar 0.50€
Tänk om alla pengarna för ARN marknadsplatsen hade använts att underlätta för passagerarna.
Rent bedrövligt långa avstånd om du tex kommer med flygbussen mrn oavsett, alldeles för långa avstånd, inga rullband heller tex. Dessutom Löjligt dyrt att åka med Arlanda Express som jag läste nånstans fått ett 50(!)årigt avtal som jag misstänker de har monopol på. Idiotiskt!
Det är mycket praktiskt med mer än en start/landnings bana!
Normal nyttjar man en bana för start och den andra för landning.
Mycket praktiskt. Dessutom vintertid kan man ploga en bana medans man avverkar flygtrafik på den andra.
Det skulle bli mycket köande för flygplanen med endast en bana!
Den tredje banan nyttjas ofta för mindre flygplan.
Marknadsplatsen har kostat miljarder hittills. Och kommer att kosta (skattebetalarna) ett antal miljarder till i förluster framöver.
Det är många som handlar och köper saker på Arlanda.
Det är anledningen att det finns så många butiker.
Jag tror att det i förstahand är alla sällan resenärer som handlar.
De verkar vara nöjda!
Detta ger hyresintäkter till Swedavia.
Som är till gagn för oss alla.
Förut så var det relativt enkelt att hämta och lämna folk, men efter ombyggnaden för några år sedan så har det blivit mer krångligt. Det är fler rondeller och skyltningen till olika parkeringar är inte direkt tydlig. Värdelöst!!
ARN och Swedavia har inget val, de MÅSTE tjäna pengar på passagerarna då dom är beroende av lågprisbolag (mestadels Norwegian och Ryanair), dessa bolag kommer inte betala för Arlandas onödiga renoveringar och expansioner man ser i “Masterplan 2040”
Swedavia har inte förstått att Arlanda ÄR och kommer alltid förbli en regional flygplats, tro mig jag vet, jag jobba som pilot och ser varje dag hur onödiga pengar läggs överallt. Titta bara på antalet landingsbanor…och dom snackar om att bygga en fjärde bana vilket är galenskap på en flygplats som behöver 1 bana i verkligheten…
Detta storhetsvansinne som Swedavia och Arlanda lider av kostar rätt duktigt, och då inte bolagen kommer acceptera avgiftshöjningar osv så måste man bygga dessa köpcentrum för att någon gång kunna gå runt…
Sån är verkligheten…såhär går det när “mellanchefer” ska ta massa beslut i vårt kära land
Helt galen satsning. När det gått så långt att de frekventa passagerarna börjar använda en lite dold dörr för att slippa passera tax free området då är det illa. Hela logistiken på Arlanda är under all kritik med långa vägar att gå för att komma till och från gaten.
Kan inte annat än hålla med. Det är förskräckligt obekvämt för resenärer nu.
Släpp på avkastningskravet att dra in kosingen på shopping! Gör det till en bekväm flygplats igen för alla resenärer!!
ARN är ett nedslitet köpcentrum med landlingsmöjligheter hopknutet av maratonlånga gångavstånd.
Så ska man lägga pengar på nåt är det ju självklart köpcentrumet!
(OBS sarkasm)
Så bra skrivet ☺️
Detta ställe har blivit en sorgesam historia för alla som ska flyga, dock inte de shoppingsugna..Är det ens en flygplats?…man kommer ju bara till närområdet, med något undantag.
Håller fullständigt med. Pengarna skulle lagts på att göra flygplatsen lättillgänglig och användarvänlig. Så att man slipper springa ett maraton mellar bussar, billavlämningsplatser, terminaler, incheckning, gater, och bagageupphämtningar mm. Det skall varasmidigt. bussar och bilar SKA kunna lämna av passagerarna direkt utan för incheckning vid varje terminal inte bara taxi. GÖR OM GÖR RÄTT.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten