Featured article image

Nya Marknadsplatsen på Arlanda: flygplats eller köpcentrum?

Publicerad den 19 juni 2025
Kommentarer
När Arlanda nu inviger sin största kommersiella satsning någonsin, riktas uppmärksamheten mot mat och shopping. Samtidigt kvarstår en av flygplatsens största svagheter: dåliga förbindelser och krångliga byten mellan terminalerna. För resenärerna blir kontrasten mellan glänsande butiksgolv och bristande infrastruktur alltmer tydlig.

Med 40 nya butiker, restauranger och caféer på 11 000 kvadratmeter har Arlanda invigt sin största kommersiella satsning någonsin. Men medan shoppingen står i centrum, växer kritiken mot att resandet till och mellan terminalerna fortfarande är krångligt och ineffektivt.

Swedavia öppnar Marknadsplatsen i Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport med stora ord om upplevelser, variation och nordiska influenser. Enligt Charlotte Ljunggren, direktör för marknad och försäljning på Swedavia, ska satsningen erbjuda “något för alla smaker och alla plånböcker” – ett löfte som Flygtorget inte upplevde vid det senaste besöket på Arlanda.

En inplastad prefabricerad ostfralla för 75 kronor passar inte alla plånböcker, eller hur som helst inte de som har vissa rimliga ekonomiska principer. Det vi däremot kan ge Swedavia och det nya köpcentret är att det ser likadant ut som på de flesta av världens flygplatser: ingen möjlighet att bara ta en enkel prisvärd fika någonstans.

Att resenärer leds genom ett hav av butiker efter säkerhetskontrollen är inget nytt – det är idag ett standardgrepp på många flygplatser. Men medan shoppingmiljön förfinas, är det många som undrar varför inte samma omsorg läggs på själva resenärsflödet.

Kommunikationen mellan stad och flygplats

För den som ska till Arlanda från till exempel Vallentuna – en kommun bara några mil bort – kan resan ta över två timmar, kräva tre byten och fyra olika färdmedel. Och även från Märsta, den närmaste stationen, saknas snabba och direkta förbindelser till flygplatsen.

Det är knappast i linje med Swedavias vision om en smidig helhetsupplevelse. Flygplatsens infrastruktur halkar efter – samtidigt som konkurrensen från Kastrup och Gardermoen ökar. Trots att antalet resenärer väntas växa med 75 procent till 2050, saknas fortfarande avgörande investeringar i spårtrafik, vägar och kollektivtrafik.

Shopping före logistik?

Den nya Marknadsplatsen är en symbol för något större – ett system där de kommersiella intäkterna prioriteras före logistiken. Som statligt bolag har Swedavia hårda avkastningskrav. Att tvinga alla flygpassagerare att passera genom ett shoppingområde blir då inte bara design – det blir en affärsmodell.

Samtidigt går inrikestrafiken på Arlanda ner, och flygplatsen riskerar att förlora sin roll som smidigt nav i det svenska transportsystemet. I våra nordiska grannländer ser bilden annorlunda ut. Där har flygplatserna ofta lägre vinstkrav, vilket möjliggör satsningar på effektivitet, tillgänglighet och samverkan.

Framtiden avgörs inte i butiken

Arlanda är mer än en terminal – det är ett nationellt nav för tillväxt, säkerhet och export. I höst lägger Trafikverket fram ett förslag till ny nationell infrastrukturplan. Då måste regeringen visa att flygplatsens framtid inte stavas “shoppingcenter”, utan “tillgänglighet”.

I slutändan spelar det ingen roll hur många butiker som öppnar om passagerarna inte smidigt kan ta sig till och från flyget.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Sv Inget val
2025-06-19 13:18

Det är mycket praktiskt med mer än en start/landnings bana!
 
Normal nyttjar man en bana för start och den andra för landning.
Mycket praktiskt. Dessutom vintertid kan man ploga en bana medans man avverkar flygtrafik på den andra.
 
Det skulle bli mycket köande för flygplanen med endast en bana!
 
Den tredje banan nyttjas ofta för mindre flygplan.

ESSA
2025-06-19 13:09

Marknadsplatsen har kostat miljarder hittills. Och kommer att kosta (skattebetalarna) ett antal miljarder till i förluster framöver.

Lars
2025-06-19 12:20

Det är många som handlar och köper saker på Arlanda.
Det är anledningen att det finns så många butiker.
 
Jag tror att det i förstahand är alla sällan resenärer som handlar.
De verkar vara nöjda!

Detta ger hyresintäkter till Swedavia.
Som är till gagn för oss alla.
 

Röde Baronen
2025-06-19 12:17

Förut så var det relativt enkelt att hämta och lämna folk, men efter ombyggnaden för några år sedan så har det blivit mer krångligt. Det är fler rondeller och skyltningen till olika parkeringar är inte direkt tydlig. Värdelöst!!

Inget val
2025-06-19 11:47

ARN och Swedavia har inget val, de MÅSTE tjäna pengar på passagerarna då dom är beroende av lågprisbolag (mestadels Norwegian och Ryanair), dessa bolag kommer inte betala för Arlandas onödiga renoveringar och expansioner man ser i “Masterplan 2040”

Swedavia har inte förstått att Arlanda ÄR och kommer alltid förbli en regional flygplats, tro mig jag vet, jag jobba som pilot och ser varje dag hur onödiga pengar läggs överallt. Titta bara på antalet landingsbanor…och dom snackar om att bygga en fjärde bana vilket är galenskap på en flygplats som behöver 1 bana i verkligheten…

Detta storhetsvansinne som Swedavia och Arlanda lider av kostar rätt duktigt, och då inte bolagen kommer acceptera avgiftshöjningar osv så måste man bygga dessa köpcentrum för att någon gång kunna gå runt…

Sån är verkligheten…såhär går det när “mellanchefer” ska ta massa beslut i vårt kära land

Bertil 1
2025-06-19 11:42

Helt galen satsning. När det gått så långt att de frekventa passagerarna börjar använda en lite dold dörr för att slippa passera tax free området då är det illa. Hela logistiken på Arlanda är under all kritik med långa vägar att gå för att komma till och från gaten.

PM
2025-06-19 11:05

Kan inte annat än hålla med. Det är förskräckligt obekvämt för resenärer nu.

Släpp på avkastningskravet att dra in kosingen på shopping! Gör det till en bekväm flygplats igen för alla resenärer!!

Bo Henriksson
2025-06-19 10:49

ARN är ett nedslitet köpcentrum med landlingsmöjligheter hopknutet av maratonlånga gångavstånd.

Så ska man lägga pengar på nåt är det ju självklart köpcentrumet!

(OBS sarkasm)

Micke
2025-06-19 10:41

Så bra skrivet ☺️

Jens E
2025-06-19 10:25

Detta ställe har blivit en sorgesam historia för alla som ska flyga, dock inte de shoppingsugna..Är det ens en flygplats?…man kommer ju bara till närområdet, med något undantag.

Roger
2025-06-19 09:58

Håller fullständigt med. Pengarna skulle lagts på att göra flygplatsen lättillgänglig och användarvänlig. Så att man slipper springa ett maraton mellar bussar, billavlämningsplatser, terminaler, incheckning, gater, och bagageupphämtningar mm. Det skall varasmidigt. bussar och bilar SKA kunna lämna av passagerarna direkt utan för incheckning vid varje terminal inte bara taxi. GÖR OM GÖR RÄTT.

Skriv en kommentar

Antal tecken 0/1500