Ingen omkom i den svenska luftfarten 2024
Publicerad den 18 juni 2025Rapport från Transportstyrelsen
Den nya rapporten visar att ingen omkom i olyckor med svenskregistrerade luftfartyg eller i det svenska luftrummet under 2024. Svensk linjefart och chartertrafik håller fortsatt en hög säkerhetsnivå utan olyckor.
Sammanlagt inträffade 25 olyckor inom allmänflyget och ballongflyget under förra året. 15 av olyckorna skedde med skärmflyg och två med luftballong. Men både det totala antalet olyckor och antalet olyckor med skärmflyg är betydligt mindre än genomsnittet för de senaste åren.
I olyckorna skadades fem personer allvarligt: fyra vid skärmflygning och en var passagerare i luftballong. Det var när ballongen skulle landa som den trycktes nedåt av vinden och kontakten med marken blev hård, varpå korgen välte.
Antalet allvarligt skadade är det minsta sedan 2015, som är det första år Transportstyrelsen har heltäckande statistik för.
– Att olyckstalen vänder neråt är precis det vi vill se. Men samtidigt är det viktigt att vi fortsätter med det säkerhetsförebyggande arbetet tillsammans med både det kommersiella flyget och förbunden inom allmänflyget. Det är de allvarligaste händelserna en påminnelse om, säger Gunnar Ljungberg, sjö- och luftfartsdirektör på Transportstyrelsen.
Fokus på säkerhetspolitiska läget
Under förra året handlade en stor del av Transportstyrelsens tillsyn över den operativa flygverksamheten om att följa det säkerhetspolitiska läget. Tidigare var konfliktzonerna få och lätta att undvika i samband med färdplanering, men i dag är det en faktor som kräver konstant bevakning för flera flygbolag. Transportstyrelsens tillsyn förra året riktade bland annat in sig på satellitbaserad navigering och informationssäkerhet.
– Vi behöver fortsätta att förebygga de risker som finns inom luftfarten. I vårt uppdrag som tillsynsmyndighet ingår att se till att branschens aktörer känner till vilka risker som finns och att situationerna hanteras om de väl uppstår. Det är ett arbete där vi mycket hellre är proaktiva än reaktiva, säger Gunnar Ljungberg.
Läs artikeln: Hur säkert är det att flyga
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.