
SAS satsar stort på USA – men inte ensamma
Publicerad den 13 juni 2025Enligt nya siffror från OAG Schedules Analyser ökar flygkapaciteten mellan USA och Skandinavien – Danmark, Sverige och Norge – med drygt 3 procent denna sommar. Totalt handlar det om cirka 1,45 miljoner enkelresor, vilket är en tydlig återhämtning och tillväxt efter pandemins påverkan på långdistansresandet.
Nya linjer och strategiska allianser
SAS stärker sin närvaro med 12 transatlantiska rutter – två fler än sommaren 2024. Bland de mest uppmärksammade tillskotten finns återupptagen trafik mellan Oslo och New York JFK, samt en ny direktlinje från Köpenhamn till Seattle, som återkommer efter ett 15-årigt uppehåll. Den sistnämnda rutten är särskilt intressant, eftersom den sammanfaller med Deltas växande verksamhet på just Seattle–Tacoma International Airport – Deltas största nav på USA:s västkust.
Samtidigt är lanseringen en del av något större: SAS och Delta fördjupar sitt samarbete genom SkyTeam-alliansen. Från och med 2 april i år inleddes ett omfattande koddelningsavtal mellan de båda flygbolagen. För passagerare innebär detta att resor mellan exempelvis Stockholm eller Oslo och amerikanska storstäder som New York, Minneapolis eller Atlanta kan göras på en enda bokning, med enklare transfer och bagagehantering.
En marknad i förändring
SAS har meddelat att man under sommaren kommer erbjuda över 567 000 säten mellan Skandinavien och USA – en ökning med nästan 6 procent jämfört med året innan. Delta går ännu längre och ökar sin kapacitet med nästan 30 procent, till strax under 200 000 säten.
Men det är inte en ensidigt uppåtgående trend. Norse Atlantic Airways drar sig tillbaka från linjen Oslo–Los Angeles och minskar sin USA-kapacitet med hela 60 procent. Även American Airlines och United Airlines skär ned något – med 10 procent respektive 1,2 procent.
Att SAS och Delta däremot går mot strömmen visar hur samarbeten och allianser kan vara ett sätt att möta marknadsutmaningar och samtidigt växa strategiskt. För SAS, som traditionellt varit beroende av att själv operera långa rutter, innebär partnerskapet med Delta en möjlighet att bättre nyttja det amerikanska bolagets inrikesnätverk. För Delta är Skandinavien en attraktiv marknad med stark efterfrågan på affärsresor, särskilt från teknikföretag, läkemedelsindustri och avancerad tillverkning – sektorer där långdistansflyg ofta bokas i de högre reseklasserna.
Köpenhamn och Arlanda i huvudroller
Med 21 veckofrekvenser till New York och 10 till Minneapolis från Köpenhamn samt 20 extra avgångar från Arlanda till New York kan satsningarna också innebära att Köpenhamns flygplats och Arlanda alltmer positioneras som viktiga noder för resor mellan Nordamerika och Europa. Sammantaget är tidpunkten för expansionen knappast en slump. Med en sommar som historiskt sett innebär hög efterfrågan på transatlantiska flygningar, har SAS och Delta valt en strategiskt optimal period för att visa vad ett fördjupat samarbete faktiskt kan leverera.
Om utvecklingen består återstår att se. Men en sak är tydlig: banden mellan Skandinavien och USA har kanske aldrig varit starkare – eller mer tillgängliga – än just nu.
Kommentarer
Arlanda positioneras som en viktig nod? Förklara. Det är CPH som är hubben och det står mer och mer klart.
Vilka är då dessa som säger nej till att resa till USA under dessa tider? Jag ska dit och de andra jag träffar har heller inga problem med USA? Dessutom är dollarn billigare tack vare Trump.
Det knyts starka band. Positivt att se även om tiderna äro oroliga. Arlanda behöver mer trafik till USA. Givetvis har vi förutom Köpenhamn också ett imponerande linjenät via Paris och Amsterdam. Men mer direkttrafik vore på sin plats. Kanske kan vi se en Delta Air Lines förbindelse Stockholm till Atlanta igen? Bra komplement till SAS trafik från Köpenhamn.
Tyvärr ett feltänk av den dansk/USA-dominerande styrelsen i SAS. Det kommer att visa sig i årets resultat. Flygmarknaden mellan EU och USA är just nu mycket svag jämfört med tidigare år.
Kan det vara en vettig satsning när fler och fler väljer bort USA som resmål.